Kreidler Florett - Historie
og Modeludvikling. Indledning. |
||
Anton
Kreidler 1863 - 1942 |
Alfred
Kreidler ? - 1980 |
I årene umiddelbart efter 2. Verdenskrig var anskaffelse af bil eller motorcykel økonomisk uopnåeligt for de fleste tyskere, og den daglige, og ofte lange, transport til og fra arbejde måtte derfor oftest foregå i overfyldte offentlige transportmidler eller for at undgå dette på cykel. Hvis man ville undgå den besværlige trampen i pedalerne, kunne man for en forholdsvis rimelig sum selv forsyne sin almindelige cykel med en mindre motor eller købe et tilsvarende færdigt produkt, fremstillet hos den lokale cykelsmed,en MOFA (motorisiertes Fahrrad) eller på godt dansk, en cykel med hjælpemotor. Der er i denne tid skabt mange "spøjse" konstruktioner, der med garanti har henrykket gode gamle Storm P., men de levede desværre langt fra op til de krav, man med rimelighed kunne stille til sådan et køretøj, hvad angår stabilitet og driftsikkerhed. Begrebet cykel med hjælpemotor
eksisterede allerede før krigen og naturligvis ikke kun i Tyskland. I
efteråret 1999, så jeg på markedet i Langeskov et herligt Velo Solex- Der fandtes imidlertid også en anden type tohjulet
køretøj, der bar betegnelsen Motorfahrrad, en
lille motorcykel med pedaler, for
hvilket en 2-gears, ca. 2 hestes motor på For mindst een mand, var det imidlertid tydeligt at
mulighederne på dette marked langt fra var udtømt, og hvis en dygtig og
ansvarlig virksomhedsleder, ingeniør, motorcykel Virksomhedslederen hed Alfred
Kreidler,
virksomheden (det af faderen Anton Kreidler skabte firma) Kreidler's
Metall- und Drahtwerke GmbH og køretøjet: |