NSU Quickly - Historie og Modeludvikling.




Quickly'en er endnu en af de tyske knallerter, der kom til at sætte sine tydelige spor i motorhistorien
i perioden fra efterkrigsårene til midt i 60'erne.
 
I modsætning til Kreidler, satsede man fra NSU fabrikkens side, hvad angår "50 kubikkere", udelukkende
på Moped markedet (knallerter med pedaler og max. hastighed på 40 km/t.).
Man skabte et kvalitetsprodukt til en særdeles rimelig pris, og det var vel således også naturligt, at det netop
var denne lille maskine, der i efterkrigstidens økonomiske kaos fik en meget stor tilhængerskare, og lige så naturligt,
at det store salg stagnerede i takt med, at tyskernes økonomiske situation forbedredes.












1953: I dette år blev NSU Quickly "født".

Da man henvendte sig til pressen for at præsentere
nyskabelsen, var indbydelsen udformet som en invitation til barnedåb,
udfærdiget af moderen, NSU Quick, 98 ccm, født i 1936 og den lige så stolte fader,
chefkonstruktør Albert Roder, Neckarsulm.

Denne første gimmick lagde helt fra start grunden til den humoristiske linie, der kom til
at præge reklamerne for Quickly'en i årene fremover, i små velformulerede ordsprog,
rim og vittighedstegninger.
NSU Quickly 1953, Teknisk tegining
Enkelt, smukt og stilrent design, perfekt indordnet under den lovmæssige 33-kilos
begrænsning af 1953, uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Bestræbelserne på at overholde vægtgrænsen ses bl.a. på de spinkle bremsetromler,
den lille tank og ståltrådsagtige central-stander.

At den lille tank kun rummede 3 liter var et irritationsmoment. Da mindstesalget fra
datidens benzinstandere var 5 liter, måtte man have en reservedunk med, når der
skulle fyldes op.
Dette problem løste benzinfirmaerne dog ved senere at stille hånddrevne pumper
med 2-takts benzin op ved tankstationerne.
NSU Quickly motor 1953, teknisk tegning Motoren, med skal, cylinder og topstykke i letmetal, var "hjemmelavet" efter husets
egen opskrift, havde 2 gear og den hård-forchromede cylindervæg fuldendte
billedet af et nærmest uopslideligt lille columbusæg.

Fra 1957 fremstilledes motoren også med 3 gear.
Wohl dem, der eine Quickly hat! Quickly'ens store popularitet bevises nok bedst ved, at der i dens
første to leveår solgtes mere end 350.000 eksemplarer.

Den var økonomisk i anskaffelse og drift, harmonisk af udseende og
meget stabil. Handy var den også, idet den med sine kun 33 kilo, let
kunne bæres ned ad kældertrappen ved hjælp af det centralt monterede
bærehåndtag.

Selv om tophastigheden kun var angivet til de lovlige 40 km/t.,
passerede den efter sigende let 50, blot man dukkede hovedet en
smule.

1956: NSU Quickly N, 1956 NSU Quickly N (Normal) med ny 4,5 l tank. 
NSU Quickly S, 1956 NSU Quickly S (Sonder Ausstattung),

ligeledes med 4,5 l tank, men som noget nyt
omfattede standardudstyret speedometer indbygget i forlygten, og skærmene var
udbygget en smule og gav en bedre beskyttelse mod stænk fra vejen.

At man kunne tillade sig den, ganske vist ringe, vægtforøgelse skyldtes, at
33-kilos loven var ophævet, og det muliggjorde, at man sidst på året kunne
præsentere den ca. 5 kilo tungere ....
NSU Quickly L NSU Quickly L.

De 5 ekstra kilo var smukt fordelt over skærme, pladestyr, 3 gears motor,
støddæmpere bagtil og hjul med fuldnavs bremser.
Endvidere var den forsynet med et kraftigt side-støtteben som supplement
til den svage centralstander.



Blad venligst