[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - 44mm Athena - Resultaterne indtil videre. Portmap!

44mm Athena - Resultaterne indtil videre. Portmap!

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

44mm Athena - Resultaterne indtil videre. Portmap!

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 03. juni 2005 01:30

Målene kan interesserede få med det samme:


[b]Indsugningskanal[/b]
Øverste kant: 50,1mm fra top
Nederste kant: 65,5mm fra top
Bredde: 30mm

[b]Udstødningskanal[/b]
Højde: 21.5mm fra top
Bredde: 29,0mm

[b]Skyllekanaler[/b]
Højde: 32mm fra top
Bredde: +1,5mm i retning mod indsugningskanalen

[b]Boosterkanaler[/b]
Højde: 31mm fra top
Bredde: 8mm for neden, 7mm for oven


Desuden har jeg taget ca. 1,5mm af "buen" i skyllekanalerne (kan ses, når man vender cylinderen "på hovedet" og ser fra bunden, op mod toppen).
Der er naturligvis lavet to huller i stemplet ved boosterkanalerne.

[b]Ulemper[/b]
[i]Hullerne i stemplet[/i] åbner i indsugningskanalen, hvilket bevirker, at der bliver spyttet en del benzin tilbage gennem karburatoren ved lave omdrejninger.
Resultatet er et luftfilter, som svømmer i benzin, sløv gasrespons og dårlig tomgang.
Den evt. løsning: Først vil jeg prøve med en indsugningsforstærker/boost bottle, da dens funktion netop er at begrænse "blow back". Efterfølgende kommer et andet projekt ;)

[i]Athenas stempel [/i]er ultra-kort (40mm, mod det originales 48mm!
Resultatet: Øget blow back, sløv gasrespons, mindre bundtræk.
Evt. løsning: Køb et længere stempel (www.emot.nl), indsugningsforstærker eller lav en membranstuds.

[i]Udstødningskanalen[/i] er for høj! Den må ikke overskride 22mm-mærket (målt fra top) på Athena-cylinderen! Desuden bør den ikke være bredere end 28,5mm (65% af boringen!)
Resultat: Mindre bundtræk.

[b]Effektforøgelse[/b]
Flere hypper :) Hvor meget ved jeg ikke, men den trækker fra en ualmindeligt velkørende 6,25HK maskine, i hvert fald! (Farveeeeel, Jan :P)

Mit gæt er omkring 7,5HK. Tophastigheden er "kun" 92km/t, men det skyldes primært den lave gearing på 12/35. Jeg satser på acceleration, og tophastigheden er stadig 90km/t med passager! Om jeg ligger ind over tanken eller ej, er ligegyldigt, medmindre jeg kører i stiv modvind.

Jeg fik øget flow'et gennem stemplet (større huller og udjævning af kanter), hvilket resulterede i et LANGT bedre træk i alle områder!

Hele herligheden fodres af en Mikuni TM24 (fladspjældskarburator), som leverer en lidt bedre gasrespons, samt et mere massivt træk end med min 18mm Bing og min 22mm Dell'Orto. Jeg har valgt et Doppler-filter med såkaldte "venturi-indsatser" - det leverer et godt flow og er veldæmpet!
Karburatorens største ulempe er, at den er rimeligt følsom overfor, hvor lige den står. Hvis den står i for høj en vinkel, fosser benzinen ud ved overløbsrørene! :(

Udstødningen er en Homoet 4P med et 205-210mm langt forrør. Denne udstødning passer langt fra til mit kit, og stopper allerede ved 10.500rpm, hvilket er 1.000rpm under målet. En mere passende udstødning er under forarbejdning!


[b]Næste Skridt[/b]
Indsugningsforstærker, som nævnt.

Og ja, jeg skal i gang med at lave et membranhus og selvfølgelig montere en membran. Valget er faldet på scooterdele fra Piaggio/Vespa/Gilera, da membranen er relativt smal på disse modeller. Det er et spørgsmål om plads og udseende, da Minarelli (Yamaha Jog, Aprilia Sonic osv) leverer en noget større membran.
Det fysisk mindre størrelse på membranen tager nok en smule ydelse, men ikke mere, end jeg kan leve med det.
En klump aluminium er anskaffet, men jeg mangler stadig en membran til projektet.

Homoet'en er "lillebror" til 6P-modellen. Umiddelbart ser de to udstødninger ens ud, men 6P'eren har et længere mellemstykke. Jeg vil prøve at få målt en 6P'er ud og matche min 4P'er til disse.
Under alle omstændigheder er udstødningen for kort til den bredde, jeg har på udstødningskanalen (såfremt mine antagelser er korrekte).
Mellemstykket skal forlænges 5-10cm.


Tip: Medmindre, jeg er helt galt på den, er det bedre at beholde en smal, høj udstødningskanal, hvis man vælger en Homoet 4P.



[b]Opdatering! [3. juni, 2005][/b]
Jeg har i dag monteret en indsugningsforstærker, hvilket resulterede i at tomgangen nu er 100% stabil, og gasresponsen er markant bedre!
Indsugningsforstærkeren er købt hos T.Hansen for 199kr.
Der findes billigere modeller på markedet, men da portoen skal tillægges, ville prisen alligevel være i nærheden af 200kr eller derover - så hellere betale de sidste 10-20kr og få sin vare med det samme. :)

http://www.thansen.dk/product.asp?c=488 ... 1302156925

[b]Opdatering 20. juni, 2005[/b]
Ja, så kom der et portmap op. Målene afviger en smule fra de oprindeligt angivne, men det skyldes dels en smule måleusikkerhed (læs: jeg er blind :mrgreen:) og dels at jeg har modificeret yderligere i cylinderen.
Buen i skyllekanalerne har fået en omgang mere, og der er nu fjernet 3-4mm i alt. Det gav helt godt i mellemområdet og den lidt højere udstødningskanal gav en sjat på toppen.

Jeg har dog fået problemer med, at for hver 50km skal jeg skifte tændrør - ellers hakker og sprutter den helt enormt. Jeg tænker at returbølgen fra udstødningen kommer for tidligt - om det er rigtigt, ved jeg desværre ikke.

[b]Opdatering 26. juni, 2005[/b]
I dag gik Jan M. og jeg tilfældigvis amok på min Homoet-udstødning (4P-modellen). Den leverede sådan set godt med smæk for skillingen, men over et for snævert område + den krævede et superkort forrør, med et forringet mellemområde til følge, for at nå de 11.000rpm.
Gennem [b][url=http://www.fullspeed.to/foekema-kreidler]Luc Foekema[/url][/b], som tilsyneladende har viet sit liv til Kreidler-tuning, er jeg blevet informeret om, at udstødningen trængte til en ændring for at virke fornuftigt.
Returbølgen kommer, som antaget, for tidligt, hvilket lader til at gøre trækområdet mere snævert, som jeg ser det. Ved at indsætte et mellemstykke på 70mm, skulle der være noget at hente.

Som sagt, så gjort og jeg har kun én ting at sige:

DET VIRKER!

Tidligere lå trækområdet fra 8.000rpm til 10.000rpm (max. 11.000rpm), men efter modificeringen + et lidt kortere forrør, sker der allerede noget fra 7.500rpm og den trækker lige så langt ud! Effekten synes endda højere end tidligere!!!
Med en forrørslængde på 200mm (målt fra stemplet!), altså endnu kortere end det jeg kører med nu, skulle 13.000rpm være indenfor rækkevidde!
Det er et spørgsmål om at ramme den rette afstand fra stemplet til refleksionspunktet i den bageste konus - jo højere udstødningskanal, des længere skal mellemstykket være, for at udstødningen matcher den "tunede længde" (groft oversat).
ALLE, som har investeret i en Homoet 4P vil jeg foreslå at foretage denne modifiaktion. Jeg vender tilbage med retningslinier for længden på forrøret, afhængigt af højden på udstødningskanalen. Således vil det være muligt at tilpasse en Homoet 4P til flere cylindre, medmindre jeg tager grueligt fejl, selvfølgelig.

