[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Kreidler 3 gear tun

Kreidler 3 gear tun

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

Kreidler 3 gear tun

Indlægaf Thor S » fredag, 30. september 2011 22:37

Hej.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal købe til min Kreidler, så jeg tænkte jeg ville søge noget hjælp af dem der ved hvad de snakker om. :lol:
Jeg syntes nemlig der er ret mange cylindre at vælge imellem, og jeg har ingen erfaring med Kreidler endnu. (Min far vil være med mig i garagen, så det bliver lavet ordenligt) ;)

Lige lidt facts om hvad der er i den nu, hvis det nu skulle bruges.

Lovlig opsætning:
50ccm DK-M009 Mahle cylinder med plump Tol. D
50ccm Mahle topstykke
50ccm Mahle L-ring stempel Tol. D
Indsugning 7,2 mm
10mm bing kaburator
10mm Studs
52# dyse
3-trins gearkasse
11 Tands fortandhjul
Slaglængde: 39,7mm
Elektronisk Tændspole
Tændingstidspunkt 2 mm. før top
Elektrodeafstand 0,4 mm
Lysspole Bosch 19w
Hjælpespole Bosch 5w
Pære forlygte 6v. 15/15w Osram pære
Tankkapacitet 12,5 l.
Ø28 forrør
Ø28 Udstødningsrør
Teksten er bare kopiret (;
Jeg tænkte at jeg ikke ville slette nogle af tingene hvis i nu kunne bruge dem : :roll:

Kunne godt tænke mig at kører noget hurtigere. Hvor hurtigt betyder egentlig ikke så meget for mig, så længe der er omkring 70 eller der over.
En nem løsning ville jo være at bare købe dette sæt fra mopedspeed:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... %20|%20Top
Men jeg har ingen idé om hvad jeg får for pengene.

Hvilket cylinder vil I anbefale?
Ca. gearing? Ca. dyse til kaburatoren osv.

Jeg regner ikke med et særligt uddybbende svar, et par links eller noget ville være syper sprødt. 8)
Thor S
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: fredag, 30. september 2011 09:46
Geografisk sted: Thor Holm Svane - 4792 Askeby

Re: Kreidler 3 gear tun

Indlægaf TFH » fredag, 30. september 2011 23:46

Hejsa :D

Jeg skynder mig at fortælle, at du ikke umiddelbart vil få megen glæde af det nævnte "tun-sæt". Cylinderen kan kun bruges på nyere 5 gears motorer, hvor pin-boltene er monteret med større afstand, end det er tilfældet på din tre gears. Du skal altså have fat i (populært sagt) en cylinder til lille pin-bolt afstand, og dem kan du også finde på web-adressen, du nævner.
Køber du sådan en fyr med diverse tilbehør, er lykken imidlertid stadig ikke (helt) gjort, da de kraftige cylindere kræver flere gear i kortere trin, for at man kan få fuld glæde af dem. Man kan kun hente flere heste ud af en given 2-takts cylinder gennem hævning af motorens omdrejningstal, og samtidig får man uundgåeligt et snævrere trækområde - Som kompensation for det forhold, har man brug for flere gear.

Mit bedste råd til dig vil være: Vil du køre lidt stærkere, så få fat i en original tysk 2,9 hestes cylinder, en 14mm Bing karburator samt den passende studs, og du vil hermed være kørende med op til 60 km/t på verdens bedste knallert. Sagerne skal findes brugt, og de kan såmænd findes selv i lille Danmark. En anden mulighed vil være at holde et vågent øje på www. ebay.de
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Kreidler 3 gear tun

Indlægaf Thor S » lørdag, 01. oktober 2011 11:19

Er du sikker på at det cylinderkittet ikke vil passe? "Kan også benyttes til 4-5g med lille boltafstand"? :?

