Anton Kreidler, Firmaets grundlægger Kreidler Florett - Historie og Modeludvikling.

Indledning.
Hans søn Alfred Kreidler
Anton Kreidler
1863 - 1942
Alfred Kreidler
? - 1980




I årene umiddelbart efter 2. Verdenskrig var anskaffelse af bil eller motorcykel økonomisk uopnåeligt for de fleste tyskere, og den daglige, og ofte lange, transport til og fra
arbejde måtte derfor oftest foregå i overfyldte offentlige transportmidler eller for at undgå dette på cykel.
Hvis man ville undgå den besværlige trampen i pedalerne, kunne man for en forholdsvis rimelig sum selv forsyne sin almindelige cykel med en mindre motor eller købe et
tilsvarende færdigt produkt, fremstillet hos den lokale cykelsmed,en MOFA (motorisiertes Fahrrad) eller på godt dansk, en cykel med hjælpemotor.
Der er i denne tid skabt mange "spøjse" konstruktioner, der med garanti har henrykket gode gamle Storm P., men de levede desværre langt fra op til de krav, man med
rimelighed kunne stille til sådan et køretøj, hvad angår stabilitet og driftsikkerhed.

Begrebet cykel med hjælpemotor eksisterede allerede før krigen og naturligvis ikke kun i Tyskland. I efteråret 1999, så jeg på markedet i Langeskov et herligt Velo Solex-
agtigt eksemplar, hvor pladshensynet til motoren havde krævet forlængelse af forgaflen samt reduktion af forhjulet til ca. halv størrelse. Et flot, præget messingmærke fortalte, 
at en smed i Randers i 1933(?) påtog sig ansvaret for konstruktionen. 

Der fandtes imidlertid også en anden type tohjulet køretøj, der bar betegnelsen Motorfahrrad,  en lille motorcykel med pedaler, for hvilket en 2-gears, ca. 2 hestes motor på 
98 ccm var blevet en slags standard. Selv om slægtskabet med cyklen var tydeligt, var der dog tale om en væsentlig kraftigere konstruktion, og kørekort var påkrævet. 
Denne lille og forholdsvis prisbillige maskine var solgt i stort antal før krigen og NSU havde den absolutte førerposition med modellen Quick.

For mindst een mand, var det imidlertid tydeligt at mulighederne på dette marked langt fra var udtømt, og hvis en dygtig og ansvarlig virksomhedsleder, ingeniør, motorcykel 
entusiast, kompromisløs perfektionist, med en sund virksomheds kapital og produktionsapparat i ryggen, beslutter sig til at skabe et køretøj, der, tilpasset markedssituationen, 
opfylder såvel kundens behov som økonomiske formåen, er der en særdeles rimelig chance for at resultatet bliver en succes, og blev det: 

Virksomhedslederen hed Alfred Kreidler, virksomheden (det af faderen Anton Kreidler skabte firma) Kreidler's Metall- und Drahtwerke GmbH og køretøjet: 
Kreidler Motorfahrrad K50, et køretøj, der gennem fortsat målrettet produktudvikling resulterede i den Kreidler Florett, som så markant skulle sætte sine spor i 
motorcyklens historiebog.



Blad venligst.