[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Test: 44mm Parmakit til stor pindboltafstand.

Test: 44mm Parmakit til stor pindboltafstand.

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

Test: 44mm Parmakit til stor pindboltafstand.

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 16. september 2005 16:00

Da jeg fik et tilbud, jeg ikke kunne modstå, slog jeg til og købte en af disse cylindre.

Tanken om skørter, der er mere end 1,5mm tykke (tynde) tiltaler mig en del, og porttiderne skulle være fornufige. I hvert fald vore hollandske lidelsesfællers erfaringer taget i betragtning. 8,5HK er opnået med denne type cylinder - målt på baghjulet, vel at mærke.


[b]Første indtryk:[/b]

Støbegrater er der en smule af, men ikke værre end man ser på Athena's cylindre.
Nikasilbelægningen er fin og jævn.
Stemplet er for kort, men det er der en årsag til, som jeg kommer ind på senere.


[b]Efter et mindre nærstudie er jeg kommet frem til følgende:[/b]

[i]Indsugningskanalen[/i] er perfekt, og bør ikke ændres. Dog vil den ikke tage skade af at blive rette lidt til hist og her, men kun for at give et jævn og uhindret flow for gasserne. Det er strengt taget ikke nødvendigt.
Overkanten ligger 53mm fra top og underkanten 64,5mm fra top. Bredden er 25-27mm og placeringen er god.

Der er MASSER af plads til at lave boosterkanaler, hvis man har trang til dét!!!


[i]Skyllekanalerne[/i] er ru, men det er ikke graverende. Faktisk er det ikke langt fra Mahle-cylindrene, når det kommer til stykket. Der er næsten ingen "bue" ind mod cylindervæggen, som man ellers ser på de originale cylindre.
Cylinderens eneste kritikpunkt er, at skyllekanalerne ikke passer specielt godt til krumtaphuset. Der skal rettes lidt til, senere.

[i]Udstødningskanalen[/i] ligger 24-25mm fra top og er ~23mm bred. Den må siges at være firkantet, men i det store hele er den omtrent lige så godt indrettet som kanalen på en original cylinder.
Jeg så gerne, den var en smule bredere, men det kan man jo altid lave om!

Jeg må hellere tilføje, at jeg har målt alle porte med en hvid plast-lineal. Målene vil blive rette ind i løbet af den kommende weekend. ;)


Billeder kommer til senere, og der vil ikke blive foretaget nogle modifikationer, overhovedet. Ej heller tilpasning eller flow-optimering. Idéen er at se, hvad der sker, når man bare monterer cylinderen, som den er, når man modtager den.
Senere kommer der så nogle modifikationer til, således det bliver muligt at se, om der er mere at hente eller ej. Det tror jeg nu nok, der er!

Formålet med fremtidige tuningsindgreb er IKKE maksimal ydelse, men maksimal anvendelse. Det vil sige, at omdrejningerne ikke vil overskride 11.500rpm på noget tidspunkt, med alle stumper vil være som man finder dem på markedet. Dog med undtagelse af min Homoet 4P, som har været mere standard, end den er nu.



[b]Og hvorfor er stemplet så så kort?![/b]

Forklaringen er enkel. Et 44mm stempel med samme længde som det orignale (48mm) vil simpelthen ramle ind i krumtaphuset!
Man skal med andre ord fræse i blokken for at benytte et større stempel i den rette længde.
Dog vil jeg mene, at det er at føje spot til skade, når Meteor "hakker" stemplet yderligere 2,5-3mm. Alle andre steder end op mod indsugningen er stemplet ellers 43mm langt. Den velinformerede totaktsentusiast vil vide, at 195-200º varighed på indsugningskanalen ikke er hensigtsmæssig i.f.t. ydelsen ved lave omdrejninger, når indsugningen ikke er styret af en membran.