Legede også lidt med tanken om dette kit: http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... %20|%20Top
Med en 18mm bing til, og homoet udstødning? Men det eneste erfaring jeg har er fra puch maxi og suzuki street magic :b

Men hvis i mener at 2,9 er vejen frem, så vil jeg da få fat i sådan et :D
Er sku bare bange for det bliver for tamt. Det er da en hyggespreder at komme trillende, men en dag hjem fra arbejdet ude på landet kan godt være lidt kedelig når der INGEN trafik er og vejen er lige. Så måske burde jeg bare invistere i en 5 gears motor i stedet? :)
Thor S
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: fredag, 30. september 2011 09:46
Geografisk sted: Thor Holm Svane - 4792 Askeby

Re: Kreidler 3 gear tun

Indlægaf TFH » lørdag, 01. oktober 2011 22:15

Jeg vil tro, at Michael gerne ville have skrevet: "[i]kan også fås til 4-5g med lille boltafstand[/i]". Det er i hvert fald "den store" cylinder, der var afbildet på linket, du sendte mig.

Thor har også korresponderet med mig pr. mail, så jeg smækker lige en kopi af et af mine svar op hér på forum. Det kunne jo være andre havde en kommentar til, eller var interesseret i indholdet:

[i]Om 2,9 er vejen frem, må afgøres af et personligt skøn.

Fordele: Motoren bliver en dejlig sejtrækker, der accelererer godt og stort set er ligeglad med bakker og modvind. Gennemsnitshastigheden på længere stræk vil stort set være den samme, som med en kraftigere cylinder
Bliver du trynet af ordensmagten, konfiskeres kun cylinder og karburator, forudsat, du kører med 3 gears motor.

Ulemper?: Tophastighed - 25 km/t, sammenlignet med en 6,25 cylinder. Stol ikke på hk opgivelserne i annoncerne - Der er tilsyneladende mange metoder til beregning af hk.

Med en 5 gears motor er forholdet egentlig det samme, blot opnår du en større anvendelighed af en kraftigere cylinder. 5. gear får du dog ikke den store fornøjelse af i modvind og bakket terræn. Så er det fuld skrue i 4. gear, og du kører 70, alt efter gearing ganske vist, men gearer du højere på kædehjulene, får du endnu mindre glæde af 5. gear.

Fordele, 5 gears motor m. 6,25 cylinder: Tophastighed på lige vej i vindstille ca. 85km/t, en hastighed, der imidlertid ikke holder ved bakker og modvind, men, som nævnt, gearene giver en bedre udnyttelse af en kraftig cylinder.

Ulemper: Ved utilsigtet stop af ordensmagten konfiskeres hele motoren, da Florett'en kun er typegodkendt i DK med 3 gear. Hele skidtet bliver destrueret, og hurrahhhh: du har gjort dit til, at endnu en 5 gears motor, som der ikke laves flere af, effektivt er fjernet fra vejene!

Eneste mulighed for, lovligt, at køre med 5 gear er, at lade Kreidleren indregistrere som MC. Indregistrering som Knallert 45 kan ikke lade sig gøre grundet manglende typegodkendelse som sådan.


Lidt til anskueliggørelse af ovennævnte påstande, 6,25hk contra 2,9:

Jeg har denne sommer kørt med en tysk 5 gears RMC motor med 2,9 hk cylle og 14mm Bing. Absolut tophastighed 70 km/t på plan vej i nærmest vindstille, reelt 65 under lettere normale vindforhold men kun sjældent under 60.
En køretur Odense Svendborg retur (ca. 90 km. som jeg jævnligt kører) afslører samme køretid +/- 5 minutter plus en gevinst på 6 km/l til fordel for den lille cylle.

Årsagen til den forholdsvis lille gevinst i forskellen på ydelse er 50 kubikkernes værste fjende: den tiltagende fartvind ved større hastighed.[/i]
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Kreidler 3 gear tun

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 03. oktober 2011 00:55

Begge de viste cylindre er til lille pindboltafstand og passer problemfrit på en 3g motor, men når billedet er taget fra den vinkel (som i det første link), er det svært at se forskellen - jeg er selv snublet over det et par gange.

Nuvel... Større volumen har sine fordele! Og uoriginale stumper har sine ulemper!

