[quote="Anton"]Hej igen.
Men jag har nog inga större planer av att tune den cylinderen.
Den folger med till en 5g motor som jag eventuellt ska köpa.
Hvis cylinderen körer godt beholder jag hellere den i standardskick och köper en 60cc cylinder att porta istället.
Så varför är det fördelar med att köpa en 2,9hk cylinder och porta den som en 6,25 och ändra avgasporten fra 28-32mm istället för att köpa en 6,25 hk direkt?
Är 2,9 hk cylinderen bättre än 6,25 hk cylinderen till att tune trots att de är så lika eller är de lika bra?
Jag har också läst i tuningsammahang med Kreidler att man ska ha en 2,9 hk eller 6,25 hk cylinder bemarket med A3 för att det ska finnas tillräckligt mycket gods för att göra Boosterkanaler och få en effekt på 9kw-12 hk
MVH/ Anton Kohle[/quote]
Fornuftigt at beholde den i original stand. De kører rigtig godt, nemlig.
Fordelen ved at bearbejde en 2,9HK cylinder er, at man kan opnå de portmål, man ønsker. 6,25'eren varierer meget i portmål fra udgave til udgave, som giver meget forskellig karakteristik.
Teoretisk set begrænses det maksimale antal rpm kun af udstødningskanalens areal. Dvs. man kan placere en bredere port lavere i cylinderen, og derved opnå samme antal omdrejninger som en højere og smallere port.
Slutresultatet bliver et bredere trækområde og samme eller højere spidseffekt, samt bedre brændstoføkonomi.
Ydermere kan man, med tilstrækkelig baggrundsviden, opnå et bedre flow i udstødningskanalen, end man typisk kan håbe på i en masseproduceret cylinder.
Ellers har du ret. Det er nemmere at investere i f.eks. en 60ccm Parmakit, da denne allerede leverer varen. Men personligt tror jeg på, at det kan gøres mange gange bedre under de rette omstændigheder. Desuden er det sjovt at arbejde med cylindertuning.
Steen >> Jeg venter stadig på at få et hevet hjem til maskinen. Det må og skal prøves.