Indledning. .

.
 1949 .

.
 1950 .
.

 1951 .
..

 1952 .

.
 1953
   

J50 finesse.

Tilbage
.


.
 1954
  Tilbage
.
.

 1955
  En helt speciel version, Kreidler J51RM, med frontskjold og gummitrinbrætter, der, idet de fjedrede, tillod pedalerne at passere ved start. Ingen salgssucces men noget af et kuriosum.

Læg mærke til, at den er forsynet med bagsvinger og teleskop-fjedre, hvilket også var tilfældet med 1956 modellen J51-1, der også blev den sidste udgave.

Et skarpt øje afslører også, at et lille skjold er monteret foran kronrøret, et træk vi genfinder på Florett'en flere år frem.
.
Tilbage
.



 1956
.
.
I udviklingsafdelingen havde man, som det ses af denne prototype, eksperimenteret lidt med scooter design.
Det pæneste ved dette misfoster var styret og hjulene, resten er et skoleeksempel på stilmæssigt virvar: En gammel stålhjelm (forskærmen) lidt typisk scooter karosse, tilsat lidt amerikansk "dollargrin" med integrerede baglygter i halefinnerne.
.
Projektet blev forkastet af Alfred Kreidler i sommeren '56, og, efter skitse af chefen selv, lykkedes det Kreidlerfolket i en vild spurt ikke alene at skabe Florett'en, men oven i købet at gøre den klar til præsentation på Frankfurt messen i Oktober.
.
En god ting var der dog kommet ud af projektet, for under scooterens grimme beklædning bankede et hjerte af guld, den ny blæserkølede motor, der på Florett'en kom til at bevise sit værd gennem 25 år, og rædselen havde således alligevel sin berettigelse.
.
.
Amazone.
.
Sideløbende med Florett'en, og med udgangspunkt i det ny stel, udvikledes Kreidler Amazone, der henvendte sig til det lidt "blødere" publikum.
.
Motoren var i begyndelsen en overlevering fra K-serien (Junior) , men senere leveredes den med den ny Florett-motor.
.
Den solgte generelt ikke godt, og da lageret, efter lidt massiv reklame tam-tam, var blevet afsat, indstillede man produktionen i 1959.
Lidt synd, synes jeg, da designet på mange måder var mere velafstemt og stilrent end Florett'ens, men efter tyskernes smag var den for gammelkoneagtig (og for dyr). Den erstattedes i programmet af Florett Moped i slutningen af 1959.
.

. 
.
1958:
.
Reklamens klare budskab:
.
Kreidler, frihed til tosomhed.
.
Følgelig leveredes alle modeller med twin-sadel, fra dette år .
.

. 
.
1959:
.
Produktionen af Kreidler Amazone blev indstillet og som kompensation leveredes Florett'en nu i tre versioner.
.
Udover den traditionelle farvekombination rød/anthrazit leveredes MC-versionen også i beige/anthrazit.
.

. 
.
1962:
.
De gamle reklamebilleder er genoptrykt som postkort, der kan købes bl. a. i Zweiradmuseum, Neckarsulm.
.
MC versionen leveredes fra dette år med 17" fælge og hydraulisk dæmpet affjedring. Mokick og Moped modellerne bibeholdt den gamle gamle 19" hjulstørrelse og fjederdæmpning.
.
Den ny hjulstørrelse affødte en ny svinggaffel på forhjulet. For at holde dækket i passende afstand til forskærmen fik gaffelen en bøjning på et par cm. opad, umiddelbart før befæstigelsen til forakslen.
.
Pedalerne forsvandt gradvis fra det tyske marked, men produktionen opretholdtes for eksport til lande, som f. eks. Danmark, hvor de stadig var et lovmæssigt krav for knallerter.
.

. 
.
1965:
.
Den altoverskyggende begivenhed dette år var selvfølgelig rekordkørslerne på Bonneville saltsletten i Utah, USA, hvor Kreidler i september/oktober måned satte så eftertrykkelige hastighedsrekorder for 50cc maskiner, at de alle, på nær en enkelt, endnu ikke er slået.
 
Tidspunkt Mærke Maskine Sted Kører Start Distance Snit - km/t. Max. hast.
1965 - Okt. Kreidler GP Wendover Rudi Kunz S 1/4 mile - 73,95
" " " " " " mile - 108,28
" " Raket Bonneville " F mile 209,3 -
" " " " " " 1.000 m. 210,6 225,34
" " " " " S 10.000 m. 221,59 -
1977 - Sep. ? m. Kreidler motor Apeldoorn Henk  
van Kessel
F 1.000 m. 221,59 -
.

.
Som et resultat af den store interesse for terrænløb, lanceredes Kreidler Mustang. Det er ikke kun model variant. Stellet er fremstillet i dobbelt godstykkelse, og prisen var også næsten doblet op i forhold til gade Kreidleren.
.
Man lod navnet registrere, til stor irritation for Ford, hvis senere så kendte Mustang derfor i Tyskland kaldtes T3.
.

. 
.
1967:
.
Reklamen kan vel nærmest oversættes: "Kreidlerægget er nu ruget ud"!
.
.

