44mm Parmakit inställningar.

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

44mm Parmakit inställningar.

Indlægaf Anton » fredag, 14. juli 2006 23:52

Jag har nyligen köpt ett såkallat 9,5 hk kit ifrån skåde.
(Att kitet är på 9,5hk betvivlar jag!).
Till kitet följde det med en 19mm amal/arreche karburator. Med denne karburator 80mm dyse och max förtändningen fick jag kreidlern att gå i 90-95 km/t men den kvävdes vid gaspådrag på låga varv.
Jag har nu köpt en 25mm dellorto karburator som jag bara exprimenterat lite med men för tillfället har jag 1,03mm dyse och kreidlern har fortfarande samma symptom som tidigare jag tänker försöka med mindre dyser och sedan vet jag inte vad jag ska göra och jag börjar nu misstänka om parmakit cyldern har fel porttiming. Kan det verkligen vara möjligt? JAg skulle vara mycket tacksam om det var någon som hade några tips om inställningar och dylikt.

Med vänliga hälsningar/ Anton
Anton
 

Re: 44mm Parmakit inställningar.

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 18. juli 2006 12:46

Anton skrev:Jag har nyligen köpt ett såkallat 9,5 hk kit ifrån skåde.
(Att kitet är på 9,5hk betvivlar jag!).
Till kitet följde det med en 19mm amal/arreche karburator. Med denne karburator 80mm dyse och max förtändningen fick jag kreidlern att gå i 90-95 km/t men den kvävdes vid gaspådrag på låga varv.
Jag har nu köpt en 25mm dellorto karburator som jag bara exprimenterat lite med men för tillfället har jag 1,03mm dyse och kreidlern har fortfarande samma symptom som tidigare jag tänker försöka med mindre dyser och sedan vet jag inte vad jag ska göra och jag börjar nu misstänka om parmakit cyldern har fel porttiming. Kan det verkligen vara möjligt? JAg skulle vara mycket tacksam om det var någon som hade några tips om inställningar och dylikt.

Med vänliga hälsningar/ Anton


Hejsa :)

Parmakit's cylindre er ikke fejlbehæftet i porttiderne som sådan. Skyllekanaler og udstødningskanal ligger som i en standard 6,25HK cylinder.
Kun indsugningskanalen har en forlænget varighed, idet stemplet er nødt til at være kortere. Ellers vil det nemlig støde på krumtaphuset, når stemplet er i bund!

Resultatet er, i nogle tilfælde, at der bliver presset gasser tilbage gennem indsugningen og karburatoren. Derved bliver blandingen for fed ved lave omdrejninger.
Det kan afhjælpes ved at montere en mindre tomgangsdyse og ved at dreje en blandingsskrue (sidder EFTER gasspjældet) lidt ind eller dreje en luftskrue (sidder FØR gasspjældet) lidt ud. Nogle karburatorer har luftskrue, andre har en blandingsskrue. :)

Jeg har erfaret, at en såkaldt "boost-bottle" netop afhjælper det beskrevne problem. Slangen til en sådan skal monteres så tæt på karburatoren som muligt for optimal effekt.


Held og lykke - spørg endelig igen, hvis der er flere problemer. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Anton » onsdag, 19. juli 2006 11:25

Men vad är en boost-bootle? Vet du vad för en dyse som kan vara lämpligt för en 25 mm karburator till 60cc? jag har 1,03 ,90 ,85 ,78 ,75 dyser. Med de mindre dyserna har kreidlern bättre effekt på de lägre varvtalen men den får inte tillräckligt med bensin på de högre.
är det kanske så att jag ska ha stort munstycke och luftskruen drejet in till max?

Tack för ditt svar/Anton
Anton
 

boost bootle

Indlægaf Ronni H » onsdag, 19. juli 2006 14:20

Boost-Bootle, indsugningsforstærker, expansions beholder den har mange navne.

jeg vil prøve at forklare lidt om hvordan den virker :wink:

Hvis du sidder og drikker en sodavand med et sugerør, skal du suge for at få væsken op i sugerøret og til slut munden. Du er altså nødt til at skabe et undertryk for at der kan komme væske ind i din mund. Når du så holder op med at suge tømmes sugerøret med det samme. Det giver også sig selv at desto længere sugerøret er desto mere længere tid går der at du får væske i munden. Det er også tydeligt at et tykkere sugerør er lig med mere tryk for at få væsken op. Det optimale er at du stopper væsken i at løbe tilbage ved at sætte tungen på sugerøret, og derved skabe et vakuum, så du ikke skal bruge ret meget energi på at suge væsken op til munden igen.