Af de to potentielle køb hælder jeg KLART til Athena-cylinderen, da jeg ubetinget har haft gode erfaringer med deres cylindre og Meteor-stemplerne, der følger med. I hvert fald hvad holdbarhed angår.
Desværre er netop Meteor-stemplerne mere kuppelformede på toppen, så der er væsentligt forøget risiko for detonation som følge af, der IKKE findes fartvindkølede topstykker, der matcher disse stempler... og så kan mopedspeed.dk sælge lige så mange under den betegnelse, de ønsker - de matcher IKKE i forbrændingskammeret!

Alternativet er så New Competition-cylinderen, som er plaget af små kanaler og et stempel, der skal kortes små 4mm af ved skørtet, da det ellers støder på krumtaphuset. Læg dertil, at stemplet er en eksakt, men 10% forstørret udgave af et Mahle-stempel med to ringe.
Man skulle tro, at det var ønskværdigt, men dermed opnår man ofte, at stempelkronen støder på topstykket - stempelkronen er definitionen af den yderste kant på stempeltoppen og kan bogstaveligt talt sammenlignes med en kongekrone.
Her passer de såkaldte '44mm topstykker' bedre, idet der blot er drejet en smule mere af forbrændingskammeret, men IKKE så de matcher stempelkuplen. 1/3 risiko for, at stemplet støder mod topstykket, 1/3 risiko for detonation og 1/3 chance for det går godt...

Jeg fraråder ikke 44mm cylindre ubetinget - jeg påpeger blot visse problemer/udfordringer, der KAN være forbundet med disse. Du må derfor gøre op med dig selv, om du vil tage chancen. Hvis intet mekanisk fejler, vil du opnå væsentligt mere trækkraft og 80km/t vil være decideret uproblematisk ift. det drejer sig om en 3g motor.


Du nævner, at 70km/t+ er dit reelle ønske:

40mm Athena er vejen frem. Eller hvis du kan finde 40mm cylinder fra Parmakit med en enkelt boosterkanal (der er vist en på DBA.dk).
Afhængigt af din vægt, kan du udnytte en gearing på 12/36 (90kg+), 13/36 (80kg), 13/34 (max 70kg) eller 14/36 (max 60kg)...

En 18mm Bing og Homoet 4P (den tynde udgave) vil med stor sandsynlighed byde på 70-80km/t, og du må nok finde dig i, at der skal lidt tålmodighed til ved skift til 3. gear.
Med lidt optimeringer af cylinderen kan der hentes lidt ekstra, og hvis du alligevel ender med en gearing på 13/36 eller lettere, vil springet til 3. gear være lavere. Dvs. du bedre kan udnytte en hidsigere portning og måske endda en Homoet 6P, som flytter trækområdet pænt op i registeret.


Forvirret? Så spørg! :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Kreidler 3 gear tun

Indlægaf Thor S » mandag, 03. oktober 2011 12:43

Okay. En hurtig opramsning :)

Cylinder: http://www.dba.dk/kreidler-parmakit-40- ... -77316136/
Gearingen bliver nok 13/36
18mm bing og studs dertil.
Men er sku lidt i tvivl med den udstødning der.
Der må jeg ærligt indrømme at jeg godt kunne bruge et link til hvilken model præcis jeg skal købe.
Til den cylinder er det ved "spændebåndsmodellen" eller hvad man kalder den?
Og kan se at han har både 40mm og 44mm model til salg. Hvilken 1 tror i burde kører bedst?
Så det jeg søger svar på er om det skal være 40mm eller 44mm parmakit, og om det skal være 4p eller 6p homoet og hvilken model.

Tak på forhånd
Thor Svane
Thor S
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: fredag, 30. september 2011 09:46
Geografisk sted: Thor Holm Svane - 4792 Askeby

Re: Kreidler 3 gear tun

Indlægaf TFH » mandag, 03. oktober 2011 12:56

Ja, så fik du også et absolut kompetent svar fra Junior, og af det kan man så retfærdigvis også læse, at selv om en Kreidler kan komme til at løbe stærkt, smækker man ikke bare nogle stumper på, og så går det derudaf. Samtidig er der også en rimelig chance for huller i både stempel og tegnebog (ikk' Jesper? :lol: ) og kig så engang til på gevinsten i tophastighed, sammenlignet med hvad vi tidligere har talt om.

