Begrebet cykel med hjælpemotor eksisterede allerede før krigen og naturligvis ikke kun i Tyskland. I efteråret 1999 så jeg på markedet i Langeskov et herligt Velo Solex agtigt eksemplar (et flot, præget messingmærke fortalte at en smed i Randers i 1933? påtog sig ansvaret for konstruktionen) hvor pladshensynet til motoren havde krævet forlængelse af forgaflen samt reduktion af forhjulet til ca. halv størrelse.
Der fandtes imidlertid også en anden type tohjulet køretøj, der bar betegnelsen Motorfahrrad, forkortet: Mofa (næ, ikke en motorcykel, i den betydning, vi bruger ordet i dag, for det hedder Motorrad men en motor cykel, et lille motorkøretøj med pedaler, for hvilket en 2-gears, ca. 2 hestes motor på 98 ccm var blevet en slags standard. Selv om slægtskabet med cyklen var tydeligt, var der dog tale om en væsentlig kraftigere konstruktion, og kørekort var påkrævet. Denne lille og forholdsvis prisbillige maskine var solgt i stort antal før krigen og NSU havde den absolutte førerposition med modellen Quick.
For mindst een mand, var det imidlertid tydeligt at mulighederne på dette marked langt fra var udtømt, og hvis en dygtig og ansvarlig virksomhedsleder, ingeniør, motorcykel entusiast, kompromisløs perfektionist, med en sund virksomheds kapital og produktionsapparat i ryggen, beslutter sig til at skabe et køretøj, der, tilpasset markedssituationen, opfylder såvel kundens behov som økonomiske formåen, er der en særdeles rimelig chance for at resultatet bliver en succes.
Det blev det. Virksomhedslederen hed Alfred Kreidler, virksomheden: Kreidler's Metall- und Drahtwerke GmbH og køretøjet: Kreidler Motorfahrrad K50, et køretøj, der gennem fortsat målrettet produktudvikling resulterede i den Kreidler Florett, som så markant skulle sætte sine spor i motorcyklens historiebog.
Også dengang var test-rapporter udfærdiget af motorjournalister
og ADAC meget populært læsestof, hvilket har gjort den reklamemæssige
værdi af en positiv test stor. Man har naturligvis kendt rammerne
for afholdelse af disse tests, og det har således ikke været
noget tilfælde, at tre K50, som første store prøve,
blev sendt ud på en 3.000 km's tur netop i Alperne, hvor de små
maskiner stred sig over ikke mindre end 31 bjergpas og stolt klarede stigninger
på 15% uden hjælp fra pedalerne.
Alfred Kreidler gjorde selv turen med i bil, idet han dog jævnligt
byttede plads med en af testkørerne.
Erfaringerne fra turen var særdeles gode, men "for en sikkerheds skyld", lod man i vinteren 1950 et hold på 6 kørere piske 2 stk. K50 rundt på Solitude banen ved Stuttgart, hvor maskinerne på 9 døgn tilbagelagde 10.000 km. Hvis man kan regne med de tal, vil en hurtig gang hovedregning afsløre en gennemsnitshastighed på omkring 45 km/t. Ikke dårligt af en 2,2 hk maskine med nominel tophastighed på 55 km/t, oven i købet på en kuperet bane.
Først da maskinerne havde klaret denne test uden problemer, blev der givet endeligt klarsignal til serieproduktion.
Den blev præsenteret på Genferudstillingen i foråret
'51, og i forsommeren tog man mod ADAC's tilbud om deltagelse i test-kørsel
for serieproducerede motorcykler. Testens program? En sølle 8 timers
tur på Solitude banen, som tre små Kreidlere naturligvis klarede
problemfrit, og det indbragte en udmærkelse i form af guldmedaljer.
En bjergtestkørsel den efterfølgende vinter var heller
ikke noget problem, og Kreidlerens ry som kvalitetsprodukt blev slået
fast i folks bevidsthed. Den nåede da også at blive solgt i
mere end 30.000 eksemplarer, og uden at kende de øvrige markedstal,
vil jeg dog tro, det har været et helt pænt resultat.
Tilbage
.
.
1954
Dette resulterede i en øjeblikkelig "opdatering" af Kreidler K50 til K51, som med fodhvilere og kickstarter blev lanceret som den første Kleinkraftrad. I reklamen kaldtes den oven i købet for en 50 ccm motorcykel!
Man lancerede også scooter modellen R50, der imidlertid på
grund af prisen ikke solgte så godt, men alligevel går den
over i historien som noget bemærkelsesværdigt. Den leveredes
med et ekstra sæde til montering på den meget kraftige bagskærm
og var således den første Kreidler, der måtte transportere
2. personer.
Karosseriet nødvendiggjorde også bedre tilførsel
af luft til køleribberne, hvorfor den også blev den første
Kreidler med blæsekøling, og endelig var den med til at sætte
rekord i langdistance kørsel.
"Smutturen" til Afrika i 1952 havde tilsyneladende givet journalist og fotograf Günther Markert blod på tanden. I februar 1954 drog han ud på en 17 mdr. lang tur, hvor han kørte det meste af verden rundt på sin trofaste Kreidler R50, medbringende omkring 100 kg oppakning.
Denne bedrift var naturligvis "guf" for Kreidlers reklameafdeling, og
i en brochure fra 1955 finder man ruten skitseret:
Günther Markerts R50 er udstillet på Das Zweirad-Museum i Neckarsulm. Se billedet fra vores besøg i '98.
Ellers en rigtig køn og harmonisk lille knallert, måske
lige bortset fra stafferingen på sideskjoldet; Lidt for meget "Luftwaffe".
Læg mærke til, at den er forsynet med bagsvinger og teleskop-fjedre, hvilket også var tilfældet med 1956 modellen J51-1, der også blev den sidste udgave.
Et skarpt øje afslører også, at et lille skjold
er monteret foran kronrøret, et træk vi genfinder på
Florett'en flere år frem.
.
Tilbage
.
![]() |
Tidspunkt | Mærke | Maskine | Sted | Kører | Start | Distance | Snit - km/t. | Max. hast. |
1965 - Okt. | Kreidler | GP | Wendover | Rudi Kunz | S | 1/4 mile | - | 73,95 |
" | " | " | " | " | " | mile | - | 108,28 |
" | " | Raket | Bonneville | " | F | mile | 209,3 | - |
" | " | " | " | " | " | 1.000 m. | 210,6 | 225,34 |
" | " | " | " | " | S | 10.000 m. | 221,59 | - |
1977 - Sep. | ? | m. Kreidler motor | Apeldoorn | Henk
van Kessel |
F | 1.000 m. | 221,59 | - |