I motoren sker der nøjagtigt det samme. Når stemplet er på vej op skabes der et vakuum der suger luft og derved også benzin ned i cylinderen. Når det så er forbrændt og stemplet er i bund stopper suget og det uforbrændte benzin løber tilbage i karburatoren. Man skal altså have skabt den optimale situation, ligesom tungen der stopper sugerøret.

På sin indsugningsstuds, sætter man så indsugningsstudsen fra Boost-Bootlen. Der sker det at under vakuum dannelsen inde i cylinderen bliver Boost-bootlen suget tom så den også er indbefattet af vakuumet. Når suget så stopper og benzinen normalt løber tilbage til karburatoret bliver den suget ind i Boost-Bootlen. Når der så igen bliver suget kan moteren suge benzinen fra Boost-Bootlen og derved opnå en kortere vej med benzinen. Det medfører at der kommer mere respons på gassen, eller hurtigere flere omdrejninger. Det vil sige at det forbedre optrækket helt op til 3/4 dele gas. Det forbedre ikke topfarten overhovedet, det er kun for personer der vil have optræk.

ved ikk om det hjalp, men de findes i utallige udformninger og til forskellige priser. :D

....http://www.stalkerzone.dk/?id=hentguide&side=10
Senest rettet af Ronni H torsdag, 20. juli 2006 15:32, rettet i alt 1 gang.
Kreidler 5G,
køb en kreidler og se hvad den fejler, hvis den intet fejler er det ikke en kreidler
Ronni H
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: søndag, 28. maj 2006 16:47
Geografisk sted: Ronni Hansen - 4250 Fuglebjerg

Re: boost bootle

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 20. juli 2006 15:29

Ronni H skrev:Boost-Bootle, indsugningsforstærker, expansions beholder den har mange navne.

jeg vil prøve at forklare lidt om hvordan den virker :wink:

Hvis du sidder og drikker en sodavand med et sugerør, skal du suge for at få væsken op i sugerøret og til slut munden. Du er altså nødt til at skabe et undertryk for at der kan komme væske ind i din mund. Når du så holder op med at suge tømmes sugerøret med det samme. Det giver også sig selv at desto længere sugerøret er desto mere længere tid går der at du får væske i munden. Det er også tydeligt at et tykkere sugerør er lig med mere tryk for at få væsken op. Det optimale er at du stopper væsken i at løbe tilbage ved at sætte tungen på sugerøret, og derved skabe et vakuum, så du ikke skal bruge ret meget energi på at suge væsken op til munden igen.

I motoren sker der nøjagtigt det samme. Når stemplet er på vej op skabes der et vakuum der suger luft og derved også benzin ned i cylinderen. Når det så er forbrændt og stemplet er i bund stopper suget og det uforbrændte benzin løber tilbage i karburatoren. Man skal altså have skabt den optimale situation, ligesom tungen der stopper sugerøret.

På sin indsugningsstuds, sætter man så indsugningsstudsen fra Boost-Bootlen. Der sker det at under vakuum dannelsen inde i cylinderen bliver Boost-bootlen suget tom så den også er indbefattet af vakuumet. Når suget så stopper og benzinen normalt løber tilbage til karburatoret bliver den suget ind i Boost-Bootlen. Når der så igen bliver suget kan moteren suge benzinen fra Boost-Bootlen og derved opnå en kortere vej med benzinen. Det medfører at der kommer mere respons på gassen, eller hurtigere flere omdrejninger. Det vil sige at det forbedre optrækket helt op til 3/4 dele gas. Det forbedre ikke topfarten overhovedet, det er kun for personer der vil have optræk.

ved ikk om det hjalp, men de findes i utallige udformninger og til forskellige priser. :D


Uh, hvor jeg hader MotoLine - undskyld mig, men den forklaring har jeg alle dage ment var mere forvirrende, end den gavner. Primært fordi beskrivelsen passer bedre på en membran (tungen der lukker sugerøret i indsugningen), end den passer på en boost-bottle.


Indsugningsforstærkeren/boost-bottle/whatever...

Uden boost-bottle bliver en del af gasserne skubbet tilbage gennem karburatoren. De suger derved en smule mere brændstof op gennem dysen og blandingen bliver federe. Når motoren igen suger gennem karburatoren, ryger disse gasser over dyserøret en gang mere og suger yderligere brændstof med op - blandingen bliver derved endnu federe og resultatet er en forringet gasrespons.

