Bing 1/23/19 monteret... Uha-uha!

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

Bing 1/23/19 monteret... Uha-uha!

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 01. november 2005 17:15

Jeg må beklage, at der ikke er nogle billeder, men af udseende er karburatoren stort set identisk med den originale 20mm (1/20/100 og 1/20/59).
Dog er denne model udstyret med et større bundkar med bundskrue, et længere dyserør (#1108), samt en længere "tipper" og tomgangsskruen sidder i venstre side. Selve "kroppen", hvori boringen og gasspjældet befinder sig, er nøjagtig den samme.

Gasspjældet er også anderledes, idet der er skåret en større del væk ud mod luftfilteret, således der kan komme mere luft gennem systemet i tomgang.
Den monterede tomgangsdyse var #60, så denne karburator har nok siddet på en relativt stor maskine.

Det større bundkar støder desværre mod blokken, men heldigvis havde Christian fra Toftlund et bundkar af den mindre model til salg. Efter dette er blevet monteret, passer karburatoren uden problemer på den originale studs til 20mm, som typisk er Ø22-23mm.
Nylonbøsningen til luftfilterhuset passer også. ;)
Dyserøret skulle også skiftes, og mit valg faldt på størrelse 1308. 1208 er standard i den originale 20mm Bing, men det var ikke at finde i lagerbeholdningen. :P Den eneste hovedregel, der gælder for valget af dyserør er, at det skal være stort nok, blot indenfor rimeligehedens grænser.


Jeg må sige, at forskellen er mærkbar!
Gasresponsen er forbedret en del i.f.t. den 20mm, jeg kørte med før. Mellemområdet er der mere guf i og motoren trækker lidt længere ud end før.
Tidligere skulle motoren virkelig pines for at trække ud til 11.000rpm i 2. gear. Bevares, det er ikke noget jeg plejer at gøre, men nu skulle jeg lige prøve, og omdrejningerne steg ubesværet. oo>


I det hele taget er jeg meget tilfreds! Især taget i betragtning af, jeg var så heldig at få karburatoren på Ebay for €35 inkl. porto, svarende til knap 270kr! :thumbup:
Gasspjældet er ikke slidt og alt er i orden. I alt har den kostet omkring 450kr, hvilket må siges at være fint for en velfungerende karburator. :)

80km/t i let modvind og op ad en let stigning må siges at være helt i orden!


Karburatoren blev monteret med tomgangsdyse 35, blandingsskruen 1½ omgang ud, hoveddyse 80, nålen i tredje hak fra oven og standard luftfilterhus med filterelement.

Fra halv gas (eller mere) var motoren længe om at falde til tomgang, så jeg har efterfølgende monteret tomgangsdyse 40 og drejet blandingsskruen ½ omgang mere ud.
Nålen er blevet sænket, således clipsen nu sidder i øverste hak.
Hoveddysen passer nogenlunde, men alt tyder på, at den skal ned i størrelse 78, istedet.

Hvis jeg lukker ned fra 1/1 til 1/2 gas, sprutter motoren en anelse, og desuden er der lidt startproblemer, når motoren er varm, hvilket tyder på for fed blanding. Tomgangen er perfekt og stabil, så jeg hælder derfor mod manglende samspil mellem blandingsskrue og hoveddyse.
Med andre ord mangler jeg kun finjusteringen. :)


Alt i alt vil jeg sige, at 23mm ingenlunde er for stor en karburator til min 60ccm Parmakit-cylinder. Mine tidligere forsøg har vist, at der findes en grænse omkring 24-25mm, før gasresponsen og bundtrækket påvirkes negativt af karburatorstørrelsen.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 03. november 2005 01:22

I dag blev karburatoren bestykket med hoveddyse #78 og tomgangsdyse #60. Jeg havde forventet, at der ville opstå både start- og tomgangsproblemer som følge af den store tomgangsdyse, men det var altså, hvad der skulle til.

Den går goooodt, nu. :D Mellemområdet er virkelig lækkert, og der er generelt flere kræfter til rådighed over hele linien. Rigtig rart. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S


Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron