NSU Quickly - Historie og Modeludvikling II




1956:   NSU Rekord Maskine, Baumm II
I 1956 satte NSU verdensrekord for50cc maskiner
på saltsletterne i Utah, USA.

Her ses rekordkøretøjet, Baumm II, fotograferet på
NSU Museet i Neckarsulm, som jeg besøgte i
2000.



Klik for at se data og billeder fra rekordkørslen.
1957: NSU Quickly Cavallino NSU Quickly, Cavallino (Lille hest).

En fuldstændig nykonstruktion efter italiensk forbillede. Et kraftigt cenralrør
dannede grundlag for stellet, forgaflen havde teleskopaffjedring, og hjulene
var monteret med fuldnavsbremser.
Modellens større vægt nødvendiggjorde, at motorydelsen øgedes fra 1,4 til 1,7 HK,
og der var nu kommet 3 gear i kassen.

De traditionelle modeller kunne nu også leveres i en 3-gears version.
1959: NSU Quickly, T NSU QUICKLY T (Traum-Quickly).

Med udgangspunkt i den ny steltype, forsøgte man at skabe en mere moderne afløser
for de gamle modeller.
 
Affjedringen var hydraulisk dæmpet, og fuldnavsbremser var fremover Quickly standard. 
På grund af det stærkt afdækkede stel var blæserkøling en nødvendighed.

1959 var også året, hvor Quickly nr. 1.000.000 forlod samlebåndet.
NSU Quickly T Den kunne efter ønske leveres med 2- eller 3 gear og suppleres med et ekstra sæde
til passagér.
NSU Quickly TTNSU Quickly TT, front. NSU Quickly TT.

Over samme grundkonstruktion skabte man NSU Quickly TT,
en utraditionel og spændende sportsmodel ....
1960:NSU Quickly TT/K... og året efter fuldendte man TT modellens sporty look ved at levere den med kick-starter
og fodhvilere, under betegnelsen NSU Quickly TT/K.

Salgstallene for de tre ny modeller indfriede imidlertid ikke forventningerne, hvilket sikkert især
skyldtes priserne. Grunden kunne også være, at man med disse modeller havde bevæget sig ind
på et marked, hvor NSU ikke havde den fornødne charisma, og da de gamle modeller stadig
solgtes særdeles godt, valgte man i stedet at satse på modelpleje.



Blad venligst