Det begynder at ligne noget! Forgaflen er renset og renoveret indvendigt, og gaffelbroen har fået et lag frisk, matsort lak efterfølgende.
Det er en meget enkel opgave, som kun kræver en 21mm fastnøgle, 11mm og 13mm top, en hobbykniv, en skruestik, en tang og en flaskerenser.
Gaflen skal tømmes for olie og yderrørene skal af. Det gøres ved at løsne den 7mm bolt, som sidder i bunden af hvert yderrør og trække røret af.
Indvendigt finder man i hvert ben (fra top til bund) et rør, en fjeder, en nylonbøsning og en fjeder mere. De ryger ud, når man vender gaflen på hovedet.
Now here's the tricky part - forlængere, forlængere og atter forlængere + en 13mm top, samt en tang til at holde kontra med på 'stødstangen':
[url=http://s173.photobucket.com/user/kreidlerhansen/media/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/a3206775-6d2d-4bf5-a834-68fc47fab27d_zps2ef51042.jpg.html][img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/a3206775-6d2d-4bf5-a834-68fc47fab27d_zps2ef51042.jpg[/img][/url]
Når den 8mm møtrik er løsnet på indersiden, kan man trække stødstangen ud:
[url=http://s173.photobucket.com/user/kreidlerhansen/media/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/44BA4C45-F988-415D-AF32-9BC20C30CD15_zps226oewff.jpg.html][img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/44BA4C45-F988-415D-AF32-9BC20C30CD15_zps226oewff.jpg[/img][/url]
De gamle bøsninger var lidt forskellige. Den ene var skør og revnet, mens den anden var blød som smør, så den ene kunne flækkes i skruestikken og den anden kunne skæres over, så jeg kunne komme til at sætte friske skraberinge på messingbøsningerne. Der er en del forskel på nyt/gammelt:
[url=http://s173.photobucket.com/user/kreidlerhansen/media/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/306B1BA5-15AD-4A88-B28B-22AE1BF06176_zpso5iy2jov.jpg.html][img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/306B1BA5-15AD-4A88-B28B-22AE1BF06176_zpso5iy2jov.jpg[/img][/url]
De nye nylonbøsninger presses på plads i skruestikken med lidt smørelse (jeg brugte en SAE30-olie), og for at gøre det hele lidt lettere, varmede jeg bøsningerne op med en hårtørrer, imens:
[url=http://s173.photobucket.com/user/kreidlerhansen/media/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/953AA7E7-B36E-4FCE-A068-BDFC3941FFE5_zpsawpyugxo.jpg.html][img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/953AA7E7-B36E-4FCE-A068-BDFC3941FFE5_zpsawpyugxo.jpg[/img][/url]
Sådan skal sagerne sidde indvendigt i røret - bemærk, de skal IKKE samles UDENFOR røret! Dette foto er kun for illustrationens skyld:
[url=http://s173.photobucket.com/user/kreidlerhansen/media/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/1cb83902-079d-4d8d-916f-8824b71cf1d2_zps0b812c41.jpg.html][img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Florett/Build%20and%20Rebuild/1cb83902-079d-4d8d-916f-8824b71cf1d2_zps0b812c41.jpg[/img][/url]
Topmøtrikkerne var udstyret med NUL pakninger (O-ringe), så jeg skal altså på jagt efter et par kraftige O-ringe for at undgå, der kommer vand i systemet. Typisk nok, for jeg har LIGE bestilt div. stumper hjem fra udlandet, men der MÅ findes en standardstørrelse, som kan gå an!
Gaflen hænger nu i stellet igen, men uden yderrør, da jeg ikke lige fik mine nye muffer til forgaflen med ned i garagen. Det tager et par minutter at montere, så det går nu nok, da! For første gang i hele mit liv viste det sig bøvlet at få de 19 kugler på plads i den nederste kugleskål, men det gik, selv om der desværre kom to bitte-små sår i lakken på gaffelbroen.
Matsort er ikke den helt korrekt farve. Den skal egentlig være silkemat, men sådan en klarlak har jeg ikke gode erfaringer med. Og helt blank klarlak synes jeg altså er noller, så jeg venter på, lakken er hærdet op, og så får den simpelthen en gang fedt. Dét giver et resultat, som jeg synes om.
