1969: .
Knallerterne havde efterhånden udviklet sig til små motorcykler,
og producenterne havde i deres iver efter at tækkes den yngre generation
af hankøn næsten "glemt", at ældre mennesker (og sandelig
også piger) ikke nødvendigvis var vildt begejstret for, eller
endog af forskellige grunde ligefrem forhindret i, at svinge benet over,
eller springe - op på en twinsadel.
.
Da de tyske myndigheder i 1966 genindførte begrebet MOFA (Motorfahrrad
eller på dansk: Cykel med hjælpemotor) denne gang med en hastighedsbegrænsning
opefter til 25 km/t, og de tørre tal viste at salget af sådanne
maskiner, eksempelvis fremstillet i Italien og Frankrig, gik strygende,
måtte dette marked naturligvis ikke gå de tyske producenters
næse forbi.
.
Kreidler præsenterede således i 1969 MF 4, en ny, måske
lidt kedelig lysegrøn sag, der tydeligvis var møntet på
det ældre publikum. Motoren var også en nykonstruktion med
centrifugalkobling, kombineret med et lille "Columbusæg": en to-trins
automatisk gearkasse, hvis skiftemekanisme aktiveredes ved ca. 15 km/t.
.
.
På bedste Kreidler-vis konstruerede man naturligvis ikke en motor
der lige kunne klare 25 km/t. Den var pænt neddroslet og kunne derfor
også problemfrit benyttes til modellen MP 1 (Moped, 40 km/t).
.
.
Lige som det havde været tilfældet med Florett'en, blev
også denne modelrække udsat for "optisk tuning", til fryd for
øjet og forchromningsanstalterne. Her model MF 4 CL. (Chrome Luxus?)
.
.
Billeder fra brochuren 1972. MF2 med udæmpet teleskopaffjedring
bagtil. I øverste højre hjørne ses den forchromede
tank på MF2 CL .
.
.
Selv om man mange steder læser, at Kreidler Flory først
lanceredes i 1975, ses den alligevel her i 1972 under navnet MP2, med "Flory"
på tanken.
Den har stadig den lille motor med automatgear, men bemærk det
ny topstykke: Det begynder at ligne noget rigtigt.
.
Al den automatik og betjeningsvenlighed er jo godt nok for piger og
ældre mennesker, men for en 15-års dreng skal en knallert jo
helst smage lidt af motorcykel. Gearskift er simpelthen et "must", og lidt,
om end diskret, "Easy Rider" look er heller ikke at foragte.
Disse åbenlyse mangler ved MF/MP serien rådede Kreidler
bod på ved i 1975 at lancere Flory modellen, først med 2,
senere 3-gears Florett motor, med gearskifte fra koblingsgrebet.
.
Koblingsdækslets kantede look, som vi kender fra den 2-gears
motor, er endnu ikke en helstøbt løsning, og skyldes tydeligvis
en typisk Kreidler foreteelse: et løst skjold, påskruet krumtaphuset.
Det gammelkendte, karakteristiske koblingsdæksel buler tydeligt ud
bag pynteskjoldet.
.
.
Flory'en blev naturligvis også mere og mere forchromet og fik
også hjul i letmetal, med 6 eger, men dog kun med 120mm bremsetromler.
.
.
.
Den Florett baserede motor gav en yderligere fordel: Køretøjet
kunne (helt på eget initiativ og absolut uden myndighedernes velsignelse)
monteres med diverse Florett motorer efter behag, og politirapporterne
forkyndte med al tydelighed, at det ikke var så helt få, der
benyttede sig af muligheden.
.
.
Udstyret var helt i top og kulminerede i Flory 23. Det eneste udstyr,
der på denne modelrække aldrig blev standard, var omdrejningstæller
og blinklys.
Jeg har aldrig set det nævnt i nogen brochure, men jeg ved at
Flory'en også har kunnet leveres med den automatiske to-trins gearkasse.
.
.
Som absolut sidste egentlige nyskabelse i rækken af mofa-modeller
kom sports-mofa'en Flott, i 1980. Den var specielt fremstillet til de 15-årige,
der absolut måtte have en knallert med "rigtigt" MC-look.
Stellet var en nykonstruktion i (for) tynde rør, og den havde
arvet Flory'ens forgaffel, bagsvinger og støddæmpere.
.
.
Herhjemme nåede vi at opleve den som erstatning for de store
knallerter, som så tåbeligt blev forbudt af de danske myndigheder
i 1977.
.
.
.
Sidste udstyrsvariant, 1982: Kreidler Cross Mofa. Modellen nåede
lige netop at komme i handelen, og med dens smukke, vel afstemte design
synes jeg, den står som et værdigt monument over en af Kreidlerfabrikkens
populære modelrækker.
.