[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - 5gear - 12hk - hvilken krumtap mm...

5gear - 12hk - hvilken krumtap mm...

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

5gear - 12hk - hvilken krumtap mm...

Indlægaf Brejne » søndag, 13. august 2006 17:49

Goddag.

Jeg har længe gået med tankerne om at lave en rigtig racer!

Jeg har sat mig på et 12hk cyllinderkit (som eftersigende skulle være et VanVeen kit?)

Der følger smedet stempel, 28mm karburator, Homoet 6P udstødning, nåleleje, chokerregulator og studs med.

Jeg vil så lave lidt om (meget om faktisk) på det originale design, så der kommer fuldkåbe og bagkåbe fra en MC på. Så er det meningen at jeg vil bruge den som MC, når jeg engang bliver så ældre :) (Hvis dette overhovedet er muligt, men den tid den sorg, eller glæde)

Men nok om designet!

Som sagt er det en 5gears motor, sættet skal være på (med mindre jeg finder en 6gearet:))

Så jeg kom til at tænke på, hvor mange RPM's sådan et 12hk sæt ca. vil tage, og hvilken krumtap i ville anbefale mig?


Og tændingen? Kan jeg bare bruge std. tænding? Blinklys, forlygte og baglygte, bremselys osv. skal jo stadigvæk virke.

Den skal gerne have en pæn topfart. 110-120km/t hvis dette er muligt? Og gerne mere hvis det kan lade sig gøre:)

Kom med jeres idéer, men jeg kan ligeså godt sige nu, at jeg ikke har intentioner om at porte skyllekanalerne, eller udstødningskanalen! Cyllinderen forbliver "std" :)


Håber virkelig på seriøse svar!

Mvh Simon Brejnebjerg
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 14. august 2006 05:01

Til syn skal du nok have noget mildere på end et "Van Veen" kit. Jeg vil vædde med, det er kopi-cylinderen, som er baseret på en kraftigt modificeret 2,9HK cylinder, men portningen er da nogenlunde. Jeg har selv en af slagsen, nemlig, men jeg har ikke prøvet at køre med den endnu.

Homoet 6P leverer spidsydelse ved 11-12.000rpm og der er ingen effekt over 13.000rpm. Motorkarakteristikken er 100% hysterisk, tomgangen ligger omkring 1.500-2.000rpm og man skal være omhyggelig med vedligeholdelse.
Det bliver i høj grad en søndagsmaskine, da den totale mangel på bundtræk godt kan være belastende at køre med til hverdag. Ved bykørsel er man til gene med støj og evig filen på koblingen bliver trættende i længden - til gengæld er livet herligt på en snoet landevej. ;)

Valget af krumtap er ikke så kritisk igen - indtil videre har jeg ikke set en krumtap af nyere dato, jeg vil betegne som bras. Dog mener jeg ikke, at den blanke model er merprisen værd. Så hellere købe to af den almindelige type. :)

Vedr. tænding vil jeg anbefale en platintænding, evt. med udvendig tændspole, omend det ikke er nødvendigt. Og så skal du nok have skruet en spændingsbegrænser sammen, da ingen af Kreidler-tændingerne er beregnet på at komme over 10.000rpm. Tro mig, det er ikke ret lækkert at brænde samtlige pærer af på en mørk landevej, hehe.
Få i øvrigt fat i et sæt platiner (eller... flere sæt) med en stram fjeder.

M.h.t. karburator... Huha! Nu får man sjældent stukket en model i hånden, der er designet bare nogenlunde til Kreidleren, så du skal væbne dig med en god håndfuld hoved- og tomgangsdyser, nåle og tålmodighed.
Hvis du er uerfaren med den slags, vil inddysningen nok tage en dags tid eller to. Motoren skal være driftsvarm, når du dyser ind - ellers bliver resulatet ikke tilfredsstillende, så en køretur på 4-5km med for stor dyse er en god start.

4% olie i benzinen er et minimum, uanset hvad producenter og andre siger. En så presset motor med så mange år på bagen kan man lige så godt give lidt ekstra.


Ydelsen ligger, så vidt jeg ved, omkring 8-9HK på baghjulet, hvilket svarer til 160-180HK/L, altså ca. samme liter-ydelse som en Suzuki GSX1000R. Tophastigheden vil nok ligge omkring 100-105km/t, og selv om man med en relativt tung gearing kan nå op på 110km/t, er det altså dødsygt kun at have fuld anvendelse af 5. gear engang i mellem. Så hellere satse på en let gearing og leve med den beskedne mangel.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Kreidlerhansen--- >

Indlægaf Brejne » onsdag, 16. august 2006 21:16

Mange tak for hjælpen.

Jeg vil gemme alt det du har skrevet, til når jeg engang går igang med projektet.

Men med kåben, kunne det så ikke tænkes at den ville have en lidt højere topfart? Ellers finder jeg nok ud af det :)

Men et midlere kit til syn siger du. Dvs. at når den skal synes, skal jeg evt. smide et 6.25hk på?

Men det jeg er mest bekymret for - er krumtappen, og så prisen på hele projektet :)

Men en racer krumtap fra thansen, er vel ikke idéel til sådan et projekt? Og hvor kan jeg købe forstærkede sliddele til kreidleren, og den omtalte spændingsbegrænser.. Er det noget man kan købe færdigt - eller evt få nogen til at lave det?

Og endnu et spørgsmål er kommet - hvilke lejer skal jeg putte i?

Det var vist de spørgsmål jeg havde lige nu...

Mvh Simon
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kreidlerhansen--- >

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 16. august 2006 22:13

[quote="Brejne"]Mange tak for hjælpen.

Jeg vil gemme alt det du har skrevet, til når jeg engang går igang med projektet.

Men med kåben, kunne det så ikke tænkes at den ville have en lidt højere topfart? Ellers finder jeg nok ud af det :)

Men et midlere kit til syn siger du. Dvs. at når den skal synes, skal jeg evt. smide et 6.25hk på?

Men det jeg er mest bekymret for - er krumtappen, og så prisen på hele projektet :)

Men en racer krumtap fra thansen, er vel ikke idéel til sådan et projekt? Og hvor kan jeg købe forstærkede sliddele til kreidleren, og den omtalte spændingsbegrænser.. Er det noget man kan købe færdigt - eller evt få nogen til at lave det?

Og endnu et spørgsmål er kommet - hvilke lejer skal jeg putte i?

Det var vist de spørgsmål jeg havde lige nu...

Mvh Simon[/quote]

Som sagt, jeg har ikke hørt om decideret dårlige krumtappe til Kreidler, og T.Hansens har jeg selv kørt med et godt stykke tid. Den har da holdt til lidt af hvert. :) Der er bare ikke noget racer over den, idet den blot er bygget på basis af den originale.

Spændingsbegrænser må du nok selv finde frem til - der kan jeg desværre ikke hjælpe. :( En elektronik-nørd kan nok hjælpe dig uden større problemer.

Et mildere kit er hvad som helst, der kan trække den op på mere end 40km/t, og hvad der ellers får dig til at føle dig tryg i trafikken, når du skal til syn.

M.h.t. lejer skal du have fat i nogle af typen BO17 med messingbur. Man kan også få modeller i en eller anden form for kunststof (T.Hansens fra SKF, bl.a.), som efter sigende kræver hyppigere udskiftning.
Her kan du få fat i et sæt gennem Per fra klubben. SNR-lejerne er i hvert fald i orden. De skal blot justeres op af en, der ved, hvad han har med at gøre. :)

En fuldkåbe giver lidt, men hvor meget skal jeg lade være usagt, da jeg ikke ved det. Men forvenr ikke 20km/t mere på toppen :)
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

^^

Indlægaf Brejne » søndag, 20. august 2006 17:04

Mange tak for dine svar!

Men hvis du siger krumtappen er bygget op på den originale - kan jeg vel bare beholde den originale, hvis den ikke fejler noget?
Men kan en std. krumtap holde til så mange RPM's som den formentlig vil tage?

Mvh...
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Re: ^^

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 21. august 2006 02:12

[quote="Brejne"]Mange tak for dine svar!

Men hvis du siger krumtappen er bygget op på den originale - kan jeg vel bare beholde den originale, hvis den ikke fejler noget?
Men kan en std. krumtap holde til så mange RPM's som den formentlig vil tage?

Mvh...[/quote]

Hør nu her... Der findes kun standard-krumtappe. :) Og de holder generelt set til lidt af hvert. Men hvis du efterlyser en krumtap, der kan klare 15.000rpm over 12.000km, beder du om mere, end hvad muligt er.

En så hidsig maskine kræver en del mere vedligeholdelse, deriblandt skift af krumtappen!

Du kan sagtens bruge den originale krumtap, men set i lyset af du næppe har nogen idé om, hvor langt den har kørt, skal du holde lidt øje med den. Begynder motoren at hyle voldsomt, kan det være lyden af en søleleje (bundleje), der er ved at være slidt.
Man vælger at bruge en ny for at være sikker på, hvor mange timer den har bag sig. :) Efterhånden som man lærer maskineriet at kende, kan man så forudse, hvornår man skal til at tjekke, om krumtappen skal skiftes.

Hvis du ønsker optimal holdbarhed og ydelse, kan det lade sig gøre at få krumtappen afbalanceret efter stemplets vægt og ligeledes få trimmet endesløret på krumtapakslerne af en fagmand.

Homoet 6P stopper omkring 13.500rpm og generelt duer standard-konstruktionen op til 14.000rpm, hvor der er en tendens til, at plejlstangen knækker. Sidstnævnte faktum er dog baseret på omtale, ikke erfaring. Jeg har ikke rodet rundt ved de omdrejningstal. :)
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Anton » mandag, 11. september 2006 10:38

Var köper man kittet?
är det till det stora bultavståndet?
Är det möjligtvis mahle cylindern från skåde som beräknas vara på 9-12 hk?
Anton
 

Hej Anton..

Indlægaf Brejne » tirsdag, 12. september 2006 15:23

Jeg køber kittet af en kammerat, og det er ikke det fra Skåde!

[quote]är det till det stora bultavståndet?[/quote]
Nogen der vil hjælpe mig med denne sætning :)?
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hej Anton..

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 13. september 2006 04:08

[quote="Brejne"]Jeg køber kittet af en kammerat, og det er ikke det fra Skåde!

[quote]är det till det stora bultavståndet?[/quote]
Nogen der vil hjælpe mig med denne sætning :)?[/quote]

Han spørger, om det er til stor pindboltafstand. ;) Hvorvidt det er et kit fra Skåde skal et par billeder nok afsløre. :P Der findes dog utallige efter-producerede "12HK" kits, så det kan i princippet være hvad som helst.

Fælles for dem alle er, at de ikke leverer 12HK, medmindre man får lavet en ordentlig udstødning. Standard-udstødninger duer ikke, hvis cylinderens porttider er timet efter max ydelse ved 4.000rpm mere, end en standardcylinder. :)
Homoet 6P er et udmærket valg, men ydelsen vil langt fra være optimal.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Hej Anton..

Indlægaf Brejne » onsdag, 13. september 2006 14:39

[quote]

Han spørger, om det er til stor pindboltafstand. ;) Hvorvidt det er et kit fra Skåde skal et par billeder nok afsløre. :P Der findes dog utallige efter-producerede "12HK" kits, så det kan i princippet være hvad som helst.

Fælles for dem alle er, at de ikke leverer 12HK, medmindre man får lavet en ordentlig udstødning. Standard-udstødninger duer ikke, hvis cylinderens porttider er timet efter max ydelse ved 4.000rpm mere, end en standardcylinder. :)
Homoet 6P er et udmærket valg, men ydelsen vil langt fra være optimal[/quote]

Ja, det kan du jo have ret i! Men udfra det han siger,ham jeg køber det af, er det ikke det fra Skåde! Og jeg havde heller ikke regnet med at få den ydelse ud af dem, som f.eks. skåde påstår :) Men jeg håber på mellem 7-9hk!

Men jeg har hørt at det er dumt at porte cyllinderen, da den ikke vil køre så godt! Er det noget i kan fortælle mig, om det passer eller ikke passer?

Og til Anton : Det er med stor boltafstand ja :)
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hej Anton..

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 13. september 2006 14:52

[quote="Brejne"]Ja, det kan du jo have ret i! Men udfra det han siger,ham jeg køber det af, er det ikke det fra Skåde! Og jeg havde heller ikke regnet med at få den ydelse ud af dem, som f.eks. skåde påstår :) Men jeg håber på mellem 7-9hk!

Men jeg har hørt at det er dumt at porte cyllinderen, da den ikke vil køre så godt! Er det noget i kan fortælle mig, om det passer eller ikke passer?

Og til Anton : Det er med stor boltafstand ja :)[/quote]

En portning giver man en standardcylinder, fordi man vil have den til at være mere hidsig. Det ville være fjollet at gå amok på en cylinder, der allerede har timings, som duer ved høje omdrejninger og i forvejen giver et snævert trækområde.

Der er kun to ting at gøre:

1: Rette kanalerne til, så de er 100% i orden - eller lade dem være, hvis man ikke har gjort ret meget i det, før.

2: Få lavet en ordentlig udstødning.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S


Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster

cron