Som et supplement til Jespers bemærkning om tålmodighed ved skift til 3. gear kan jeg dog tilføje, at man, hos et absolut seriøst tysk firma, kan få ændret sin 3-trins gearkasse til lidt mere "close ratio" i særdeleshed mellem 2. og 3. gear. Da nogle fabriksracere i '61 kørte 3-gears med cylindere, der, hvad kræfter angår, matchede de her aktuelle, formoder jeg, at den ændrede gearkasse er konstrueret efter både personlige som tidligere erfaringer herfra. Jeg vil tro, at operationen vil koste omkring 2.500 Dkr.

Efter min bedste overbevisning vil jeg dog denne gang slutte med at skrive: Behersk din (absolut forståelige) iver og hold ud i sølle 1½ år. Hvis interessen stadig lever, så tag et MC-kørekort og lev dine tunings-drømme lovligt ud. Giv Kreidleren hele armen, når du ser en motorcykelbetjent og NYD det!
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Kreidler 3 gear tun

Indlægaf Thor S » mandag, 03. oktober 2011 22:31

Tak for svarene og jeres tid alle sammen.
Og jo. Lige pt hvis lysterne stadig er til kreidler når jeg bliver 18 (hvilket jeg håber over hele mit hjerte), så skal jeg have plader på den!
Det er også derfor at jeg ikke er så bange for at bruge en masse af mine penge lige nu. Mine venner syntes godt nok jeg er lidt tosset at bruge så mange penge på en knallert, men som jeg ser det, er det helt ok, hvis man tænker på det også er ens motorcykel når man bliver ældre. ;)
Jeg er allermest glad for det er mine egne optjente penge og ikke konfirmationsgave eller noget andet. Så bliver man lige pludselig lidt gladere for sin maskine (;
Kan udemærket godt se hvad du mener Torben, men det er stressende af blive overhalet af plastik raketterne hele tiden. Jeg er på en måde også lidt glad for at jeg måske for nogle udfordringer med henblik på jeg kun har 3 gear at gører godt med. Jeg kan godt lide at have noget at lave og sætte mig ind i.
Jeg har det lige så sjovt når jeg pusser/reperarer knallerten som når jeg er ude og kører (næsten haha!) Snoede små veje er fedest ja :b

I har givet mig en masse lækker information som jeg har skrevet noter til alt det som hurtigt kan gå hen og blive glemt. :)
Jeg renger med at tage en masse billeder af knallerten lige så snart jeg får delene hjem og begynder at splitte knallerten ad. Måske også en "første opstart" video? :)

Jeg takker og bukker meget for hjælpen. Havde noget brændt en masse penge af på noget helt i skoven hvis det ikke var for jer!.

Mvh Thor Svane
Thor S
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: fredag, 30. september 2011 09:46
Geografisk sted: Thor Holm Svane - 4792 Askeby

Re: Kreidler 3 gear tun

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 04. oktober 2011 23:18

Hvad du bør vælge af cylinder, må du gøre op med dig selv - jeg har forsøgt at give dig indblik i, hvad du kan rende ind i af bøvl. Ingen af tingene er så voldsomme, man ikke kan komme over dem. Du skal blot være forberedt på, der kan være nogle småproblemer med de 44mm cylindre.

Hvad udstødning angår, så er det ubetinget den smalle udgave af Homoet 4P, du ønsker at bruge til dit valg af gearing og karburator. Som nævnt kan Homoet 6P måske nok bruges, men så skal der ændres ved cylinderen, og den bliver sjov nok at køre med, men den bliver noget belastende i længden - Homoet 4P kan du selv trimme ind ved at tilpasse forrørets længde. ;)
Homoet 6P er som sagt en del hidsigere, og den slags kan koste huller i stemplet, klemte stempelringe og... ja, hvad har jeg ellers oplevet? (Tak for påmindelsen, Hansen!)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S


Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron