NSU Quickly - Historie og Modeludvikling II |
1956: |
I 1956 satte NSU verdensrekord for50cc maskiner på saltsletterne i Utah, USA. Her ses rekordkøretøjet, Baumm II, fotograferet på NSU Museet i Neckarsulm, som jeg besøgte i 2000. Klik for at se data og billeder fra rekordkørslen. |
|
1957: |
NSU Quickly, Cavallino (Lille hest). En fuldstændig nykonstruktion efter italiensk forbillede. Et kraftigt cenralrør dannede grundlag for stellet, forgaflen havde teleskopaffjedring, og hjulene var monteret med fuldnavsbremser. Modellens større vægt nødvendiggjorde, at motorydelsen øgedes fra 1,4 til 1,7 HK, og der var nu kommet 3 gear i kassen. De traditionelle modeller kunne nu også leveres i en 3-gears version. |
|
1959: |
NSU QUICKLY T (Traum-Quickly). Med udgangspunkt i den ny steltype, forsøgte man at skabe en mere moderne afløser for de gamle modeller. Affjedringen var hydraulisk dæmpet, og fuldnavsbremser var fremover Quickly standard. På grund af det stærkt afdækkede stel var blæserkøling en nødvendighed. 1959 var også året, hvor Quickly nr. 1.000.000 forlod samlebåndet. |
|
Den kunne efter ønske leveres med 2- eller 3 gear og suppleres med et ekstra sæde til passagér. |
||
NSU Quickly TT. Over samme grundkonstruktion skabte man NSU Quickly TT, en utraditionel og spændende sportsmodel .... |
||
1960: | ... og året efter fuldendte man TT modellens sporty look ved at levere den med kick-starter og fodhvilere, under betegnelsen NSU Quickly TT/K. Salgstallene for de tre ny modeller indfriede imidlertid ikke forventningerne, hvilket sikkert især skyldtes priserne. Grunden kunne også være, at man med disse modeller havde bevæget sig ind på et marked, hvor NSU ikke havde den fornødne charisma, og da de gamle modeller stadig solgtes særdeles godt, valgte man i stedet at satse på modelpleje. |