Man kan så undre sig over, hvorfor Parmakit ikke har valgt at øge boringen til 46mm med det samme, når stemplet alligevel er så kort. Så ville der stadig være 2x2mm tykt skørt, og den øgede motorvolumen ville nok bedre kunne overkomme den lange varighed på indsugningstakten.



More to come!
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 16. september 2005 19:29

Jaja, billederne mangler stadig. :P

Cylinderen har nu kørt godt og vel 20km, og-øøøhm... Ja.

[b]Monteringsforløbet[/b]


Jeg fik knipset nogle billeder og afmonterede min Mahle-cylinder. Med nyvaskede hænder, fik jeg monteret stemplet. Den medfølgende bundpakning gav jeg en gang fedt, så den holder ordentligt tæt.
Stempel og cylinder fik en gang olie, inden jeg monterede topstykket, og så tjekkede jeg lige, hvor højt stemplet står i cylinderen, når det er kørt til tops.

Jeg blev positivt overrasket, idet stemplet ikke går så langt op som ventet. Det betyder, at man kan vende stemplet 180º og derved få en lidt kortere indsugningsvarighed.
Stempelringen vil ikke gribe fat i udstødningskanalen, og det korte skørt vil ikke åbne ind til krumtaphuset, når stemplet er i top. Super!


Efter alt var monteret, blev benzinhanen åbnet og jeg "tippede" karburatoren, så der var godt med brændstof i svømmerkarret. Jeg fik en lille overraskelse, da jeg trådte på kickstarteren. Tændrørshætten var afmonteret, og jeg fik derfor stiftet bekendtskab med et noget voldsommere kompressionsforhold, end jeg er vant til.
Der skal med andre ord jokkes igennem!
Jeg monterer en toppakning mere i morgen, da jeg har på fornemmelsen, det er lige voldsomt nok.

Tændrørshætten blev sat på plads, og jeg forberedte mig på at træde et par gange på kickstarteren.
Dette viste sig dog at være spild af forberedelse, idet motoren gik i gang i første hug. Udmærket, vil jeg lige tilføje.

Min motor er nyrenoveret og har ikke lavet nogle underlige tikke- eller bankelyde, men som ventet "snakker" stemplet lidt. Som nævnt er tolerancen for stor, hvilket giver den lidt irriterende klikke-lyd, men når man ved, hvor den lyd kommer fra, kan man vel leve med den - i hvert fald indtil man beslutter sig for at købe et nyt stempel i en større udgave. ;)

Gasresponsen var kvik - langt kvikkere, end jeg havde ventet. Det starter jo meget godt, det her. :)
Et minuts opvarmning af motoren i tomgang må siges at være nok, så den røg i første gear...

...og netop dén opførsel hvad jeg ikke ventet!
Virkelig LÆKKERT træk fra lave omdrejninger.

Cylinderen kører nøjagtig som en 6,8HK Mahle, blot med den undtagelse, at der er mere bundtræk. Til gengæld må man leve med lidt støj fra stemplet, og det kan jeg ærligt talt godt. :D

Nu har jeg ikke pint cylinderen ud i max-omdrejninger, da den trods alt ikke har gået ret langt, men den trækker villigt ud til 9.000rpm, hvor den nærmest mister pusten.
Det skyldes den lave og alt for smalle udstødningskanal.


[b]Planerne for cylinderen er som følger:[/b]

[i]Indsugningskanalen[/i] skal glattes ud, men ikke ændres yderligere.

[i]Skyllekanalerne[/i] skal tilpasses blokken ordentligt og have rettet lidt kanter af.

[i]Udstødningskanalen [/i]skal gøres 30-31mm bred og poleres

[i]Stemplet[/i] skal vendes 180º og have flyttet pinden, der holder stempelringen på plads.


Resultatet af disse ændringer, der må betegnes som værende i småtingsafdelingen, skulle gerne være flere kræfter, flere omdrejninger på toppen og en minimal forringelse af sejtræksevnen.


En gearing på 13/33 eller 14/35 må være perfekt i standardtrim. I hvert fald kombineret med en 20mm karburator. Tophastigheden vil ligge omkring 90km/t, relativt ubesværet, og jeg vil gerne skrive under på, at denne cylinder giver Mahle-modellerne kamp til stregen.

Even more to come. ;)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 16. september 2005 21:48

Ja, så kom billederne endelig!


Her, et lille indtryk af støbekvaliteten. (Ja, det kunne være bedre, men værre er set!)

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_cast_qual.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_cast_qual_front.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_deck_low3.jpg[/img]


Her ser man så, hvad jeg mener, når skyllekanalerne skal rettes lidt af. ;)

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_deck_low1.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_deck_low2.jpg[/img]

Bare for sammenligningens skyld:

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_vs_Mahle50cc.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_vs_Mahle50cc2.jpg[/img]


Indeni ser cylinderen således ud:

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_trans_left.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_trans_left_ins.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_trans_right_ins.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_inlet_ins1.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_exhaust_ins2.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_exhaust_ins1.jpg[/img]

Jeg vil gerne påpege, at de små, sorte prikker, man ser på belægningen visse steder, rent faktisk er små huller. De er ikke af nogen betydning, men man bør alligevel vide, de er der.
Jeg har både set og kørt med det, der var værre. :lol:




Einlass!!!

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_inlet1.jpg[/img]


Auslass!!!

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_exhaust1.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_exhaust2.jpg[/img]


Og sidst, men ikke mindst, stemplet, sammenlignet med et fra Mahle:

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_piston1.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_piston2.jpg[/img]

[img]http://www.zeecue.dk/baz/files/Parma60cc_piston3.jpg[/img]
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 16. september 2005 22:05

Læg mærke til stempeltoppen på Meteor-stemplet. Den er væsentligt lavere end stempeltoppen på en Mahle, hvilket bevirker at kanalerne åbner tidligere, end de "plejer".

Hvis udstødningskanalen ligger 24mm fra toppen af cylinderen, svarer det til, at den åbner 23mm fra top. ;)


Kvalitetsmæssigt adskiller Parmakit-cylinderen sig fra Mahle på flere områder. For det første er støbekvaliteten ikke fantastisk, men det er rent kosmetisk.
For det andet er der små huller i nicasilbelægningen. Hvorvidt det er et problem eller ej, vil jeg lade stå hen i det uvisse. Det kan dog tyde på, at belægningen ikke er så stærk, som den kunne være, men om det betyder noge væsentligt í det lange løb, finder jeg ud af på et tidspunkt. Eller rettere, jeg håber, jeg ikke finder ud af det. ;)
For det tredje har stemplet ikke den ideelle længde, men på dét punkt kan det ikke være anderledes, fordi der ikke er plads.
Når stemplet er i bund, er skørtet ca. 2mm fra at røre krumtaphuset!!!

Når det er sagt, skulle man tro, jeg var ked af min investering...

...men det er jeg ikke. ;)

Den leverer det ondeste bundtræk, jeg har været udsat for på en Kreidler. Med få modifikationer kan den snildt bringes over den ydelse, man får fra en originale 6,25HK Mahle-cylinder.


Cylinderen får min anbefaling, til trods for dens småfejl. Jeg er ret sikker på, at ParmaKit med tiden nok skal få aflivet de små "børnesygdomme", som nogle af disse cylindre er født med.


[b]Mange tak til Kreidler Service for den hurtige og gode... Kreidler-service![/b] :mrgreen:
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf sperik » lørdag, 17. september 2005 19:37

Det ser da ikke så tosset ud.
Jeg havde faktisk overvejet at købe blæsermodellen på Ebay, men nu har jeg lige fyret godt og vel alle midlerne af på en onskabsfuld Laguna 3.0 24V, så jeg må vente til det værste overtræk er væk.
Umiddelbart er Parmakit vel det nærmeste vi kommer på Mahle ?
Jeg vil ihvertfald forvente noget lignende din oplevelse af blæsermodellen mht. bundtræk.
Indtil videre må jeg så nøjes med Lagunaens bundtræk...
Erik Christensen
sperik
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: lørdag, 02. juli 2005 15:52
Geografisk sted: Erik Christensen - 9400 Nørresundby

Indlægaf kreidlerhansen » søndag, 18. september 2005 00:12

[quote="sperik"]Det ser da ikke så tosset ud.
Jeg havde faktisk overvejet at købe blæsermodellen på Ebay, men nu har jeg lige fyret godt og vel alle midlerne af på en onskabsfuld Laguna 3.0 24V, så jeg må vente til det værste overtræk er væk.
Umiddelbart er Parmakit vel det nærmeste vi kommer på Mahle ?
Jeg vil ihvertfald forvente noget lignende din oplevelse af blæsermodellen mht. bundtræk.
Indtil videre må jeg så nøjes med Lagunaens bundtræk...[/quote]

Den blæsekølede cylinder leverer desværre ikke samme ydelse, da dens porttider er anderledes, men den kan betragtes som en omdrejningsvillig 5,3'er eller en 5,8'er med bundtræk - du kan selv vælge. :P Desuden æder blæseren en del effekt!

Parmakit er den eneste reelle konkurrent til Mahles SB-cylindre, og ydelsesmæssigt kan de færreste Mahle-cylindre være med.



I dag (Lørdag 17-09-2005)har jeg gjort udstødningskanalen 2mm bredere (24=>26mm), hvilket gjorde trækket lidt mere eksplosivt uden tab af bundtræk. Lækkert. :)

Cylinderen er nu monteret med to bundpakninger og to toppakninger. Topstykket er et standard til SB-cylindre, som har et forbrændingskammer på Ø42mm - spørg mig ikke, hvorfor.
Grunden til jeg har benyttet så mange pakninger er, at der opstår motorbanken ved 8.000rpm. Kompressionsforholdet er sindssygt højt, for at sige det mildt. Jeg vil prøve at finde ud af, om nogen kan hjælpe med at måle det ved lejlighed.

Jeg ville prøve med en gearing på 13/35, men jeg har åbenbart forlagt mit 13t fortandhjul, så jeg tog chancen med 14/35.
Skiftet fra 1. til 2. gear er 100% uproblematisk og tophastigheden er 85km/t ved knap 9.000rpm med mig siddende oprejst - med det høje styr, vel at mærke!
Lægger jeg mig lidt ned over tanken, stiger hastigheden snildt til 90km/t på flad vej i vindstille vejr. Jeg glæder mig, til jeg en af dagene får medvind. ;)

Jeg er ovenud tilfreds med ydelsen, denne cylinder leverer. Slut-færdig!

Jeg fik lejlighed til at prøve udstødningen med endeplade i dag, og den er udmærket. Mit forrør er desværre for kort til denne udstødning, så kræfterne var ikke overdådige.

I morgen begynder tests med diverse udstødninger og et forrør, som ikke er kortet af. Ydelsen vil være begrænset, fordi forrøret vil være for langt til visse udstødninger, men jeg vil få et udmærket indtryk alligevel.


Stay [i]tuned[/i]... 8)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Anders.S » mandag, 19. september 2005 22:50

Suverän testrapport och fina bilder som vanligt :thumbup:
Vet du om det är samma porttider på Parmakit med lilla bultavståndet?
Jag har ju inga topplock med stora bultavståndet och det känns inte så fel att "förstöra" vanliga topplock(151303) när man ska "squisha" till dom lite.
Anders.S
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: lørdag, 14. maj 2005 09:07
Geografisk sted: Anders Sundbrandt - Byhåla, Sverige

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 19. september 2005 23:25

[quote="Anders.S"]Suverän testrapport och fina bilder som vanligt :thumbup:
Vet du om det är samma porttider på Parmakit med lilla bultavståndet?
Jag har ju inga topplock med stora bultavståndet och det känns inte så fel att "förstöra" vanliga topplock(151303) när man ska "squisha" till dom lite.[/quote]

Tak. :)

Den lille model har de samme portmål, ja. Men den kører ikke helt på samme måde, så vidt jeg kan forstå på vores venner fra Holland.
Jeg tror, det skyldes udstødningskanalens form. Den er anderledes, fordi den er til spændebånd på de små cylindre!
Skyllekanalerne har muligvis også en anden form - på den store cylinder går de næsten lige ned, uden en bue ind mod cylindervæggen, som man kan se på billederne. Buen findes derimod på min Mahle-cylinder, og den er "peaky", sammenlignet med Parma'en!

Men ParmaKit leverer de bedste cylindre på markedet, hvis man ser på ydelsen. Til gengæld leverer Athena den bedste kvalitet - deres nicasil er som regel perfekt.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 22. september 2005 23:48

Oh-yes-Oh-yes-Oh-yes-Oh-yes-Oh-yes! :D

I dag fik jeg ENDELIG monteret min elektroniske tænding igen. For noget tid siden gik tændspolen i stykker, men jeg var så heldig at fange tre styk på Ebay til en pris på i alt 600kr (inkl. porto og overførselsgebyr). Alle tre spoler virker, og jeg fandt ud af, at den store, sorte model, som normalt bruges til stjernetændingen, virker fortrinligt på min type, også. :)

Jeg har tidligere lavet et mærke i krumtaphuset og ankerpladen, så at finde de rette tændingstidspunkt var ikke et større projekt. Det er tjekket med tændingspistol, så jeg vælger at gå ud fra, det passer.

Forskellen er MARKANT! Mere bundtræk pga. tidligere tænding (1,7mm) under 7.000rpm, hvorefter den retarderes (ned til 0,95mm). Jeg har derfor kunne fjerne den ene toppakning og hæve kompressionen en smule = endnu mere sejtræk og mellemområde.

Gearingen er stadig 14/35 og jeg kunne ikke dy mig. Efter jeg havde fået efterspændt motorophænget, var de sidste vibrationer væk, og der er nu kun en let snurren tilbage ved bestemte omdrejninger.
Derfor skal man naturligvis en tur ned på motorvejen, når man nu godt må. :D

Lidt vind i ryggen havde jeg, dog, så det er lidt snyd, men det ændrer ikke ved, at min ny-indkøbte cykelcomputer viste 97,5km/t, da jeg var nødt til at lukke ned for gassen, for ikke at køre op i r*ven på en bil.
Og jeg vil tilføje, at der i hvert fald var 1km/t tilbage, for motoren var ikke færdig med at trække ud!
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » fredag, 23. september 2005 16:52

[quote="kreidlerhansen"]Oh-yes-Oh-yes-Oh-yes-Oh-yes-Oh-yes! :D

I dag fik jeg ENDELIG monteret min elektroniske tænding igen. For noget tid siden gik tændspolen i stykker, men jeg var så heldig at fange tre styk på Ebay til en pris på i alt 600kr (inkl. porto og overførselsgebyr). Alle tre spoler virker, og jeg fandt ud af, at den store, sorte model, som normalt bruges til stjernetændingen, virker fortrinligt på min type, også. :)

Jeg har tidligere lavet et mærke i krumtaphuset og ankerpladen, så at finde de rette tændingstidspunkt var ikke et større projekt. Det er tjekket med tændingspistol, så jeg vælger at gå ud fra, det passer.

Forskellen er MARKANT! Mere bundtræk pga. tidligere tænding (1,7mm) under 7.000rpm, hvorefter den retarderes (ned til 0,95mm). Jeg har derfor kunne fjerne den ene toppakning og hæve kompressionen en smule = endnu mere sejtræk og mellemområde.

Gearingen er stadig 14/35 og jeg kunne ikke dy mig. Efter jeg havde fået efterspændt motorophænget, var de sidste vibrationer væk, og der er nu kun en let snurren tilbage ved bestemte omdrejninger.
Derfor skal man naturligvis en tur ned på motorvejen, når man nu godt må. :D

Lidt vind i ryggen havde jeg, dog, så det er lidt snyd, men det ændrer ikke ved, at min ny-indkøbte cykelcomputer viste 97,5km/t, da jeg var nødt til at lukke ned for gassen, for ikke at køre op i r*ven på en bil.
Og jeg vil tilføje, at der i hvert fald var 1km/t tilbage, for motoren var ikke færdig med at trække ud![/quote]

Nice, har så lige modtaget min 44mm idag:) Så nu har jeg lidt at lave i weekenden:P

[b]Hvis nogen skulle have interesse i disse cylindre, så har jeg en ny 40mm Parmakit, til stor pindbolt. Cylinderen har kun været monteret og endnu ikke startet, da jeg ikke får brug for den nu da jeg har en 44mm.[/b]
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Ooooops. :P

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 02. november 2005 02:30

Så gik den ikke længere. Den cylinder trængte godt nok til et par boostere samt en afretning af kanter i udstødningsregionen. :lol:

Boosterne er sølle 4mm dybe og ca. 7mm brede. Jeg ønskede at bevare så megen støtte til stempelringen som muligt, så de bliver højst lidt dybere ved lejlighed.
De ligger 1,5mm lavere end de almindelige skyllekanaler.

Udstødningskanalen er IKKE blevet hævet, men den er gjort lidt bredere (omtrent 26,5mm) og bunden er sænket m.h.p. at øge portarealet. Den blev modificeret FØR boosterne blev lavet, og den primære forskel var, at en smule af bundtrækket "flyttede" sig op i mellemområdet.

Da boosterne kom til, blev mellemområdet væsentligt forbedret og sør'me om ikke bundtrækket vendte tilbage. Desuden begynder trækområdet ca. 200rpm tidligere, efter der er blevet pløjet lidt i cylindervæggen. :D



Jeg fik også prøvet at vende stemplet. Først affasede jeg alle kanter (både i indsugningskanalen og på stemplet) i et forsøg på at undgå, at stempelskørtet skulle gribe fat i indsugningen.
Om det virkede, ved jeg ikke rigtig, men efter 500km med et "omvendt" stempel, var der ikke tegn på slid af skørtet.

Desværre åbnede stemplet for udstødningskanalen, når stemplet var i top, og jeg går ud fra, det var årsagen til, at tomgangen gik sin vej. Jeg har derfor vendt stemplet den rigtige vej igen, og alt er således normalt igen. :)


Det eneste, jeg savner til min motor på dette tidspunkt er et nyt stempel (tol: B) og at få flikket en bedre udstødning sammen. Så snart de to ting er på plads, skal den nok passere 95km/t uden de helt store kvaler.
Og så burde jeg se at komme i gang med mit membranprojekt igen. ;)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » onsdag, 02. november 2005 20:49

Vil da også lige komme med mine erfaringer:

Idag fik jeg så endelig taget mig sammen til at rykke den "lille" motor af og erstatte den med min 5-gearede RMC direkt. Det der indtil nu har gjort at cylinderen ikke er kommet på, er at jeg måtte have drejet et par mm af skørtet, for at at det ku gå ned i blokken, det er gjort nu og det passer perfekt.

Smækkede så cylinderen på, med de tilhørende pakninger og min 18mm Bing med dyse 85.

Må nok sige at der er kompression på skidtet! og tjedje gang på kickstarteren går motoren igang, dog lidt højlydt da jeg ikke havde monteret udstødningen.

Det kommer jeg til i morgen og så bliver det sjovt at komme ud og køre:P

Har du forresten fået de billeder jeg sendte til dig Jesper?
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro


Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron