[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Justering af tunsæt...

Justering af tunsæt...

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

Justering af tunsæt...

Indlægaf Maister82 » torsdag, 21. juni 2007 20:29

Hej banditter!z
Jeg har netop købt dette sæt og monteret på min Florret 3 gear.
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 5&mId=1950
Montering gik fint og den startede i første hug...
Jeg har monteret en 15 tands fortandhjul til sættet...

Problemet er:
Når jeg giver den fuld gas så dør den, brøler helt vildt og falder drastisk i fart. Når jeg så slipper gassen igen så kommer den stille og roligt. Men nøjes jeg med at give den halv gas indtil den er lidt oppe i omdrejninger og så giver den fuld gas så trækker den rimeligt i høje omdrejninger.
3. gear trækker den næsten ikke i, men det er jo nok pga det store fortandhjul og hvad der så er galt med karburatoren.
Jeg har prøvet at justere den begge veje, men det hjælper ikke ret meget, dog er luftskruen skruet næsten helt ud, for at den går bedst.
Jeg vil tro det er dysen der skal skiftes, men skal jeg op eller ned i dysestørrelse? Det er vidst en #100 dyse som sidder i nu.

på forhånd tak.
Maister82
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: onsdag, 06. juni 2007 17:08
Geografisk sted: Michael Johansen - 6700 Esbjerg

Indlægaf Anton » lørdag, 23. juni 2007 19:30

Er det en 19mm arreche/amalkarburator?

JAg hade en sådan karburator innan och jag fick int eKreidlern att gå så bra med den men bäst går den med 80 dyse.

Det skulle dock behövas en mindre dyse än 80 men det finns inte.
Du kan lika bra sälja den karburatorn och köpa en 18-20mm bing istället precis som Jesper sagt, för du kommer aldrig att få Kreidlern att gå bra med denna Karburator.

Mvh
Anton
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søndag, 11. marts 2007 23:17
Geografisk sted: 261 62 Glumslöv - Sverige

Indlægaf Maister82 » onsdag, 27. juni 2007 15:43

Ja det er en Arreche/Amal.

Bare lige så du ved det, så sælger www.scooter-dele.dk dyser ned til #55.
Maister82
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: onsdag, 06. juni 2007 17:08
Geografisk sted: Michael Johansen - 6700 Esbjerg

Indlægaf Anton » onsdag, 27. juni 2007 21:39

Jag vet.

Jag har nämligen beställt sådana ifrån dem 2 gånger.
Men jag fick fel storlek på munstycket båda 2 gångerna och när min far sedan ringde till scooter-dele.dk och skulle prata med dem svarade de: Vi har ikke de dyserna ni vill ha.

Så därför skickade de med fel dyser.

MVH// Anton
Anton
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søndag, 11. marts 2007 23:17
Geografisk sted: 261 62 Glumslöv - Sverige

Indlægaf Maister82 » torsdag, 28. juni 2007 05:06

Jeg har lige bestilt dem idag, så må vi jo se hvad der kommer...
Jeg siger mange tak for dit svar, og kan forstå at jeg skal have fat i en Bing, men jeg synes ikke de er til at finde for under 80 euro, og det er mange penge for en karburator i mine øjne.
Hvis nogen har et sted hvor de kan købes er i velkommen til at smide et link eller et tlf nr...
Maister82
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: onsdag, 06. juni 2007 17:08
Geografisk sted: Michael Johansen - 6700 Esbjerg

Indlægaf TFH » torsdag, 28. juni 2007 08:40

Dyrt? Tja, alt er jo relativt, men er det nu også så slemt for en eengangsinvestering, der bare virker til den Kreidler, man gerne vil have til at køre ordentligt. Dagsprisen herhjemme ligger nok omkring kr. 800,- for et velholdt eksemplar plus studs.

Den originalt anvendte type 20mm Bing var af type 1/20/59 med choker, og det er denne type folk normalt sværger til.
På en standard 6,25 cylinder leveredes den først originalt med dyse #78, så en periode med dyse #80 og senere igen med dyse #78.

Mine egne erfaringer stemmer overens med fabrikkens ubeslutsomhed. Maskinen går særdeles fint med #78 men giver et fristende bedre træk i mellemområdet med #80.
Selv om det ikke koster bemærkelsesværdigt mere benzin, kokser stempel og -ringe dog noget hurtigere til, så jeg anser rensning hver 5.000 km for obligatorisk.

Går du på jagt, så vær opmærksom på, at der er fremstillet en nyere identisk? model uden choker. Det siges, at denne model kræver en hoveddyse, der et nummer større.

Prøv evt. at ringe til Per, tlf. 75 25 13 60.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 28. juni 2007 20:02

På sin vis vil jeg ikke kategorisk afvise Arreche/Amal, hvis blot man kan få fat i nogle andre tomgangsdyser, nåle i forskellige størrelser (længde og tykkelse), gasspjæld og dyserør.
Bing er at foretrække, da de ovennævnte dele er afstemt til Kreidler-motoren, og mange(s) forsøg har vist, at selv når man går over til uoriginale cylindre, udstødninger etc., så er Bing'en nemmest at arbejde med.

Hvis man ved, hvor man skal starte, når man dyser en karburator ind fra absolut NUL, kan man muligvis opnå bedre ydelse end ellers.

Men hvis man ikke har adgang til de fornødne midler, er der stort set ingen vej udenom at investere i en Bing. Og hvis resultatet deraf er bedre gasrespons, brændstoføkonomi, færre klemte stempler, ingen døde lejer og nært ingen knækkede stempelringe, ja måske endda en højere tophastighed, så kan jeg ikke se problemet med at smide 800-1.000kr til en karburator.
Men hvis man ikke har pengene, må man desværre nøjes.