. 
.
1968:
.
Her er den så, den revolutionerende røde og forchromede Kreidler RS med den af publikum så eftertragtede fritliggende cylinder. Motorcyklen, der for alvor skulle indfri de markedsmæssige forventninger efter rekordkørslen i '65.
.
Den blæserkølede motor fortsatte med at bevise sine evner på Mokick modellerne samt på den mere noble TM (Touren Model) GT'ens afløser.
I Schweiz, der var et af Kreidlers største eksportmarkeder, var den særdeles populær, fordi man med den ikke havde problemer med manglende køling af cylinderen, når det, i lavt gear, gik langsomt opad på de stejle bjergveje.
.

.

.
1970:
.
Yderpunkter i reklamestilen. Blomsterbørn og psykodelisk lysshow er åbenbart ikke gået hen over hovedet på den ellers meget konservative Alfred Kreidler, eller også har reklameafdelingen benyttet sig af, at han har været på ferie.
.

.
.

1972:
.
Et år med mange nyheder.
.
Motor:
.
Ny cylinder/topstykke,
nikasil belagt cylindervæg,
øget pin-bolt afstand,
flange montering af forrør,
større karburator, Bing 1/20/59.
.
Stel:
.
Forgaffel nu med gennemgående rør i gaffelbro,
ny tank,
ny bremser, 160mm for og bag,
speedometer flyttes fra forlygte til separat holder og suppleres med omdrejningstæller,
nyt gashåndtag,
forskærm i rustfrit stål,
ny farve, orange.
.
Modellen finpudses de efterfølgende år indtil '77:
.
Sidekasser, med værktøj, tændingslås og den til blinklys uundværlige akku., hydraulisk skivebremse på forhjul og endelig det kendte M-styr. Tændingslåsen blev flyttet til cockpittet og farveudvalget øgedes med citrongul og vårgrøn. Modelbetegnelsen Elektronik dukker naturligvis op sammen med blinklyset.
.
Der dukker i det hele taget et mere iøjefaldende farvespektrum, "sikkerhedsfarver", op på knallertmarkedet, disse år. Det var fabrikanternes imødegåelse af knallertens dårlige ry, grundet de høje tal i ulykkesstatistikkerne, og ordet "sikkerhed" er jo altid et godt argument, når forældre eller bedsteforældre skal punge ud til fordel for deres små grådige engle.
.
Et enkelt tysk mærke lancerede tilmed en "sikkerhedsknallert", der, udover at være gul, havde en forbindskasse i metal monteret på stellet.
.

. 
..
1975:
.
Kreidler var her lidt for meget på forkant med udviklingen. Crosser dillen var endnu ikke startet, og den ny Mustang solgte dårligt, også da den alternativt leveredes med twin-sadel og 160mm bremser.
.

. 

.
1976:
.
Denne for firmaet uortodokse reklame kan næsten kun forklares på to måder:
.
Enten har Alfred Kreidler igen været på ferie, eller også har han villet give Zündapp's reklameafdeling baghjul.
Under alle omstændigheder har Kunz indkasseret et frynsegode, og for en gangs skyld er hans opmærksomhed tilsyneladende også blevet afledt lidt fra hans elskede Kreidler.
.
Hov, jeg skulle lige huske at nævne styrtbøjlen, der her er dukket op for første gang, samt at Kreidler nr. 1.000.000 forlod samlebåndet d. 28. april samme år. Det var en Mokick RMC.
.

. 

.
1977 - 80:
.
Motor:
.
Elektronisk tændingssystem "stjernetændingen", Bosch MHKZ (Magnet-Hochspannung-Kondensator-
Zündung).
.
Stel:
.
Ny tank, nyt sæde med plads til baglygten i den påskruede spoiler. Bagagebæreren var udformet, så den også kunne fungere som støttegreb for passageren.
Nye var også de helstøbte letmetalhjul med 6 dobbelte egre, der i '78 blev til 7.
.
I 1979 indførtes en ny type med udskiftelig fælg og denne blev bibeholdt fremover.
.

. 
.
1980 - 82:
.
I '79 ændredes loven om Kleinkrafträder, småmotorcykler,  i Tyskland. 50 kubikkerne skulle fremover erstattes af 80cc maskiner, med en max. tilladt hastighed på 80 km/t. Af miljøhensyn (støj) skulle motorens maximale drejningsmoment indtræde senest ved 6.000 o/m.
.
RMC'eren (50 km/t) produceredes stadig, og man opretholdt ligeledes en mindre produktion af RS og TM til det schweiziske marked.
.
Da crosser dillen nu for alvor havde grebet om sig, fremstilledes en 50cc Mustang. Den var tydeligt inspireret af van Veens maskiner fra fabrikken i Duderstadt, og hermed varslede man præsentationen af den første model i den ny serie, Mustang 80.
.
To modeller af Kreidler Florett 80 nåede at komme på markedet, men den endelige konkurs satte en stopper for det spændende Chopper projekt, der ellers var grydeklar til serieproduktion.
.