[quote="kreidlerhansen"]
Jeg husker desværre ikke flere tal, end at jeg fik beregnet kompressionsforholdet til 10,5:1 med min parmakit-cylinder.
Jeg er egentlig ligeglad med kompressionsforholdet. Så længe den kører godt, og jeg ikke oplever detonation, så er jeg god tilfreds.

[/quote]
Tack för formlerna, men dom var lite för avancerade för mej tror jag
Verkar ju vara rätt så lagom kompression på 6,25hk till dom varvtalen den arbetar i.
Jag har mätt upp några cylindrar med topplock monterade i min "Dummie" motor och får väldigt höga kompressionsförhållande
Vad sägs om 3cc med kolv och topp monterat på Athenacylindern mätt med vätska, topplocket är numera på 7cc (std ca 6cc), alltså är kolvdomen på 4cc då deckheighten är non.
Enklaste räknesättet utan att blanda in domen blir ju då 63/3 = 21:1

Blandar man in domen så blir det lite lägre, men inte mycket.
Effektiv kompression mätt innan avgas öppnar ca 28/3 = 9,33:1
Det gamla vanliga sättet att räkna utan dome osv 60,3+7/7= 9,61:1
Man kan räkna på en massa olika sätt och få lite varierande siffror med att lägga till och dra ifrån domen, men frågan är hur proffsen mäter och mätte förr i alla dom artiklar man kan läsa om?
I Graham Bells bok "Two stroke performance tuning" ska man mäta som första exemplet om jag förstått det rätt. 56,3+3/3= 19,77:1
Hög kompression är ju inte bra om man vill ha mycket rpm
Jag ska offra ett topplock senare och fräsa ur så jag får i 10-12ml i förbränningsrummet för att testa om det är därför det varvar så dåligt, 190 grader ska ju varva en hel del enligt Lucs tabell, uppåt 14500rpm på en Kreidler.
Jaja, var bara tvungen att skriva av mej lite, börjar bli lite förvirrad av alla siffror
Jag tror jag fortsätter att mäta på det gamla vanliga viset så länge, annars får jag den aldrig i körbart skick igen, 9,61:1 låter bra

Kreidler RS -77, 4 speed direkt, Athena 60cc (oportad), 18mm Bing, 93km/t mätarfart som bäst med 15/36 drevn.
Kreidler Cross -78, 5 speed direkt, Portad Athena 60cc, 12/36 drevn, Lucpipa max effekt vid 11800rpm, 107km/t GPS vid 13100rpm med mej liggandes över tanken 'oo>'