Gode karburatorer til scooter-tuning koster snildt 6-800kr og opefter. Bevares, det er nypriser, men hvis man tager gennemsnittet af misjusterede karburatorer i den verden, tror jeg de fleste ender med at blive overrasket.
Hvis det skal spille optimalt, kommer de billigere karburatorer ofte til at koste det samme (indkøb af dyser og div.) eller mere + en masse arbejde.

Bing-priserne er ganske rigtigt for brugte stumper, men hvad gør det, om en karburator er blevet grå og trist udvendigt, hvis den er god nok indeni?


Bing'en køber man sammen med tre-fire dyser og så virker den. Få justeringer ift. standardindstillingerne er nødvendige.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Maister82 » torsdag, 28. juni 2007 20:41

Tak for dit svar....
Nu når der er gang i debatten, hvor vil du så anbefale mig at købe min bing henne?
Har du et sted hvor det er forståeligt sprog?
Passer disse bing på en studs med Ø23 mm bespændning?
Maister82
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: onsdag, 06. juni 2007 17:08
Geografisk sted: Michael Johansen - 6700 Esbjerg

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 28. juni 2007 20:42

Forresten, nu jeg tænker over det.

Umiddelbart ligner det en Parma-cylinder på billedet, og den skulle efter sigende være lidt "kedelig" i 40mm-udgaven. 75-80km/t er den omtrentlige tophastighed.

Men du kan prøve lidt ekstra trimningsmuligheder, bare for at se, om du kan hive lidt ekstra ud af sagerne, uden at noget som sådan skal modificeres.

Udstødningen: Prøv at rykke potten et hul tilbage i beslaget omme ved baghjulet. Det kan være, den ikke "går rigtigt i resonans". Hvis det hjælper, så skær af forrøret, så det kun går 2-3cm ind i selve udstødningen.
Men vent med at kappe af forrøret, til du har fundet ud af, hvor udstødningen skal sidde. Det kan hurtigt bliver dyrt i forrør, har jeg lært. :P
Tommelfingerreglen, som min fader har opdaget, er at man skal rykke potten frem og tilbage, indtil den smælder lidt ekstra. Hvorvidt det er den optimale måde at gøre tingene på, ved jeg ikke, men der var [i]tydelig[/i] forskel fra før til efter i gasrespons, acceleration og tophastighed. Tilstrækkeligt til at vi begge anbefaler metoden. Hvorvidt det så taler for kvalitet kan han og jeg diskutere i en anden sammenhæng. ;)

Topstykke: Se om du kan opspore et originalt, højkomprimeret topstykke til lille pindboltafstand. De findes rundt omkring, og de koster selvfølgelig lidt, men kan også gøre en stor forskel. Alternativt kan du få drejet 1mm af det originale. Det kan også mærkes, må jeg tilføje.

Tænding: 1mm før top, medmindre dit topstykke forbliver det lovlige. Gå da efter 1,4-1,6mm med Bosch-platiner og kondensator.

Karburator: Bing og det originale luftfilterhus med filter eller "professionel" hjælp. Andet kan jeg som sådan ikke anbefale.


Og hvis du vil/tør/kan...

Cylinderen: Udstødningskanalen gøres 25mm bred og poleres op/grove kanter jævnes ud. Poleringen påvirker ikke ydelsen alverden, men mange bække små... Ellers ville jeg ikke anbefale at ændre på noget. Der skal ikke ret meget til, før motorkarakteristikken bliver belastende.


Edit: Ja, så kan jeg lære at tænke mig om. Det er nok en Athena, der er på billedet. Stemplet er i hvert fald med to ringe. Den er også lidt kedelig, men den drager meget fordel af at få gjort udstødningskanalen bredere. ;)
Senest rettet af kreidlerhansen torsdag, 28. juni 2007 20:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf TFH » fredag, 29. juni 2007 09:21

[quote]Tommelfingerreglen, som min fader har opdaget, er at man skal rykke potten frem og tilbage, indtil den smælder lidt ekstra.[/quote]

Min beskedenhed byder mig at sige, at det såmænd ikke er noget, jeg har opdaget. Det er jo blot almindelig praksis, men den gamle spillemands trænede øre kunne afsløre, at replicaversionen af den originale 3-delte RS lydpotte ikke sagde rigtigt i tomgang og ligesom "pludrede lidt lykkeligere" :D når den blev flyttet et hul længere bagud, svarende til, at mundingen sad ud for bageste fælgkant.

Med en 6,25 Mahle cylle skal hele "lydsystemet" gå i herligt smældende/knurrende resonans ved 7-7500 o/m. Også her var ændringen særdeles positiv, men det var blot et frynsegode, idet det vigtigste, TRÆKKET, pludselig var der, som med den gamle originale potte monteret.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Indlægaf kreidlerhansen » lørdag, 30. juni 2007 00:40

[quote="TFH"][quote]Tommelfingerreglen, som min fader har opdaget, er at man skal rykke potten frem og tilbage, indtil den smælder lidt ekstra.[/quote]

Min beskedenhed byder mig at sige, at det såmænd ikke er noget, jeg har opdaget. Det er jo blot almindelig praksis (...)[/quote]

Så lad os ændre det til, at vi for første gang oplevede noget konkret (lyden) at forholde sig til, ud over en effektforøgelse, som ofte kan være så ringe, man dårligt føler forskellen. :P

Moralen er: Hvis det lyder godt, kører det godt! Og hvis det lyder tamt, er det sikkert en Yamaha, høhø...

Almindelig praksis? Ikke før jeg begyndte at dræbe forrør på forrør, hihi. :lol:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S


Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster

cron