De "små" KREIDLERE.

1969:
.
Knallerterne havde efterhånden udviklet sig til små motorcykler, og producenterne havde i deres iver efter at tækkes den yngre generation af hankøn næsten "glemt", at ældre mennesker (og sandelig også piger) ikke nødvendigvis var vildt begejstret for, eller endog af forskellige grunde ligefrem forhindret i, at svinge benet over, eller springe - op på en twinsadel.
.
Da de tyske myndigheder i 1966 genindførte begrebet MOFA (Motorfahrrad eller på dansk: Cykel med hjælpemotor) denne gang med en hastighedsbegrænsning opefter til 25 km/t, og de tørre tal viste at salget af sådanne maskiner, eksempelvis fremstillet i Italien og Frankrig, gik strygende, måtte dette marked naturligvis ikke gå de tyske producenters næse forbi.
.
Kreidler præsenterede således i 1969 MF 4, en ny, måske lidt kedelig lysegrøn sag, der tydeligvis var møntet på det ældre publikum. Motoren var også en nykonstruktion med centrifugalkobling, kombineret med et lille "Columbusæg": en to-trins automatisk gearkasse, hvis skiftemekanisme aktiveredes ved ca. 15 km/t.
.
.
På bedste Kreidler-vis konstruerede man naturligvis ikke en motor der lige kunne klare 25 km/t. Den var pænt neddroslet og kunne derfor også problemfrit benyttes til modellen MP 1 (Moped, 40 km/t).
.
.
Lige som det havde været tilfældet med Florett'en, blev også denne modelrække udsat for "optisk tuning", til fryd for øjet og forchromningsanstalterne. Her model MF 4 CL. (Chrome Luxus?)
.
.
Billeder fra brochuren 1972. MF2 med udæmpet teleskopaffjedring bagtil. I øverste højre hjørne ses den forchromede tank på MF2 CL .
.
.
Selv om man mange steder læser, at Kreidler Flory først lanceredes i 1975, ses den alligevel her i 1972 under navnet MP2, med "Flory" på tanken.
Den har stadig den lille motor med automatgear, men bemærk det ny topstykke: Det begynder at ligne noget rigtigt.
.
 

Al den automatik og betjeningsvenlighed er jo godt nok for piger og ældre mennesker, men for en 15-års dreng skal en knallert jo helst smage lidt af motorcykel. Gearskift er simpelthen et "must", og lidt, om end diskret, "Easy Rider" look er heller ikke at foragte.
Disse åbenlyse mangler ved MF/MP serien rådede Kreidler bod på ved i 1975 at lancere Flory modellen, først med 2, senere 3-gears Florett motor, med gearskifte fra koblingsgrebet.
.
Koblingsdækslets kantede look, som vi kender fra den 2-gears motor, er endnu ikke en helstøbt løsning, og skyldes tydeligvis en typisk Kreidler foreteelse: et løst skjold, påskruet krumtaphuset. Det gammelkendte, karakteristiske koblingsdæksel buler tydeligt ud bag pynteskjoldet.
.

.
Flory'en blev naturligvis også mere og mere forchromet og fik også hjul i letmetal, med 6 eger, men dog kun med 120mm bremsetromler.
.
.
.
Den Florett baserede motor gav en yderligere fordel: Køretøjet kunne (helt på eget initiativ og absolut uden myndighedernes velsignelse) monteres med diverse Florett motorer efter behag, og  politirapporterne forkyndte med al tydelighed, at det ikke var så helt få, der benyttede sig af muligheden.
.
.
Udstyret var helt i top og kulminerede i Flory 23. Det eneste udstyr, der på denne modelrække aldrig blev standard, var omdrejningstæller og blinklys.
Jeg har aldrig set det nævnt i nogen brochure, men jeg ved at Flory'en også har kunnet leveres med den automatiske to-trins gearkasse.
.
.
Som absolut sidste egentlige nyskabelse i rækken af mofa-modeller kom sports-mofa'en Flott, i 1980. Den var specielt fremstillet til de 15-årige, der absolut måtte have en knallert med "rigtigt" MC-look.
Stellet var en nykonstruktion i (for) tynde rør, og den havde arvet Flory'ens forgaffel, bagsvinger og støddæmpere.
.
.
Herhjemme nåede vi at opleve den som erstatning for de store knallerter, som så tåbeligt blev forbudt af de danske myndigheder i 1977.
.
.
 
.
Sidste udstyrsvariant, 1982: Kreidler Cross Mofa. Modellen nåede lige netop at komme i handelen, og med dens smukke, vel afstemte design synes jeg, den står som et værdigt monument over en af Kreidlerfabrikkens populære modelrækker.