Forskellen var til at forstå. F.eks. var skiftet fra 1. til 2. gear tidligere lidt besværet, da motoren faldt udenfor trækområdet med en gearing på 13/35. Dette besvær eksisterer IKKE længere! Tværtimod æder den 2. gear på dejligste manér, KUN som følge af et 70mm langt mellemstykke!
Senest rettet af kreidlerhansen søndag, 26. juni 2005 23:55, rettet i alt 4 gange.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » fredag, 03. juni 2005 16:51

Hej.

Hvor købes de Homoet udstødninger? synes ikke lige jeg har kunnet finde dem på nettet.

Hvis man skal have en udstødning til den cylinder der, hvad skal man så vælge?

Har kørt med en "lige" model fra skåde, men der gik den ikke meget mere end de 80 km/t, på en umoddificeret cylle.

Lige et lille spørgsmål:

Hvor meget vil man kunne hone en 44/45mm cylinder op? kan det overhovedet lade sig gøre?

Er rimelig hooked på at få noget mere ud af min 44mm athena..
Senest rettet af Tvede fredag, 03. juni 2005 17:14, rettet i alt 1 gang.
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 03. juni 2005 17:12

[quote="Tvede"]Hej.

Hvor købes de Homoet udstødninger? synes ikke lige jeg har kunnet finde dem på nettet.

Hvis man skal have en udstødning til den cylinder der, hvad skal man så vælge?

Har kørt med en "lige" model fra skåde, men der gik den ikke meget mere end de 80 km/t, på en umoddificeret cylle.[/quote]

Homoet-udstødningerne sælges i Holland hos www.50cc.nl og www.kreidlerparts.com. Begge forhandlere kan findes under "stumpemarked", hvor Lasse har været så behjælpelig at lave en liste over div. forhandlere. ;)

4P-modellen (omkring €55-60) er bedst egnet til en standard-cylinder omkring de 6HK og er god for op til 10.500rpm. 6P-modellen er god for op til 13.00rpm (€120) og er inkl. ekspanderende forrør.
Sidstnævnte model fås både til spændebånds- og flangemontering, hvor 4P'eren kan monteres på begge forrør.

Med en standard Athena (60cc), ville jeg vælge en 4P. Hvis den skal køre med 6P, vil jeg klart anbefale at gøre indsungings- og udstødningskanalen bredere, samt montere en karburator på 20-25mm.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » fredag, 03. juni 2005 17:17

[quote]Med en standard Athena (60cc), ville jeg vælge en 4P. Hvis den skal køre med 6P, vil jeg klart anbefale at gøre indsungings- og udstødningskanalen bredere, samt montere en karburator på 20-25mm.[/quote]

Tja, skal jo have max ud af min cylle, men går lidt og overvejer hvordan jeg skal gribe det an..
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 03. juni 2005 17:26

[quote="Tvede"]Tja, skal jo have max ud af min cylle, men går lidt og overvejer hvordan jeg skal gribe det an..[/quote]

At hive "max" ud af ens opsætning er så mange ting. Hvis du er ude efter en opsætning, som accelererer lækkert, er min cylinder et godt valg. Til gengæld må du give afkald på en stor del af bundtrækket.

Hvis du er ude efter 100km/t+ og et godt bundtræk, er du på vildspor - det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre med så lille en motor.

En 44mm Athena med større indsugnings- og udstødningskanal, samt en Homoet 4P og en 20mm karburator (Mikuni er min eneste anbefaling), vil give en velkørende maskine, som nok skal trække 90km/t. svarende til 100-110km/t på speedometeret.

På en 3g motor må du dog ikke forvente alverden til accelerationen. Skiftet til 3. gear er simpelthen for langt. Omkring 90km/t begynder det at knibe, da vindmodstanden bliver nærmest uoverkommelig - her SKAL der en kåbe til, før man kommer ret meget højere.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » fredag, 03. juni 2005 17:32

[quote]At hive "max" ud af ens opsætning er så mange ting. Hvis du er ude efter en opsætning, som accelererer lækkert, er min cylinder et godt valg. Til gengæld må du give afkald på en stor del af bundtrækket.

Hvis du er ude efter 100km/t+ og et godt bundtræk, er du på vildspor - det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre med så lille en motor.

En 44mm Athena med større indsugnings- og udstødningskanal, samt en Homoet 4P og en 20mm karburator (Mikuni er min eneste anbefaling), vil give en velkørende maskine, som nok skal trække 90km/t. svarende til 100-110km/t på speedometeret.

På en 3g motor må du dog ikke forvente alverden til accelerationen. Skiftet til 3. gear er simpelthen for langt. Omkring 90km/t begynder det at knibe, da vindmodstanden bliver nærmest uoverkommelig - her SKAL der en kåbe til, før man kommer ret meget højere.[/quote]

Ja, er udemærket klar over at der er mange ting der spiller ind, og derfor tager jeg også en ting ad gangen..

Regner nu også med at den skal på enten en 4 eller 5 gearet (når engang jeg finder en motor) men kan nok godt leve med et knap så godt bundtræk, hvis bare den ligger oaky på toppen...

men det at hone den op vil ikke kunne lade sig gøre?
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Indlægaf kreidlerhansen » lørdag, 04. juni 2005 15:06

[quote="Tvede"]
Ja, er udemærket klar over at der er mange ting der spiller ind, og derfor tager jeg også en ting ad gangen..

Regner nu også med at den skal på enten en 4 eller 5 gearet (når engang jeg finder en motor) men kan nok godt leve med et knap så godt bundtræk, hvis bare den ligger oaky på toppen...

men det at hone den op vil ikke kunne lade sig gøre?[/quote]

Hvis du tænker på at øge boringen og smide et større stempel i, er det skam en mulighed - du må bare finde dig i, der skal lægges ny nicasil i cylinderen, efterfølgende.
Det eneste alternativ på den front er at få sat en støbejernsforing i, istedet.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » lørdag, 04. juni 2005 17:36

[quote]Hvis du tænker på at øge boringen og smide et større stempel i, er det skam en mulighed - du må bare finde dig i, der skal lægges ny nicasil i cylinderen, efterfølgende.
Det eneste alternativ på den front er at få sat en støbejernsforing i, istedet.[/quote]

Ja, det var lige det, er jo nødt til at overveje alle mulighederne.

Indtil videre er mine planer følgende:

4 eller 5 gearet motor (afhængig af hvilke handler jeg får i hus)
24mm BING karburator.
Homoet P6
Athena 44mm, med de mods du har foretaget, overvejer stadig om jeg skal have de boosters...

Spørgsmålene er så:

Vil det overhovedet fungere optimalt?
Er de boosters det værd?
Hvilket luftfilter skal jeg anvendel, hvis jeg vælger den karburator?
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Indlægaf kreidlerhansen » lørdag, 04. juni 2005 19:28

Følgende ville være mine valg, hvis jeg skulle begynde forfra med en 44mm Athena:


[b]Indsugningskanal og karburatorvalg[/b]

28-29mm bred.
Den oprindelige afstand til top bevaret for begge kanter.

20-22mm Bing (passer på den org. 20.. studs ;)) eller Mikuni TM24, medmindre man vil have karburatoren til at sidde under sideskjoldet. Da er Bing det valg, der er lettest at arbejde med.

Standard luftfilterhus med indsats. De to propper i stellet under sadlen skal VÆK! Mikuni'en vil kræve ldit fusk, før det org. luftfilterhus kan monteres.
Bedste luftfilter i "power-klassen" må være Doppler's monstrum:

[img]http://www.msp-tuning.dk/catalog/images/Filter-krom-324536.jpg[/img]

Lyden er hul og dyb, men ikke nær så generende, som med de fleste andre power-filtre. Lyden er omtrent, som hvis man kører med standard-filterhuset uden element og ikke tilsluttet stellet.

INDSUGNINGSFORSTÆRKER! Stemplet på Athena'en er meget kort, og hvem kan ikke bruge en bedre gasrespons?!


[b]Skyllekanaler[/b]

1,5mm bredere i retning af indsugningskanalen.
Ret kanten af, så den ovennævnte del af skyllekanalerne åbner før den del, der vender mod udstødningen!
2-3mm fjernes fra "buen" i skyllekanalen - undgå skarpe kanter!

[i]Boostere eller ej?[/i]

Jeg ville gerne prøve uden boosterne først, for at se, om de giver noget. Én ting vil jeg nævne (igen):
Da jeg lavede hullerne i stemplet større, var der en markant forbedring i mellemområdet - i mine øjne må de altså bidrage med noget fornuftigt! Jeg har aldrig oplevet så meget træk i en 44mm Athena før!
Vent med dem og kør cylinderen til først, om ikke andet. Hvis den mangler lidt flere kræfter, tror jeg på de gør en forskel - altså, en anbefaling herfra ;)


[b]Udstødningskanal og -valg[/b]

28mm bred (oval eller D-formet)
22mm fra top
Poleret efter bedste evne

Homoet 6P, hvis der ønsket er op til 13.000rpm (max effekt omkring 10-11.000rpm).
Homoet 4P, hvis man ikke ønsker rpm højere end 11.000rpm (max effekt omkring 8-9.000rpm).

Jeg har desværre ingen erfaring med Homoet 6P, men jeg har set et par rullefeltsudskrifter på det hollandske forum, så disse tal er grebet i min hukommelse :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » lørdag, 04. juni 2005 21:23

Tak Jesper, det er virkelig dejligt med lidt rådgivning:D

Vil prøve de mål du har angivet og så hvor meget det gir. og så, som du selv foreslog, arbejde med boosters bagefter..

Mit problem er bare at jeg ikke har nogen BING i 20-22 klassen, men enten en 18mm eller en 24mm, men ved ikke om den 24mm kan gå på den org. studs.

Det der luftfilter ser lidt vildt ud, hvor har du/kan det købes? Pris?

Den sidste 44mm athena jeg havde kørte jeg med en 18mm BING og KUN med luftfilteret, ingen hus.

Indtil videre står mit valg fast på 6P'eren, så må vi jo se hvordan det kommer til at gå:P men indtil videre er der lang vej igen, er først ved at få slebet, malet pudset og meget andet lige nu...
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Indlægaf kreidlerhansen » søndag, 05. juni 2005 08:36

Start med en 18mm, luftfilterhus med element osv. under tilkørsel ;) For det første er den noget nemmere at styre med en mindre karburator, idet accelerationen blive mere jævn.
For det andet passer en 18mm karburator som oftest til Kreidleren m.h.t. nålens slibning, valg af dyserør osv.

Nålen i 2. hak fra oven, dyse #80-85 med luftfilterhus og element vil passe under tilkørsel. Den skal hakke og sprutte en smule i bunden og firtakte en smule på toppen de første 50km, hvorefter du kan sænke nålen de næste 50km.
Derefter kan du hæve nålen og gå ned i dyse, indtil den holder op med at firtakte og kør lidt tid med den opsætning.

De første 100km er de vigtigste - klarer den sig igennem, holder den også de næste 4.000km, hvorefter du bør skifte stempelring, eller som minimum slibe kanterne på ringen runde med fint sandpapir. :) Derved minimerer du slidet på cylinderen.

Efter 50km, hvor den har kørt godt med 18mm Bing, kan du roligt gå i gang med at lege med den større karburator. Husk at starte med en stor dyse, så du er sikker på, den får nok at leve af! Det er så ærgerligt at høre lyden af et stempel, der sætter sig, eller en stempelring, som brænder fast eller knækker :(

Luftfilteret koster omkring 200kr (mit er brugt, beskidt, flækket og limet og kostedet mig en 50'er). http://www.msp-tuning.dk/ har det i hvert fald. Det har en bespænding på 35mm og krævede lidt fusk, før det passede på min Mikuni.
Hvis du kan bruge det originale luftfilterhus, så gør det! ;)


6P er et godt bud - du må blot give afkald på bundtrækket :) Og glem ikke en indsugningsforstærker! Det er og bliver et must på Athena's 44mm model!
Senest rettet af kreidlerhansen søndag, 05. juni 2005 08:51, rettet i alt 1 gang.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » søndag, 05. juni 2005 08:41

Det lyder godt, så har jeg da et godt sted at starte..
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Indlægaf Tvede » søndag, 12. juni 2005 22:56

var inde og kigge nærmere på de Homoet udstødninger, og kan ikke rigtig finde 6P med spændebåndsmontering, findes den ikke? Skal/kan jeg ikke bare købe den de kalder homoet, til ca 54 euro og så bruge et alm forrør?
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Indlægaf kreidlerhansen » søndag, 12. juni 2005 23:25

[quote="Tvede"]var inde og kigge nærmere på de Homoet udstødninger, og kan ikke rigtig finde 6P med spændebåndsmontering, findes den ikke? Skal/kan jeg ikke bare købe den de kalder homoet, til ca 54 euro og så bruge et alm forrør?[/quote]

http://www.kreidlerparts.com/ => Parts => Engine =>
[img]http://www.kreidlerparts.com/images/parts/15-03-82e.JPG[/img] :)

4P trækker ikke sååå langt ud igen og effektforøgelsen er ikke ret voldsom. Jeg tror ikke engang, der er tale om 0,5HK ekstra i forhold til en standardudstødning, når det kommer til stykket :(

Det bedste udstødningsvalg i den klasse er faktisk den chrom-potte, der har en plade for enden! Den giver i hvert fald godt med omdrejninger, så vidt jeg har oplevet :)

Det bedste valg, hvis man vil have så høj ydelse som muligt med en serie-produceret udstødning er 6P-modellen - ubetinget. Den leverer 1-2HK mere end 4P'eren.

[img]http://www.kreidler.nl/forum/files/60_parma_small_188.jpg[/img]

^^Dette er en rullefeltsudskrift med en umodificeret 44mm cylinder fra Parmakit, 18mm Bing og platintænding.

Rød= 6P (stor dæmper)
Blå = 4P
Grøn = 6P (lille/smal dæmper)

Forskellen er ret tydelig :)

For at hive flere omdrejninger ud af en 4P'er, har jeg en fornemmelse af, der skal lidt lavere skyllekanaler til, ca. 34mm fra top.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Tvede » mandag, 13. juni 2005 11:31

[quote]Rød= 6P (stor dæmper)
Blå = 4P
Grøn = 6P (lille/smal dæmper)

Forskellen er ret tydelig [/quote]

Så er det så lige jeg bliver nødt til at spørge, hvilken af dem er den "grønne"?
------------
15 03 82e exhaust silencer 32mm HOMOET including downpipe, the original mechanically silenced power exhaust finished in mat black... 119,00 €
------------
15 03 82c exhaust silencer 32mm HOMOET 6P including downpipe and clamp ring for SB cilinders, the original power exhaust finished in mat black... 112,50 €
------------
15 03 82d exhaust silencer 32mm HOMOET 6P including downpipe and clamp ring for SB cilinders, the original mechanically silenced power exhaust finished in mat black... 119,00 €
-------------

Men lyder da ret vildt at den hiver ca. 8,4HK ud af den cylle ved std. Så må det jo give en del mere hvis du fik en til dit kit..
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 13. juni 2005 11:49

Den grønne er modellen med smal dæmper, men den findes vist ikke længere til spændebånd - noget tyder på, den er gået ud af produktion :(

Så vidt jeg har set, findes den smalle dæmper på 6P'eren kun til flangebespænding. Medmindre du vil fuske lidt med at skære og svejse i en udstødning til ~900kr, må du "nøjes" med den store dæmper.

Jeg vil tilføje, at jeg har på fornemmelsen, den effektkurve er lidt misvisende. Den lidt ringere røde kruve (6P, stor dæmper) [i]kan[/i] skyldes mangelfuld inddysning!
Den kan meget vel køre en tand for magert, kurvens udseende taget i betragtning. Selve ekspansionskammeret er identisk, hvadenten der er tale om den store eller den lille dæmper! Men om modtrykket kan gøre så stor en forskel, ved jeg desværre ikke.
Sagt med andre ord, er jeg i tvivl om, hvorvidt den anderledes konstruktion af endepiben og dæmperen kan resultere i så "stort" et effekttab, samt en mere spids kurve.
Teoretisk set burde den store dæmper give en højere ydelse, men hvis endepiben er for kort, bliver modtrykket for svagt - det betyder en lavere spidsydelse, men det burde ikke give en mere spids kurve.


Om den leverer en højere effekt på min, er ikke til at sige. Skyllekanalerne og indsugningskanalen åbner senere, og udstødningskanalen åbner noget tidligere i den cylinder. Men får jeg lejlighed til at prøve en 6P'er på min, siger jeg ikke nej tak ;)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 20. juni 2005 18:39

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/portmap/Portmap_13000rpm_resized1.gif[/img]

Ja, så er der lavet et portmap! :D
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf kreidlerhansen » søndag, 26. juni 2005 23:33

Jeg vil da lige vise billederne, ja jeg vil ;)

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_bottom_to_top.jpg[/img]

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_bottom_to_top_mods.JPG[/img]
Yderligere modifikationer, som jeg naturligvis ikke har taget billeder af. ;)

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_exhaust.jpg[/img]

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_exhaust_light_polish.jpg[/img]
Lidt polering har aldrig skadet - dog ses min manglende tålmodighed tydeligt! :mrgreen:

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_exhaust_marlboro.jpg[/img]
Jeg har valgt at beholde den oprindelige "D-form" på udstødningskanalen, selv om en oval skulle være den optimale form, flow-mæssigt.

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_exhaust_mods.JPG[/img]
Lidt flere modifikationer er da kommet til!

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_inlet.jpg[/img]
Den er jo helt glad, den lille cylinder ;)

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_org_inlet.JPG[/img]
Størrelsen på indsugningskanalen FØR Jan M. og jeg gik amok!

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_piston_boosters_damaged.jpg[/img]
Den lille klemmer ses her :(

[img]http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/60cc_top_to_bottom.jpg[/img]

Og til sidst...

http://baz.frac.dk/Athena-Tuning%20(640x480)/serie2/cyl_piston1.jpg
...et kig ned i cylinderen ;) (billedet er for stort til forum'et, så I må klikke videre!)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Opsætning..små ændringer..

Indlægaf Tvede » tirsdag, 05. juli 2005 13:52

Ja, som tiden går kommer der jo små ændringer og det eneste jeg venter på nu er egentlig at mit stel, 4gearede motor, sæde og lidt andet, ankommer...

men i mellemtiden har jeg fået lidt andre dele hjem..dog ikke alle dem jeg forventede.. Planen var at jeg skulle få en 18mm BING, men har nu "kun" en 16mm, som sad på min gamle 4gearede.

Så indtil videre er opsætningen:

4gearet, med Bosch tænding (std.) og muligvis racerkobling
44mm Athena, som lige skal køres til
Topstykke fra et 9HK kit.
Homoet 6P (venter på den kommer fra emot)
en lille kåbe
RS 71'er stel
5-egers stjernefælge, fra en 2-gearet, med 120mm nav.

og så er der problemet med karburatoren! Kan jeg godt nøjes med den 16mm under tilkørsel? men hvilken dyse skal jeg så anvende til det?

Senere har jeg så min 24mm og en 28mm Van Veen..

Forslag til forbedringer modtages gerne!
Kreidler Race
5-gearet, årgang 79' (direkte)
Cylinder: Parmakit 44mm.
Karburator: 24mm Bing, dyse 88.
Udstødning: Protuna 32mm.
Tænding: Bosch platin
Tændrør: NGK B6HS
Gearing: 12/36
Kontakt: mobil. 23650096
mail. info@pc-xtra.dk
Tvede
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirsdag, 24. maj 2005 10:37
Geografisk sted: Ole Bjerregaard Tvede - 8850 Bjerringbro

Re: Opsætning..små ændringer..

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 06. juli 2005 20:40

[quote="Tvede"]Ja, som tiden går kommer der jo små ændringer og det eneste jeg venter på nu er egentlig at mit stel, 4gearede motor, sæde og lidt andet, ankommer...

men i mellemtiden har jeg fået lidt andre dele hjem..dog ikke alle dem jeg forventede.. Planen var at jeg skulle få en 18mm BING, men har nu "kun" en 16mm, som sad på min gamle 4gearede.

Så indtil videre er opsætningen:

4gearet, med Bosch tænding (std.) og muligvis racerkobling
44mm Athena, som lige skal køres til
Topstykke fra et 9HK kit.
Homoet 6P (venter på den kommer fra emot)
en lille kåbe
RS 71'er stel
5-egers stjernefælge, fra en 2-gearet, med 120mm nav.

og så er der problemet med karburatoren! Kan jeg godt nøjes med den 16mm under tilkørsel? men hvilken dyse skal jeg så anvende til det?

Senere har jeg så min 24mm og en 28mm Van Veen..

Forslag til forbedringer modtages gerne![/quote]

En 16mm karburator er fin-fin, men du vil opleve, at den ikke trækker så meget igennem.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvilken dyse du skal bruge, men køb fra #75-90, hvis du kan få fat i dem, og start med #90. Hvis den overhovedet ikke kan køre, går du lidt ned i dyse, indtil den kører nogenlunde, men stadig hakker og sprutter en smule, når du lukker for gassen, efter at have kørt lidt. :)

Topstykket skal have den rette afstand fra stempeltoppen. Montér stempel, cylinder og topstykke (uden toppakning). Tag et stykke loddetin og bøj det i en 90º vinkel, og stik det ind i tændrørshullet. Kør stemplet i top v.h.a. svinghjulet og kør det frem og tilbage, indtil tin'et er mast fladt. Mål tin'et på det tyndeste sted.
Den laveste afstand er 0,5mm, så vidt jeg har erfaret. Jeg har været helt nede på 0,4mm, men selv om den kørte fint nok, turde jeg ikke fortsætte. :P Lidt kylling er man vel altid. ;)

Vedr. Homoet 6P, går jeg ud fra, du har husket at bestille modellen til spændebånd. Ellers skal du ud i en fusker-løsning med at skære og svejse.
I den forbindelse er det vigtigt, du finder den rigtige længde på udstødningskanalen. Flangebespændings-cylindrene har nemlig en lidt kortere udstødningskanal, og en udstødning designet dertil, vil rykke trækområdet en smule, hvis den bliver lavet om til spændebånd - kun fordi forrøret (måles fra stempelkanten) bliver lidt længere.

Jeg glæder mig til at høre, hvordan den kommer til at køre. :) Lad være med at lave nogle mofikationer, før cylinderen er kørt til.
Skriv lidt om, hvordan den opfører sig herinde - så skal jeg (som minimum) prøve at finde ud af, om der er plads til nogle forbedringer.

Homoet 6P trækker op til 13.000rpm, såeh... Heh... Forvent evt. en del brændte pærer!
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Næste

Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron