[quote="Anton"]Tack så mycket Torben!
Jag har försökt åt det ena hållet och experimenterat med tändning och karburatur inställningar idag tills mina närboende blivit galna och imorgon ska jag försöka åt det andra hållet!
När jag sköt ljudämparen framåt märkte jag att den blev starkare på de högre varvtalen men dessvärre ännu svagare på de lägre.
Kan detta betyda att om jag drar ljuddämparen åt andra hållet blir det den motsatta effekten? Alltså stark på lågvarv och svag på de högre?
Förresten den ljuddämpare jag fick till mitt 9,5 hk kitt låg i ett jamarcol paket men ser inte ut som en expansionskammare och jag har petet med diverse stavar i den och tycker att det känns som ett avstämt avgasrör. Kan jamarcol tänkas göra avgasrör som är avstämda fastän att de inte ser ut så?
Ja du är ju original korer så du är kanske inte så insatt i det ämnet?
Vad kör du för original kit då?
1 hk eller 6,25 eller 5,3 eller något annat?
6,25 cylindern är väll en väldigt bra cylinder?
Jag har letat efter en sådan men har inte hittat någon som inte är begagnad!
Finns 6,25 cylindern till det lille boltavstande?
Var köper man i sådana fall en sådan?
Jag är inte intresserad av att köpa en sådan just nu men kanske om några år om jag aldrig får riktigt rätt på parma cylindern.
Tack och med vänlig hälsning Anton[/quote]
Kortere forrør = mindre bundtræk, mere effekt ved høje omdrejninger.
Længere forrør = mere bundtræk, mindre effekt ved høje omdrejninger.
Ovenstående er en god tommelfingerregel, som kan bruges indenfor visse grænser. Forrøret kan også være for kort, hvilket resulterer i en masse omdrejninger, men ingen effekt - svært at forklare, men det er meget tydeligt, når man oplever det.
Der er tale om den forchromede udstødning med et "knæk" på midten, ikke sandt? Den er som sådan ikke afstemt efter nogen bestemt maskine, idet der er tale om en universal-udstødning. At den så kører godt med dine stumper er bare lækkert.
Lyddæmperindsatsen (de to stykker plade med et par små rør imellem) fungerer som en refleksionsvæg. Hvis den har den rette afstand fra cylinderen, kører motoren godt og er "eksplosiv" i sin karakteristik.
Du må ikke forvente at få bundtræk og masser af spidseffekt på så lille en motor. Det handler om at finde ud af, hvad man ønsker. Enten vil man have bundtræk og nøjes med 75-80km/t eller spidseffekt og 85-95km/t. Ved at afstemme udstødning, karburatorstørrelse, kompressionsforhold, porttider etc. kan man finde den gyldne middelvej.
Det mener jeg netop man gjorde, da man landede på 6,25HK og 85-90km/t med Kreidleren og alle de andre maskiner i den klasse. Der har man det bedste kompromis med 50ccm. 10ccm ekstra øger ikke tophastigheden nævneværdigt, men man opnår lidt mere effekt gennem hele registeret.