Tanken om skørter, der er mere end 1,5mm tykke (tynde) tiltaler mig en del, og porttiderne skulle være fornufige. I hvert fald vore hollandske lidelsesfællers erfaringer taget i betragtning. 8,5HK er opnået med denne type cylinder - målt på baghjulet, vel at mærke.
[b]Første indtryk:[/b]
Støbegrater er der en smule af, men ikke værre end man ser på Athena's cylindre.
Nikasilbelægningen er fin og jævn.
Stemplet er for kort, men det er der en årsag til, som jeg kommer ind på senere.
[b]Efter et mindre nærstudie er jeg kommet frem til følgende:[/b]
[i]Indsugningskanalen[/i] er perfekt, og bør ikke ændres. Dog vil den ikke tage skade af at blive rette lidt til hist og her, men kun for at give et jævn og uhindret flow for gasserne. Det er strengt taget ikke nødvendigt.
Overkanten ligger 53mm fra top og underkanten 64,5mm fra top. Bredden er 25-27mm og placeringen er god.
Der er MASSER af plads til at lave boosterkanaler, hvis man har trang til dét!!!
[i]Skyllekanalerne[/i] er ru, men det er ikke graverende. Faktisk er det ikke langt fra Mahle-cylindrene, når det kommer til stykket. Der er næsten ingen "bue" ind mod cylindervæggen, som man ellers ser på de originale cylindre.
Cylinderens eneste kritikpunkt er, at skyllekanalerne ikke passer specielt godt til krumtaphuset. Der skal rettes lidt til, senere.
[i]Udstødningskanalen[/i] ligger 24-25mm fra top og er ~23mm bred. Den må siges at være firkantet, men i det store hele er den omtrent lige så godt indrettet som kanalen på en original cylinder.
Jeg så gerne, den var en smule bredere, men det kan man jo altid lave om!
Jeg må hellere tilføje, at jeg har målt alle porte med en hvid plast-lineal. Målene vil blive rette ind i løbet af den kommende weekend.

Billeder kommer til senere, og der vil ikke blive foretaget nogle modifikationer, overhovedet. Ej heller tilpasning eller flow-optimering. Idéen er at se, hvad der sker, når man bare monterer cylinderen, som den er, når man modtager den.
Senere kommer der så nogle modifikationer til, således det bliver muligt at se, om der er mere at hente eller ej. Det tror jeg nu nok, der er!
Formålet med fremtidige tuningsindgreb er IKKE maksimal ydelse, men maksimal anvendelse. Det vil sige, at omdrejningerne ikke vil overskride 11.500rpm på noget tidspunkt, med alle stumper vil være som man finder dem på markedet. Dog med undtagelse af min Homoet 4P, som har været mere standard, end den er nu.
[b]Og hvorfor er stemplet så så kort?![/b]
Forklaringen er enkel. Et 44mm stempel med samme længde som det orignale (48mm) vil simpelthen ramle ind i krumtaphuset!
Man skal med andre ord fræse i blokken for at benytte et større stempel i den rette længde.
Dog vil jeg mene, at det er at føje spot til skade, når Meteor "hakker" stemplet yderligere 2,5-3mm. Alle andre steder end op mod indsugningen er stemplet ellers 43mm langt. Den velinformerede totaktsentusiast vil vide, at 195-200º varighed på indsugningskanalen ikke er hensigtsmæssig i.f.t. ydelsen ved lave omdrejninger, når indsugningen ikke er styret af en membran.
Man kan så undre sig over, hvorfor Parmakit ikke har valgt at øge boringen til 46mm med det samme, når stemplet alligevel er så kort. Så ville der stadig være 2x2mm tykt skørt, og den øgede motorvolumen ville nok bedre kunne overkomme den lange varighed på indsugningstakten.
More to come!