Forresten, nu jeg tænker over det.
Umiddelbart ligner det en Parma-cylinder på billedet, og den skulle efter sigende være lidt "kedelig" i 40mm-udgaven. 75-80km/t er den omtrentlige tophastighed.
Men du kan prøve lidt ekstra trimningsmuligheder, bare for at se, om du kan hive lidt ekstra ud af sagerne, uden at noget som sådan skal modificeres.
Udstødningen: Prøv at rykke potten et hul tilbage i beslaget omme ved baghjulet. Det kan være, den ikke "går rigtigt i resonans". Hvis det hjælper, så skær af forrøret, så det kun går 2-3cm ind i selve udstødningen.
Men vent med at kappe af forrøret, til du har fundet ud af, hvor udstødningen skal sidde. Det kan hurtigt bliver dyrt i forrør, har jeg lært.
Tommelfingerreglen, som min fader har opdaget, er at man skal rykke potten frem og tilbage, indtil den smælder lidt ekstra. Hvorvidt det er den optimale måde at gøre tingene på, ved jeg ikke, men der var [i]tydelig[/i] forskel fra før til efter i gasrespons, acceleration og tophastighed. Tilstrækkeligt til at vi begge anbefaler metoden. Hvorvidt det så taler for kvalitet kan han og jeg diskutere i en anden sammenhæng.
Topstykke: Se om du kan opspore et originalt, højkomprimeret topstykke til lille pindboltafstand. De findes rundt omkring, og de koster selvfølgelig lidt, men kan også gøre en stor forskel. Alternativt kan du få drejet 1mm af det originale. Det kan også mærkes, må jeg tilføje.
Tænding: 1mm før top, medmindre dit topstykke forbliver det lovlige. Gå da efter 1,4-1,6mm med Bosch-platiner og kondensator.
Karburator: Bing og det originale luftfilterhus med filter eller "professionel" hjælp. Andet kan jeg som sådan ikke anbefale.
Og hvis du vil/tør/kan...
Cylinderen: Udstødningskanalen gøres 25mm bred og poleres op/grove kanter jævnes ud. Poleringen påvirker ikke ydelsen alverden, men mange bække små... Ellers ville jeg ikke anbefale at ændre på noget. Der skal ikke ret meget til, før motorkarakteristikken bliver belastende.
Edit: Ja, så kan jeg lære at tænke mig om. Det er nok en Athena, der er på billedet. Stemplet er i hvert fald med to ringe. Den er også lidt kedelig, men den drager meget fordel af at få gjort udstødningskanalen bredere.