[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Renovering af Kreidler Florett

Renovering af Kreidler Florett

Lad os se, hvad du roder med.

Redaktør: kreidlerhansen

Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf Holler » onsdag, 04. juli 2018 10:34

Hej Kreidler folk.

Jeg vil lige præsentere mig selv, Jeg er en midaldrende herre der er gået i gang med at restaurerer en ældre Florett fra 1970 (Dansk WJA) som jeg har byttet mig til for en Volvo hvor motoren stod af for mange år siden :D Nu er sønnike så blevet 15 år og har fået knallert kort med tilhørende knallert, hvilket fik kickstartet mig med at få gang i projektet, så jeg kan tage en tur med ham. Ren nostalgi.

Min tilgang til det er at jeg ikke skal have et glansbillede (må gerne se godt ud, men er ikke hysterisk) og at jeg selv skal lave så meget som muligt. Jeg har nu været i gang over et par måneder til og fra, og er kommet til at se hvorvidt motoren virker :lol: bliver noget spændende. Har købt ny cylinder og karburator, da det trængte.

Har tilmeldt mig dette forum da der helt sikkert vil trænge sig mange spørgsmål på, hvoraf det første er om indstilling ventil og tænding, da jeg aldrig har gjort det selv før.

VH. René
Holler
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirsdag, 03. juli 2018 06:14

Re: Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf TFH » torsdag, 05. juli 2018 23:02

Hej René.

De poder er nu skyld i meget :roll: det var såmænd også mit afkom, der satte gang i Kreidleriet hér i huset for godt 20 år siden, og det ruller stadig :D Selv om det var årgangene '76/'77 der for alvor satte Kreidler-spor herhjemme, må jeg nok erkende, at jeg selv betragter årgangene '68-'72 som de "rigtige" Kreidlere. Det var også de årgange, der for alvor manifesterede sig hos ungdommen i Tyskland, specielt den røde Kreidler RS (Renn Sport).

Vi svarer gerne på alle spørgsmål og kan henvise til et stort udvalg af forhandlere i Tyskland og Holland, hvis du skulle mangle reservedele, et godt alternativ til de danske priser, der ofte er lidt pebrede, og vi arrangerer også jævnligt fællesindkøb, der hjælper gevaldigt på den dyre forsendelse. Hvis det skulle vise sig, at motoren trænger til en overhaling, klarer vi også det.

Re. dit første spørgsmål: hvad mener du med ventil?

Indstilling af tænding: drej magnethjulet indtil platinerne har den største åbning. Afstanden mellem dem skal da være 0,4mm (måles med søgerblad) Skal afstanden justeres, løsnes skruen, dog ikke mere end den stadig binder lidt, hvorefter der justeres til korrekt afstand.

Dernæst skal tændingstidspunktet stilles, og det foregår ved at dreje selve ankerpladen. Af værktøj behøver du en speciel micrometerskrue, der monteres i tændrørets gevind. OK, du KAN bruge en skydelære, men det bliver sikkert ikke helt så nøjagtigt.

Før jeg går videre, skal jeg imidlertid vide, hvilken cylinder, du har købt, da det korrekte tændingstidspunkt er afhængigt heraf, og også gerne hvilken karburator. Skriv venligst nærmere.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf Holler » fredag, 06. juli 2018 13:22

Hej Torben. Glæder mig til at være mere aktiv både her på forummet, men så sandelig også i MVVK hvor jeg har meldt mig ind. Og tager tingene som en udfordring, med de lærepenge det så vil koste :D

Jeg har købt en del stumper hos Kreidlerparts i Holland, og det fungere altså syntes jeg. Men cylinder og karburator har jeg købt hos Mopedspeed i Hasselager. Cylinder 40,0-5,8hp: Kreidler (40mm aluminium cylinder med Nikasil, i meget høj kvalitet, leveres komplet med L-ring stempel og pakningssæt.) Karburator Ø17 Bing design (Reproduktion af model 1/17/54 A kvalitet kan bruges universalt til mange modeller.)

Er det helt ved siden af Torben? :shock:

Og ja i Kreidler folk har nok fået et pæn grin, da jeg skrev Ventil......... Er selv blevet klar over fadæsen efter at have kigget i lidt Kreidler dokumentation :mrgreen:

Hilsen Holler
Holler
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirsdag, 03. juli 2018 06:14

Re: Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf mriisj » fredag, 06. juli 2018 16:36

Hi Holler

Velkommen til, det er skønt at høre når andre også går i gang med at restaurere de gamle Kreidlere, jeg er helt sikker på at du kan få meget hjælp her på forummet som jeg selv har fået det.
Du må meget gerne lægge et par billeder op så vi kan se på modellen :)
Riis
MC: Kreidler RS 1968
Knallert: Puch VZ50 Flagskib
Projekter: Kreidler RS Elektronik 1979, Kreidler RS Elektronik 1975, Puch MS50 1976
mriisj
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: søndag, 19. juli 2009 16:12
Geografisk sted: Michael Riis Jensen - Venslev, 4243 Rude

Re: Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf TFH » fredag, 06. juli 2018 19:29

Hej igen.
Så kører du altså blæserkølet Kreidler. Det er en fortræffelig cylinder. Jeg fik én af Michael (Moped-Speed) og prøvekørte den, før den egentlige produktion gik igang, og den kører stort set lige op med den originale. Hvad angår den 17mm Bing-kopi, bliver jeg dig svar skyldig med hensyn til dysestørrelse, men det må vi finde ud af, når du er køreklar.

