Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Lad os se, hvad du roder med.

Redaktør: kreidlerhansen

Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » lørdag, 19. april 2014 08:47

Det var vist på tide. Jeg har stort set ikke gjort en bjælde ved min maskine siden 2009, da den blev samlet for Gud ved hvilken gang. Dengang krøb den gule farve under huden på mig, og jeg stiftede bekendtskab med både 12V lysanlæg og membranstyret indsugning.
Den originale forgaffel blev dengang erstattet af en en til LK600 og de 80ccm maskiner, skivebremse og andet godt. Desuden fik Jan Mørkenborg og jeg i 2013 for første gang en nogenlunde gennemtænkt, hjemmelavet udstødning monteret sammen med et af mine hjemme-designede squishbands:

Billede

Billede


Nuvel, den står adskilt:

Billede

De mest utilgængelige kroge er vasket, renset og poleret. Enkelte steder er den gule lak skallet af, så disse områder har fået en slibning for at fjerne ruste og så har jeg påført sølvgrå Hammerite. Ledningsnettet er fjernet mhp. opbygning af et nyt. Bagskærmen er blevet rettet ud, så det eneste, der sidder skævt, er nummerpladen :lol: og en gang vådslibepapir og Autosol afhjalp de groveste ridser i bagskærmen.

Forude venter:

Renoveret RMC-forgaffel med tromlebremse (indtil videre)
Frisk bagsvingeraksel m/bøsninger
Nyt ledningsnet
Twin-sæde m/bagagebærer
HALBHOCHLENKER, BITTE!!!
Original forskærm
Benskjold (?)
Nyforkromet A-tank (den med knæpuder)
Cockpit
RMC-forlygte
Måske tændingslås i højre sidekasse

Motormæssigt er der jo altid noget i gære, men det hører ikke til her, så længe det er hemmeligt. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 21. april 2014 12:53

Jeg har truet med at rydde op i fuglereden af ledninger i højre sidekasse et par år. Før-billede blev der intet af, men her er resultatet inden bag- og stoplys trækkes på plads:

Billede

Æsken med gaffatape, øverst til venstre, er en custom CDI, som er blevet til vha. Ewald Rossner (motelek.net)
Æsken er oprindeligt til dyser fra Polini til Dell'Ortos PHBG-serie. Printet passer akkurat indeni og holdes på plads med epoxy-lim. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 21. april 2014 18:52

De sidste ledninger (i dén ende) blev samlet og sidekassen er endelig monteret:

Permanent forbindelse mellem batteri/'laderelæ'.
Permanent forbindelse mellem batteri/bremselys.
Alle andre forbrugere kan så få strøm via returledningen fra tændingslåsen.
Det lyder næsten rigtigt og funktionelt.


Billede


Tanken er også monteret. Den gik dælme STRAMT, så den falder næppe af, skruer eller ej! Fandt nogle lækre, rustfaste skruer med linsehoved. De er bare fine til formålet!
Pænt øv at glemme, man ikke lige har et tankdæksel, EFTER man har hældt benzin på for at teste den nye benzinhane. Tanken og hanen holder tæt!!! :D

Billede


Forgaflen er desuden afmonteret uden at miste en eneste kugle til mine styrfittings. Så skal den nye gaffel bare lige renses og renoveres, inden den bliver sat på. Bordet er ryddet til formålet! :)

Hochlenker:

Billede

OROGONOOOOL: :hihi

Billede


Forgaffel og -hjul:

Billede

35 år ældre forgaffel, pinligt ren bag de sorte muffer:

Billede
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 22. april 2014 21:26

Det begynder at ligne noget! Forgaflen er renset og renoveret indvendigt, og gaffelbroen har fået et lag frisk, matsort lak efterfølgende.

Det er en meget enkel opgave, som kun kræver en 21mm fastnøgle, 11mm og 13mm top, en hobbykniv, en skruestik, en tang og en flaskerenser.

Gaflen skal tømmes for olie og yderrørene skal af. Det gøres ved at løsne den 7mm bolt, som sidder i bunden af hvert yderrør og trække røret af.
Indvendigt finder man i hvert ben (fra top til bund) et rør, en fjeder, en nylonbøsning og en fjeder mere. De ryger ud, når man vender gaflen på hovedet.

Now here's the tricky part - forlængere, forlængere og atter forlængere + en 13mm top, samt en tang til at holde kontra med på 'stødstangen':

Billede

Når den 8mm møtrik er løsnet på indersiden, kan man trække stødstangen ud:

Billede

De gamle bøsninger var lidt forskellige. Den ene var skør og revnet, mens den anden var blød som smør, så den ene kunne flækkes i skruestikken og den anden kunne skæres over, så jeg kunne komme til at sætte friske skraberinge på messingbøsningerne. Der er en del forskel på nyt/gammelt:

Billede

De nye nylonbøsninger presses på plads i skruestikken med lidt smørelse (jeg brugte en SAE30-olie), og for at gøre det hele lidt lettere, varmede jeg bøsningerne op med en hårtørrer, imens:

Billede

Sådan skal sagerne sidde indvendigt i røret - bemærk, de skal IKKE samles UDENFOR røret! Dette foto er kun for illustrationens skyld:

Billede


Topmøtrikkerne var udstyret med NUL pakninger (O-ringe), så jeg skal altså på jagt efter et par kraftige O-ringe for at undgå, der kommer vand i systemet. Typisk nok, for jeg har LIGE bestilt div. stumper hjem fra udlandet, men der MÅ findes en standardstørrelse, som kan gå an!

Gaflen hænger nu i stellet igen, men uden yderrør, da jeg ikke lige fik mine nye muffer til forgaflen med ned i garagen. Det tager et par minutter at montere, så det går nu nok, da! For første gang i hele mit liv viste det sig bøvlet at få de 19 kugler på plads i den nederste kugleskål, men det gik, selv om der desværre kom to bitte-små sår i lakken på gaffelbroen.

Matsort er ikke den helt korrekt farve. Den skal egentlig være silkemat, men sådan en klarlak har jeg ikke gode erfaringer med. Og helt blank klarlak synes jeg altså er noller, så jeg venter på, lakken er hærdet op, og så får den simpelthen en gang fedt. Dét giver et resultat, som jeg synes om. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 24. april 2014 00:13

Ohooooo! :what2

Typisk nok er fotoet af den pæne side sløret og den knap så pæne side knivskarp. :hihi

Billede

Der sidder lidt snavs på forgaflen lige over broen - den er som sagt 100% fri for rust, og så vidt jeg kan lure, er den også helt lige.

Billede


Det skrider da fremad. Forreste ankerplade blev renset og alle bevægelige dele renset og smurt (inkl. centreringsmekanismen) og div. anløbne dele blev renset og lakeret.
Forhjulet er nydeligt, men ikke perfekt. T.Hansen-dækket var lige det bedste/eneste kompromis. De er faktisk ok til prisen, omend kørsel i regnvejr kræver en smule årvågenhed.
De nye (midlertidige) replica-bælge var uden udluftningshuller, så de blev lavet á la "det skal gå stærkt" - det snakker vi ikke mere om, men nu bliver de da ikke 'pustet op', når forgaflen arbejder.
Mit speedo-drev har forlængst rundet 30.000km, siden det blev monteret i 2009, og det fik lige en sjat fedt - ingen tegn på slid.
Forlygte og lygteholderne er måske kun noget midlertidigt, selv om jeg synes enormt godt om den kombination.
Synet af det høje styr er lidt specielt og giver en udfordring med gaskablet, som er til et lavere styr, men jeg har vist både inder- og yderkabel liggende et eller andet sted, så jeg må jo lave noget selv, hvis jeg finder stumperne i tide.
Cockpit bliver droppet til fordel for... noget andet... som så giver en udfordring ift. tændingslåsen.
Nye stafferinger til sidekasserne er på vej hjem - dem glæder jeg mig til at se på det gule uhyre!

Det bliver en rigtig moffi' Kreidler, hvis vi liiiiige ser bort fra omdrejningstallet. :thunge


Og nej, det er ikke meget, jeg når ad gangen. Jeg er en klovn til det der med at holde ryddeligt, så hele garagen har simpelthen været ét stort kaos, siden jeg gik i gang. Men nu fik jeg så endelig forgaffel, forhjul, topplade og styr monteret, så det blev muligt at hive maskineriet udenfor, og så gik jeg i gang med en tiltrængt oprydning.
Det letter mit kommende elarbejde i forlygten, og når jeg engang bliver Kreidler-køreklar, kan jeg langt om længe komme i gang med en kammerats Ciao, som egentlig bare skal have et komplet eftersyn og en justering... tror min kammerat.

Efterhånden som den gule skrider fremad, flytter jeg de fleste, overskydende stumper over på et andet stel. Jeg savner ikke alverdens stumper for at kunne bygge en sjov special. Et sæt 18" hjul, et sæt støddæmpere og en forskærm er vist det hele.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 24. april 2014 22:43

Nu har jeg da fundet mine lygteholdere, men forlygten med den nye parabol samt speedometeret er pist forsvundet. :(

Til gengæld fik jeg da lige krydset to mangler af:

Forgaffelolie:
Der skal være 175ml (og 110ml i de ældre modeller) i hvert gaffelben, men jeg havde kun 280ml tilbage i dunken i værkstedet. Men i dag fandt jeg lige en 'kemi-kasse' i pulterkammeret i lejligheden, og der stod da for pokker næsten en halv liter. Ergo, 35ml mere i hvert gaffelben, så var dén ged barberet.

O-ringene:
De skal måle 21x3mm og jeg fandt i et sortiment to på 18x3mm og de kunne lige krænges på plads uden at trække for voldsomt i dem. Inden propperne blev skruet på, fik O-ringene et tyndt lag mineralsk olie, så de ikke blev revet i stykker. Skruerne går akkurat så stramt, som de skal, så jeg vil ikke forlange mere!


Derfor kan jeg nu afvente de sidste reservedele og i mellemtiden få skiftet bagsvingerbøsningerne, shine bagsvinger og topplade op, samt få slebet og ordnet et lygtehus og de to sæt motorskjolde, jeg nu engang har på lager.
Magura-konsollerne trænger sådan set også til en hurtig omgang, og jeg har da div. ledninger, som også skal på plads.

Der er faktisk ikke såååå meget arbejde tilbage, nu jeg tænker efter! Hvis bare jeg lige kan få et par timers ekstra overarbejde, kan jeg få bestilt et sæt Hagon-støddæmpere hjem, også. De har været på ønskelisten en del år, efterhånden.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » lørdag, 26. april 2014 17:28

Topstykke til RMC? Lovligt og lavkomprimeret?! :what2

Billede

HAHAHAHAAAHAHAAHAHA! Neeeeej:

Billede

Motoren er med lille pindboltafstand og udstyret med en 44mm KT-cylinder dertil.

Dette topstykke matcher Parmakit og Athena eller denne cylinder, hvis man skifter stemplet ud med et fra Meteor!
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » lørdag, 17. maj 2014 21:11

Så skete der da en lillebitte smule, igen. Jan kiggede forbi og fik mig lokket i gang i formiddags, og så kom et par småting på plads:

Styrfittings blev spændt rigtigt op med lidt hjælp fra Jan og hans tålmodige side
Omdrejningstæller fra VDO blev monteret og testet (virker)
En lille test-tur rundt på den nærliggende parkeringsplads, uden forlygte - den er umiddelbart pænt frisk!
Tanken blev pudset, efter jeg fik klistret den sidste staffering skævt på (d'oh) - lyset og tilskæringen snød mit øje, men det må gå an og stafferingen kan da skiftes, senere
Div. andet blev pudset
Bagbremsen er så begyndt at hænge. Ergo går centreringen nok alligevel for stramt, men det kan ordnes med en hammer, så det er lige mig! :)
Nye stafferinger på sidekasserne, så de nu matcher tanken

De tidligere fotos er taget i tusmørke, så her er en flok i højt solskin - så kan man rigtig se, hvor meget spil, der egentlig er i den ellers så umiddelbart flade, gule som jeg har valgt:

Billede

De nye stafferinger lidt tættere på:
Billede

Lidt af detaljerne på højre side:
Billede

Fantastisk vinkel, synes jeg:
Billede

Billede

Og så lige et par blære-fotos af tanken:

Billede
:mrgreen:
Billede
Billede
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf togam » torsdag, 22. maj 2014 08:38

Ser rigtigt godt ud, Jesper! Tillykke med resultatet.
Brugeravatar
togam
 
Indlæg: 116
Tilmeldt: tirsdag, 17. maj 2005 21:14
Geografisk sted: Torben Skousen - 5230 Odense M.

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 22. maj 2014 10:03

togam skrev:Ser rigtigt godt ud, Jesper! Tillykke med resultatet.


Tak! :) Du og dit 'maler-bekendtskab' er ikke uden skyld i resultatet - trods jeg ikke har behandlet lakken så pænt, som jeg burde, er den stadig enormt flot. Det yderste lag farve ligger så fantastisk jævnt.
Det giver i sidste ende en temmeligt stor forskel på farven, øjet ser, afhængigt af lysindfaldet, og det er præcis, hvad jeg ønskede efter en længere snak med en anden 'farveladepusher'.

Desværre kan jeg ikke længere finde grundfarven (Flügger: Apple Cider), så jeg har sat mit ønske, om at få en dyb bagskærm på, i bero.
Den dybe bagskærm tror jeg ellers vil give det allersidste twist, men ok. Jeg overlever nok! :)

Og den tank... åh, den er så FLOT som helhed! Egentlig fjollet, jeg ikke satsede på en for længe siden, men det er så bare mig, hehe.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf Svolde » torsdag, 22. maj 2014 17:56

Det ser jo ret godt ud. Tillykke med resultatet.

PS ønsk dig en smartphone, det er godt nok længe siden jeg har set et digital kamera 8)
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 22. maj 2014 18:03

Svolde skrev:Det ser jo ret godt ud. Tillykke med resultatet.

PS ønsk dig en smartphone, det er godt nok længe siden jeg har set et digital kamera 8)


Tak! :)

Min Iphone 4 er ok, men generelt er jeg ikke tilfreds med telefonkameraer, og p.t. prioriterer jeg ikke en ny telefon ret højt. Eller rettere, prioriteres slet ikke før denne går i stykker. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf Svolde » fredag, 23. maj 2014 11:48

He he, forståeligt nok.. Morfar mode - "kan den også tage billeder?"

Hvad sker der med forlygten, ser den ikke lidt tom ud eller snyder billedet?
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 23. maj 2014 12:03

Svolde skrev:He he, forståeligt nok.. Morfar mode - "kan den også tage billeder?"

Hvad sker der med forlygten, ser den ikke lidt tom ud eller snyder billedet?


Jeg synes ikke om at skifte ting ud, før det er nødvendigt. :) Hvis det er morfar, så er jeg moffi' og har det fiiiint med det. Højt styr på Kreidleren er heller ikke ligefrem rææææææcingggggg! ;) Hvis det endelig skal være, så vil jeg vist hellere opprioritere et GoPro-kamera, fremfor at rende rundt med en telefon til 6.000kr i lommen.

Parabol + lygterand mangler ganske rigtigt. Jeg havde ikke taget højde for, at min H4-parabol (fra Louis.de) rager så langt bagud, når stikket er monteret. Ergo har jeg været nødt til at lodde et hav af stik på i stedet for at bruge kronemuffer. Den kan godt være der, nu, så jeg skal egentlig bare have den samlet, inden jeg kan kaste mig over at få gjort de motorskjolde nogenlunde præsentable, samt få 100% styr på ledningerne fra statoren. Det er egentlig i småtingsafdelingen, men da der har været håndværkerbesøg af forskellig art i lejligheden gennem hele den forgangne uge, samt jeg har haft nok at se til på jobbet, så har jeg været for doven til at gøre nok ved sagen. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Ny identitet - Den Gule får en ansigtsløftning

Indlægaf kreidlerhansen » lørdag, 24. maj 2014 23:23

Maskinens venstre side er jo blevet forsømt, tidligere, men i dag fik jeg endelig bikset de sidste ledninger på plads, så det endnu uklargjorte motorskjold kunne monteres for funktionens skyld:

Billede

Billede

Billede

Og så lige for-/oppe-/nedefra, fordi jeg kan:

Billede

Billede



Se, det blev da til en lille køretur, som afslørede at gearingen (13/34) er aaaaalt for tung. Jeg skal vist lige ha' kigget på primærsiden, da det tyder på, at det er 'den gamle kobling', som har en udveksling på 77/21 mod den nyere på 20/79. Desuden render den forbi 60km/t i 2. gear ved 10.000rpm, og det er lige i overkanten. Jeg har da et 36t bagtandhjul på lager. :)
Det er så, hvad det er.

Forgaflen er skøn, og jeg har formået at ramme plet med, hvor stramt centreringsmekanismen i forreste ankerplade skal gå, så den virker fantastisk. Fælgringen havde fået et gok, så den fik et par flinke mod-gok med en smedehammer, og nu er der umiddelbart ikke skyggen af hopperi fra forenden ved nogle hastigheder, som ellers var tilfældet før, og det er da raaaart!

Begge motorskjolde skal dog stadig slibes, spartles og lakeres. Jeg skal også lige have lavet en studs, som passer til min Dellorto-karburator, og så skal jeg da naturligvis lige skifte til topstykket med squishband og betragteligt højere kompressionsforhold, som så også lige får kanalerne til at åbne lidt tidligere. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S


Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster

cron