Ja, jeg er da kommet noget længere med dette projekt! Det tager laaaaaaaaang tid at fræse indsugningskanalen ud i det omfang, som skal til. Men det går fremad!
Der er da HUL igennem!
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/9A088B79-FBE4-414E-9E5A-EA8923E24EAA-143-0000000693668EB3_zps604773f0.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/3B9E0461-E7FE-4C20-99AB-EC67D3148FB3-143-0000000601B6C7EB_zps5a2bb51c.jpg[/img]
Og før jeg kastede mig frådende over indsugningskanalen, var den altså ikke større end herunder:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/85E0D233-40B7-487D-9B0E-B435DC912252-6277-00001227BE490258_zpsff286195.jpg[/img]
Konceptet skal nok fungere, men der er én ulempe ved en boring på 44mm ifm. tilpasning af denne membran:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/EC2D1176-1EA3-4D73-9DED-78FE469DDB30-143-000000082AC74536_zps4b3ad406.jpg[/img]
Det venstre (på fotoet) membranblad rager faktisk langt nok ned i cylinderen, til stemplet kan nå at få fat i den. Jeg skal derfor hæve membranhuset 2mm ved studsen - det er intet problem, men jeg havde faktisk ikke forventet, det ville blive nødvendigt.
Bevares, membranbladene er lovligt lange, så jeg kunne jo vælge at korte 2mm af, men jeg vil hellere være på den sikre side.
Ulempen ved at bruge en spacer er, at jeg skal korte studsen tilsvarende af, idet den bliver hævet 8-9mm i alt, og så kommer karburatoren altså til at flagre godt rundt ift. ellers.
Videre til skyllekanalerne:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/4F01CAAB-0670-4D50-AEA6-52280DDDA20E-143-00000006C11B55F4_zpsfca0df69.jpg[/img]
Køn er den ikke, og den anden er lige så grim... men de skyller vist nogenlunde ens, og det er baseret på følgende tilnærmelsesvis kreative visuelle 'beviser':
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/3B36F8A2-5658-4C37-84C1-A0DDDD1EA37E-143-0000000F53AEB526_zps1ca1a6a7.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/BB7B867D-3D7A-4068-B345-94EE62AB31DA-143-0000000F4CF8C7EF_zps9d06cb4d.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/576C8312-D735-458E-A1E5-72684F7BBBD6-143-0000000F45CA5C16_zpsc19ae926.jpg[/img]
Begge skyllekanaler skyller 'fladt' ind over stempeltoppen OG peger så vidt muligt væk fra udstødningskanalen. Så vidt jeg kan se... gætte... antage, bliver de friske gasser guidet ind bag flammefronten og formår at køle stempeltoppen eller blot holde den fri for koks. Og ja, det er en heftig formodning. Om det er sandt eller ej? Pas!
Skyllekanalerne åbner 32mm fra TDC (stemplets højeste punkt i cylinderen = Top Dead Centre) og er 26mm brede.
Den bagerste skyllekanal (støttekanal, boost-port, kært barn har mange navne) ligger 1mm lavere og pege direkte mod midten af forbrændingskammeret. Vinklen kunne ikke blive anderledes, trods jeg havde foretrukket at lade den skylle mere langs cylindervæggen modsat udstødningskanalen.
Udstødningskanalen har ikke fået så stor en tur som resten - den åbner 23,5mm fra TDC og er lige over 27mm bred. Det svarer til 61-62% af boringen, hvilket må betragtes som konservativt men godt for slidstyrken. Overfladen er glattet af med korn 400 og en sjat vand = ikke poleret, men blot med en nogenlunde pæn og jævn overflade.
Det samlede billede af cylinderen er altså således:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/124EA6A5-6F85-4D20-BA97-BE6F168A88D9-143-00000006412588AC_zps4bf2010c.jpg[/img]
En hulens masse tid er brugt på noget, som ikke ser ud til at være ret meget anderledes, end da cylinderen blev taget ud af æsken... FEDT!
Meteor (T.V.) vs. KT (T.H.):
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/Kreidler%20Tuning/Minarelli%20RV4%20reed/F0CA505B-C066-4DF6-81DD-3A2D09958DF8-143-0000000F74732F10_zps9103d65b.jpg[/img]
Meteor-stemplet passer LANGT bedre i tolerancen. Efter ca. 1.000km's kørsel er KT-stemplet hele 8/100mm mindre end cylinderen! Så stor en tolerance tikker og rasler, så man dårligt kan høre udstødningen, så jeg har fået fat i et fra Meteor, som er 4/100mm mindre en cylinderen.
Begge stempler har samme længde som et originalt stempel. Det medfører, at man enten skal korte 3-4mm af skørtet eller fræse krumtaphuset op - jeg har gjort det sidste.
Meteor-stemplet er hakket ret voldsomt, og i kraft af jeg allerede har trukket indsugningskanalen baglæns fra 63mm fra TDC til 66,5mm fra TDC, bliver indsugningstimingen altså ret voldsom.
I en urørt 44mm KT-cylinder vil Meteor-stemplet fungere fint, når blot skørtet bliver kortet af som nævnt. Indsugningskanalen åbner 2-3mm senere end i en Mahle-cylinder, så det gør ingen skade at bruge et hakket stempel.