Der skabes et vacuum i beholderen, som suger returgasserne fra indsugningen til sig, når stemplet er på vej nedad. Det vil sige, de IKKE ryger tilbage gennem karburatoren, og i princippet vil det sige, at blandingen bliver mere mager ved lave omdrejninger.

Forskellen kan mærkes op til mellemregisteret, hvor den stempelstyrede indsugning igen kan følge med, fordi stemplet når at lukke af for indsugningen, før gasserne har tid til at "vende om".


Det har ikke en bønne at gøre med, hvor meget man drejer håndtaget. Det har noget at gøre med, hvor mange omdrejninger motoren tager vs. indsugningsperiodens varighed.
Motoren kan sagtens trække forbi 5.000rpm, blot fordi man kun drejer håndtaget 50% og ikke 75%. ;)


Dysevalget kan vi kun gisne om, desværre. :( Der er kun én måde at finde frem til den rette størrelse på, og det er ved at prøve sig frem. Af samme årsag vælger jeg konsekvent at anbefale en original karburator, da man med en sådan har nogle grundindstillinger at gå ud fra.

Når først cylinder, karburator, udstødning og luftfilter er uoriginale, er det som at starte med en helt ny maskine, som intet har tilfælles med den gamle. Derfor har man kun tålmodighed som sit våben i kampen mod gasresponsen. :P


Billede << Et billede, som ikke forklarer alverden. Men så kan du da se, hvordan sådan en nogenlunde ser ud. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Ronni H » torsdag, 20. juli 2006 15:34

det er rigtigt nok men tænkte den kunne hjælpe lidt til at forstå det :D

iøvrigt glemte jeg et link det er der nu :D
Kreidler 5G,
køb en kreidler og se hvad den fejler, hvis den intet fejler er det ikke en kreidler
Ronni H
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: søndag, 28. maj 2006 16:47
Geografisk sted: Ronni Hansen - 4250 Fuglebjerg

Indlægaf Anton » lørdag, 22. juli 2006 23:16

Tack så mycket för hjälpen än så länge ronni och jesper!


Men ni menar alltså att portarna är rätt iallafall! det var ju skönt och då kan jag ju i allafall utesluta att byta parmacylindern till en mahle 6,25.
Men ifall jag skulle få rätt på bottendraget (bonntreaket) tror ni att detta symptom med puffar ur karburaturn skulle försvinna då eller?
Är boostbottle min enda utväg?

Jag har i skrivande stund lakt ner 20 timmar på inställningarna och har prövat de flesta inställningarna.
Kreidlern varvar för tillfället runt 10,000rpm och hur ska jag då ha min platin tändning? Jag har den för tillfället på max jag vet inte hur mycket det är men det är en original bosch så det vet väll ni kan jag gissa!
Med max förtändning går den som bäst men kan det vara det som orsakar det dåliga bottenvridmomentet?
När jag pratat med folk som begriper sig på det här med tändningspunkter och dylikt har jag föstått det som ju mer förtänding man har ju sämre bottenvrid!
Torben har t ex skrivit att det på kreidler räcker med 0,95 mm förtändning!
Men på min kreidler är även bottenvridet som bäst med maximal förtändning.

Jag vore glad om ni kunde skriva vad jag borde ha för förtändning för en motor som varvar 10,00rpm så har jag i allafall har en grundinställning som jag vet med mig är någorlunda rätt.
Jag har dessutom bytt tändspole och brytarspetsar (platiner) och kondensator.
JAg har inte riktigt ställt in avstånd mellan tändspole och svänghjul kan detta vara boven till dessa inställningproblem?
Jag tycker inte att detta skulle behöva vara så känsligt men vad vet jag jag är oerfaran av detta med kreidler för jag har bara haft den trimmad sedan en månad tillbaks och är bara femton år så detta är min första kreidler!

Tack för er hjälp /Anton
Anton
 

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 25. juli 2006 14:16

En boost-bottle vil hjælpe, ingen tvivl om det.

Det er korrekt, at jo mere fortænding, des bedre er bundtrækket. Det rette tændingstidspunkt er 1-1,2mm før top (platinafstand 0,4mm), og for meget fortænding kan muligvis forværre returbølgen af gasser gennem indsugningen.
Som nævnt tidligere er stemplet meget kort, og det resulterer i at indsugningsvarigheden er ca. 20% længere end standard, mens resten af portene er magen til en original cylinder.

Det skaber nogle problemer, men det er første gang, jeg hører dem beskrevet som så voldsomme som i dit tilfælde.

Jeg tror, at det er din tomgangsdyse, der er for stor og muligvis nålen, som er for tynd eller blot skal sænkes.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Anton » lørdag, 29. juli 2006 12:09

Hej igen Jesper!

Jag uppskattar din tid och hjälp.
Jag ska testa med mindre förtändning.
Jag fick 2 st nålar till karburatorn och jag har den tjockaste i det nedersta läget.
Jag ska kanske testa med den tjockaste i det näst nedersta läget och rätt förtändning sedan ska jag beställa en boost-bottle.

Tack för din hjälp med tips och råd. Den har jag uppskattat!

Jag hör av mig senare ifall jag får rätt på det med boost-bottlen

Tack/Anton
Anton
 

Indlægaf Anton » lørdag, 29. juli 2006 12:12

Förlåt jag menade den tjockaste i näst nedersta läget en mindre dyse och med rätt förtändning!

Men när jag fått bra bottenvrid har den fått så lite bensin att den hostat och fått för lite på de högre varvtalen!

Tack och hej /Anton
Anton
 

Indlægaf Anton » mandag, 07. august 2006 23:18

Hej igen.

Kreidlern fungerar nu utmärkt efter det att min far för två dagar sedan ställde in avståndet mellan platinerna till 0,4mm för de stod innan på 0,2mm och detta redovisade sig i stor skillnad.
Den har nu bra bonntraek och accelererar bra och körer i runt 85 km/t.

Tack för tändpunkterna /Anton
Anton
 

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 08. august 2006 16:43

Anton skrev:Hej igen.

Kreidlern fungerar nu utmärkt efter det att min far för två dagar sedan ställde in avståndet mellan platinerna till 0,4mm för de stod innan på 0,2mm och detta redovisade sig i stor skillnad.
Den har nu bra bonntraek och accelererar bra och körer i runt 85 km/t.

Tack för tändpunkterna /Anton


Woohoo. :D Dejligt at høre, den kører godt!
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Anton » tirsdag, 08. august 2006 23:14

Hej ytterliggare en gång.

Nu när jag har fått rätt på kreidlern skulle jag vilja jobba vidare och kanske kunna försöka få ut ytterliggare lite mer effekt med ett expansionskammaravgassystem.

Jag har tittat på lite olika varianter bla Homoet.

Är homoet ett specifikt kreidlersystem?
Det var väll till kreidlercrossarna som det kom till från början?
Om jag nu ska skaffa ett homoet system vilket skulle du då rekomendera till 44mm och 25mm karburator?
Har homoet ett avgassystem som är någorlunda avstämt till de måtten?
Är de homoetsystemen som man hittar på Kreidlerparts.nl universala eller är de till någon speciell kreidlermodell tex 6,25 hk?

Det vore kul om du skrev vad du vet om detta Jesper! :)

Tack och Hej / Anton
Anton
 

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 09. august 2006 01:24

Anton skrev:Hej ytterliggare en gång.

Nu när jag har fått rätt på kreidlern skulle jag vilja jobba vidare och kanske kunna försöka få ut ytterliggare lite mer effekt med ett expansionskammaravgassystem.

Jag har tittat på lite olika varianter bla Homoet.

Är homoet ett specifikt kreidlersystem?
Det var väll till kreidlercrossarna som det kom till från början?
Om jag nu ska skaffa ett homoet system vilket skulle du då rekomendera till 44mm och 25mm karburator?
Har homoet ett avgassystem som är någorlunda avstämt till de måtten?
Är de homoetsystemen som man hittar på Kreidlerparts.nl universala eller är de till någon speciell kreidlermodell tex 6,25 hk?

Det vore kul om du skrev vad du vet om detta Jesper! :)

Tack och Hej / Anton



Altså, Homoet 6P er tilpasset Kreidleren i kraft af bespændingen ved cylinderen, som ikke er identisk på andre maskiner, så vidt jeg ved.

Homoet 4P passer på ethvert 32mm forrør, men beslaget til udstødningsophænget er designet efter Kreidlerens. :) Den virker glimrende med en standard 6,25HK cylinder i nogle udgaver. (Der findes ikke en officiel liste på forskellene på de cylindre, men deres karakter varierer en del).
Reelt set erstatter den den originale udstødning med mere effekt i samme register.

Hvor perfekt den er sat sammen er svært at sige. Jeg tror, de har valgt nogle mål på selve ekspansionskammeret, som stemmer overens med et gennemsnit af 50-70ccm motorer. Derudover er den ikke specifikt til noget som helst, men den virker udmærket, må jeg sige. ;)

Vil du have PUNCH, skal der en Homoet 6P til. Men du må leve med, at bundtrækket bliver en del mindre. Det er at forvente på enhver totakter. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S


Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron