27. August 2012:
Spaceren blev slebet til, men jeg må blankt erkende, den ikke bliver så perfekt, som jeg ville have den til. Resultatet begrænses kort og godt af både min tålmodighed (den skal jo helst køre i går!), værktøjet og ikke mindst min erfarig med forarbejdning af et stykke metal, så det bliver til 'noget'. Jeg kan altid lave en ny og drage nytte af erfaringerne fra mit første (!) forsøg!
Nuvel...
Indsugningen i cylinderen set i retning mod krumtappen - der er vist rigeligt hul igennem:

Det funky nåleleje - målene er 12x18x15mm, buret i hærdet alu og med løse INA-ruller. Buret skal smøres ind i fedt, så rullerne hænger ved, og rullerne kan heldigvis ikke ryge gennem buret:

Stempel og cylinder monteret - det ser da fint ud med højden på kanalerne ift. stempeltoppen:

Et org. topstykke vil blive monteret på længere sigt - dette er derfor kun et modelfoto:

De to 6mm gevind i yderkanten (øverst venstre/nederst højre) af topstykket er beregnet til skruerne, som holder det blanke blæsedæksel:

Der er forskel, men ikke alverden. Den største udfordring bliver at finde en indehaver af en drejebænk, som kan/vil/tør påtage sig opgaven:

Jeg fik spændt spacer, cylinder og top på efter begge låseclips var sat i stemplet. Squish-udmåling!!! Jeg lignede vist et kæmpe spørgsmålstegn, da squish-afstanden viste sig at være hele 1,25mm - det er 0,5mm over den anbefalede max-afstand, og ifølge 'vejledningen' på det hollandske forum, skal spaceren egentlig være 4,3mm tyk = hele 0,3mm
tykkere end min!
Av, ja så var gode dyr rådne... gode råd dyre! Endda UDEN toppakning!!!
Svedperlerne fortrak sig dog, da jeg målte de anvendte bundpakninger (en på hver side af spaceren), som viste sig at være 0,65mm tykke mod de gængse 0,2mm papirpakninger, som jeg har vænnet mig til ifm. Super Breitwand-pakningerne.
PYHA!!!
Under første udmåling var cylinderen altså hævet:
0,65mm + 0,65mm + 4mm = 5,3mm
Jeg klipper selv mine pakninger ud af 0,4mm pakningspapir, herefter! Det er tidligere målt til at kollapse til 0,25mm, og toppakningen er i 0,2mm alu.
Med de kommende pakninger ser det straks bedre ud:
0,25mm + 0,25mm + 0,2mm + 4mm = 4,7mm
5,3mm - 4,7mm = 0,6mm
1,25mm - 0,6mm = 0,65mm squish-afstand!!!
Se, det er jo slet ikke så ringe endda!

Udstødning? Jojoh, jeg faldt da lige over et godt tilbud på en Stage6 Pro Replica, som kort fortalt er en scooterudstødning i sportsklassen. Et par youtube-timer har afsløret, at den typisk lader motoren dreje op til ca. 10-11.000rpm sammen med Top Performances Trophy, som cylinderkittet hedder.
Fotos? Ingen jeg vil være bekendt før i morgen, da ingen af dem, jeg har taget, giver indtryk af andet end rodet på mit arbejdsbord! Men jeg kan afsløre, at udstødningen er til Piaggio-motoren, som bruges på Gilera/Vespa/Piaggio.
Årsagen er, at disse udstødninger følger omtrent samme sti ind under stellet som Kreidlerens forrør. Ulempen er, at forrøret på scooteren så drejer bagud i stedet for fremad, men man skal altså kun lægge ét snit, dreje røret 70-90 grader og derpå svejse det sammen igen = mindre arbejde og dermed færre potentieller f*ck-ups!
Knækket på endepiben skal rettes ud, og det bliver gjort ved ganske enkelt at save det helt af og ersatte bøjningen med en rørstump i samme diameter.
Hvorfor en udstødning i sportsklassen?!
Jeg er ikke umiddelbart på jagt efter høje omdrejninger! Desuden er konusserne knap så stejle og korte på en sportspotte, så rent logisk bør trækområdet være en sjat bredere eller i det mindste bliver mellemområdet lidt mere effektivt, og motoren vil derfor virke mindre hysterisk. Nåja, teoretisk tankespind, men det skal da prøves!
Udstødningen kan ses hos speedline:
http://www.speedline.dk/da/scooter/stag ... 9116603-crOg ja, den skal selvfølgelig prøves sammen med min 40mm membran-styrede KT-cylinder! For det første KUNNE det jo være et fint alternativ til den hidsige Homoet 6P (~12-12.500rpm) eller endnu vildere SP50/SP60 (13-14.000rpm), og for det andet medfører det, at overgangen fra scootercylinderen også kommer til at matche en original Kreidler-udstødning!
More to come...