Tilbage til indstilling af tænding:
Med den cylinder skal tænding ske 0,95 - 1mm før stemplets topstilling. Med mikrometerskruen monteret i hullet til tændrøret, finder du stemplets topstilling, drejer magnethjulet mod højre, stiller mikrometerskruen til den ønskede position, drejer magnethjulet til venstre indtil stemplet støder imod og markerer magnethjulet med en kørner ud for hakket i tændingshusets øverste kant.
Herefter fjerner du mikrometerskruen, og du kan nu justere tændingstidspunktet ved at dreje selve ankerpladen. Tændingstidspunktet er korrekt, når platinerne slipper hinanden præcis når kørnerprikken står ud for hakket i tændingshuset. Det er et puslespil, man sagtens kan få en god halv time til at gå med :roll:

Når du er kommet så langt, at du er kørende, kan vi vende tilbage til eventuelle tændingsproblemer, der kan opstå ved overgangen til kørsel med en kraftigere cylinder, men den tid, den sorg. God kamp :D

Jeg vil lige tilføje, at hvis du har behov for det og har mod på en frisk køretur, en kop kaffe og en hyggelig Kreidlersludder i Odense, demonstrerer jeg gerne hele proceduren for dig.

Hvad angår Michaels (hej Michael) ønske om et foto, er det desværre ikke muligt at lægge det ind direkte på forum, men hvis du sender billedet sammen med din fødselsdato til mig, kan jeg indlemme dig i registret (det er gratis) og så kan din Kreidler ses hér.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf Holler » lørdag, 07. juli 2018 11:02

Hej Torben.

Jeg er lidt i tvivl, så jeg kunne fint tænke mig en kop kaffe og Kreisler snak i lange baner :D Motoren er ikke monteret P.T. så var jo let at tage den med under armen, og få kigget den efter :P Tror nemlig også der mangler en møtrik der spænder svinghjulet på plads (ser ud til måske at være behandlet lidt hårdhændet ved en tidligere afmontering)

Så jeg er frisk på en lille køretur :thumbup:

VH. Holler
Holler
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirsdag, 03. juli 2018 06:14

Re: Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf TFH » lørdag, 07. juli 2018 22:33

Jamen det siger vi bare. Vi kan aftale nærmere pr. mail.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf Holler » søndag, 22. juli 2018 23:29

hej Kreidler venner.

Her kommer opfølgning på projektet :D efter fin tilbud med at vise hvordan tænding skal indstilles kørte jeg en god tur til Fyn 8) Dog bare for at finde ud af at motoren blev dømt total død, alt var øjensynligt rustet sammen, pga. motor har lagt for længe uden olie på :o øv øv, men købte en nyrenoveret motor af Torben, som han fik lov at beholde så der kunne blive monteret en kokusan tænding på den.................................

Da tændingen kom fra Holland (kreidler parts) fik Torben tilrettet motoren så der var plads til kokusan tændingen, og jeg smed Floretten på traileren og kørte en tur mere til Fyn 8)

Da vi skulle have motoren sat på viste det sig imidlertid at motorophænget (stellet) var slået skævt, hvilket resulterede i nogle timers arbejde inden den kunne komme på plads. Men der skal mere til at slå Kreidler folket og især Torben ud af kurs, for som han siger så har sådan en "dame" på 50 år jo sine skavanker :lol:

efter et par timer yderligere hygge arbejde, og oplæring af Torben, vendte jeg snuden hjemover til Silkeborg, hvor jeg skulle prøve at færdiggøre resten selv :mrgreen:

For at få gearskiftet til at kunne gå i første skulle jeg jævnfør det førnævnte motorophæng have skåret en slidse i fodhvileren, hvorefter den lokale smed forstærkede den på bagsiden sådan at styrken blev bibeholdt.

Noget der drillede mig lidt var at få den 17mm Bing kopi karburator jeg havde købt hos mopedspeed justeret rigtig ind, men tror den er ved at være der med dyse 68

har været ude at trille et par ture på den, og med den nymonterede 5,8 cylinder også fra mopedspeed render den snildt de 80+ og med fint optræk :D

En stor tak skal lyde til Torben for hjælpen, og de gode fif, sådanne folk er uundværlige i forbindelse med at holde de gode gamle maskiner kørende :thumbup:

Nu glæder jeg mig til at nyde min Floret i de kommende år, og nusse og opgradere den.

vi ses derude.

Hilsen Holler
Holler
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirsdag, 03. juli 2018 06:14

Re: Renovering af Kreidler Florett

Indlægaf TFH » mandag, 23. juli 2018 12:58

Hejsa.
Altid rart at kunne hjælpe. Selv tak for en hyggelig dag, og lidt monteringsmæssigt drilleri følger jo gerne med et ældre projekt som et frynsegode 8) . Det glæder mig, at der nu er blevet plads til gearskiftet, så du kan komme standsmæssigt ud at køre sammen med junior.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.


Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron