Projekt RMC Elektronik´77

Lad os se, hvad du roder med.

Redaktør: kreidlerhansen

Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » søndag, 24. marts 2013 21:54

Sommeren 2012
Fandt jeg denne i Padborg, hvis det nogensinde skulle blive til et køretøj i det hele taget igen, så måtte det koste blod, sved og ikke mindst penge.
Missionen er sat, jeg drager fra det kolde Vendsyssel med trailer mod Padborg, hvilket er en helt naturlig ting at køre med i "hjemlandet".
Nå ja, når man som knægt af flyvepladsen i Padborg, så er der altid adgang til fribilletter til Padborg park, så kunne man jo ligeså godt smutte forbi og se et ræs.

Langt ude på landet i en ældre lade, boede en ældre "drengerøv". Jeg kunne godt se at med den tid der skulle lægges i denne, så blev det sandelig lidt op ad bakke. Men stædig som jeg er, så tog jeg udfordringen op, handlede dette stykke vidunder til en billig penge og dragede mod nord.

Vidunderet

Billede Billede

Stellet
Efter en del adskillelse, iblødsætning og tæven med hamre, kunne jeg ane et stel der faktisk var i en meget god forfatning. Ofte har jeg set at beslaget til bagskærmen er rustet væk, men helt clean her.
Stellet blev sendt til en sandblæser. Efterfølgende videre til en Autolakerer som havde et gammelt farvekort og maskine der kunne blande VW Ischa L99M farven. Her blev stellet spartlet for de værste kratere, grundet og lakeret i den flotte grønne farve. Nå ja, 3 gange klarlak ovenpå også.
Nå, men hjem i garagen med den og se det nærmere ud.

Billede

Motoren og lidt ekstra :-)
Nu gik jagten ind på at finde de rigtige stumper. Gul & Gratis samt DBA blev støvsuget for stumper i en enhver kaliber. Ofte røg der lidt mere med, men dette må blot sælges løbende, pga til stor gene for konen i huset :roll:
Motoren blev fundet, den helt rigtige 5 gears med direkte skifte. Nye lejer, pakninger, simmeringe og kobling. Dog manglede den motornummer, men som Jesper herinde har forklaret, kan det skyldes at den er fra Schweiz eller bare har fået en ny blok på et tidspunkt, uden at man tævede numre i.

Billede

Tanken
Efter en længere tids søgen efter en tank, som ikke er bulet eller kromen halvvejs er på vej af, måtte jeg opgive. Det er fuldstændigt umuligt at finde en tank som er respektabel nok, til mine kritiske øjne.
Jeg støder så på en gut på E-bay, http://www.kreidler-dealer.de Han fortæller han mig at han renoverer og forkromer netop disse tanke. Ud fra billederne som han havde, vovede jeg pelsen med at sende EUR 470,- :shock: ned til ham, og da pakken endelig ankom, blev den flået op som et lille barn på sin fødselsdag imens jeg nynner sagte, "my precious"

Billede

El-Systemet
Nå men som dagene går kommer man unægtelig til det punkt hvor der skal laves ledningsnet. Som udlært Radiomekaniker, måtte jeg nok hellere svinge loddekolben og se at komme i gang.
Der skal trækkes kabler i krympeflex, laves diodebro, blinklysrelæ osv. osv.
Og efter en 4 timer, så blev det hele konnekteret og sørme, det virkede første gang :shock:
Og ja, som mange sikkert har opdaget, så er det ikke et tørbatteri jeg har monteret, som forefandtes tidligere. Årsagen skyldes, at med et bly-akku behøver jeg ikke at bygge ladekredsløb, for at lade. Det skal man faktisk på de gamle Ni-Cd batterier. Og med den spændingsvariation der er fra svinghjulet, ødelægger det batteriet mere end det gavner. Desuden er Bly-Akku meget billigere at indkøbe og lader med 7,2V.
Blinkrelæet, der fandt jeg et nyt af de helt rigtige store gamle mekaniske Bosch 6V 2 polet i alu kappe, præcis som original. Jeg overvejer dog at bygge et elektronisk, idet temperaturen giver for store tolerancer i rytmen, 85 p/m.

Billede

Billede

De sidste manøvrer
Nå, men der er nu ikke noget så skønt som et ledningsnet der virker, så nu begynder det stille og roligt at tage form.
På med tanken

Billede

Sidekasser og sæde.

Billede

Status 24. marts 2013

Selvom den ser nogenlunde ud nu, så mangler der stadig en del. RMC bagagebærer, som er utrolig svær at opdrive, samt den store baglygte. Herefter skal Bing 20 mm karburator dyses ind.
Holder tråden i live men forventer at den er klar til sommer :-)

Status 26. marts 2013
Eftersom jeg ikke har eller ejer tålmodighed til at vente på at finde en bagagebærer som er i pæn stand, har jeg valgt at sende den gamle til Polen for re-forkromning. Koster spidsen af en jetjager, men det går bare ikke uden den helt rigtige RMC bagagebærer.
Senest rettet af Svolde onsdag, 22. januar 2014 14:49, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 27. marts 2013 18:00

Den er dælme da fin! :)

Vedr. bagagebærer, så er NOS efterhånden utænkeligt at støde på. Prisen vil være derefter, så en omforchromning af en, som står snorlige bortset fra rust, er en udmærket forretning. Jeg leder selv efter en til det lange Weltmeister-sæde, men dét er håbløst!

Skal der nummerplade på, siden valget er faldet på en 5g motor?

Vedr. 20mm Bing, så bør den forlange en dyse i omegnen af 75-82, hvor 75-78 er standard. Vær opmærksom på at kopi-dyser sjældent/aldrig stemmer overens med størrelsesangivelsen.
Brug et metalfilter i et originalt luftfilterhus. Alt andet er sjusk og virker ikke lige så godt.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » onsdag, 27. marts 2013 21:51

Ang. Dysen. Så har jeg lagt ud med str. 82, 78 og 72. Det er lidt taget fra hoften og ud fra andres konklusioner på nettet. Valget af motor står mig bare kært, ja jeg regner med at den skal have plader på, men det var bare sådan en jeg havde som knægt. Men har sørget for at indbygge en mikroswitch til et lille solid State relæ der driver stop lyset fra forbremsen.

I Polen skal jeg give 1390,- for ny krom. Det betragter jeg som rimeligt, idet arbejdet er ret omfattende med afsyring osv. Desuden er de bare umulige at finde i en stand jeg gider se på.

Håber den kan få sin første tur til sommer
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Casper-a » torsdag, 28. marts 2013 20:16

Lidt misundelig er man vel! Det er godt nok et gennemført projekt.
Tanken er godt nok også noget af det fineste jeg har sæt :-) Det pynter virkeligt meget med en fejlfri tank!
Jeg glæder mig til at se dit bagagebæger når det kommer tilbage. Jeg har nemlig søgt efter et i flere måneder. Det er næsten umuligt at opdrive sådan et :-(
Casper-a
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: lørdag, 26. november 2011 11:19
Geografisk sted: Casper Andersen - 8500 Grenaa

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » torsdag, 28. marts 2013 22:05

Tak for det, men som du selv ved, så er det et evighedsprojekt. Men der er jo kun en årsag til at vi gør den slags.

Ja, bagagebæreren er meget svær at opdrive, og dem man nu kan finde er som regel i en så tarvelig stand at det ikke er noget værd. De reproduceres jo ikke og det er lidt ærgerligt. Men som du også kan se så har jeg sendt den til Polen til en gang ny krom. Jeg skal nok smide et billede så når det kommer retur :-)
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » søndag, 07. april 2013 20:46

Opdatering 7. April 2013

En lille snært af forår I det nordjyske, selvom temperaturen ikke var mere end de 8 grader, så vovede jeg mig ud på en lille køretur. Det kribler jo I fingrene når solen skinner.
Så en tur I det danske land, I stanken af gylle naturligvis :roll: , og tage en smuttur på de 20 km.
Her blev Kreidleren lige blæst af, men jeg blev klogere på trækkraften. :cry:
Jeg startede med en 15/36 gearing, dette viste sig at være håbløst umuligt, hvor den med nød og næppe kunne hoppe I 4. gear, men så var det med månen foran og solen I ryggen og medvind.

Skiftede herefter til 13/36 og nu gik det bedre. omkring de 6500 rpm kunne man holde en marchfart I 4. gear på 70 km/h, 5. gear er stadig udelukket. og gearskifte skal foregå mellem 8-10.000 rpm.
Nu står valget så på om det skal være 11/36 eller 12/36 gearing, prøver nok begge dele, det er ikke det mest kostbare man kan købe. :wink:

Jeg har også været I gang med dyserne på 20 mm bing. Efter at have været igennem dyser fra str. 100 til 72, endte det med str 90. Svært at vurdere endnu om den er for fed, men det fungerer da.

Det var så en opdatering herfra, det varer nok ikke så længe før temperaturen er høj nok til at man kan nyde en længere tur.

NB! Opdatering på RMC bagagebærer, den er sendt til Polen til re-forcromning, men desværre er der gået polske geder I systemet, pakken kunne ikke afleveres og sendes retur om 5 dage, hvis den ikke afhentes på posthuset. Gudskelov havde jeg sat kryds I feltet, sendes retur for afsenders regning. hellere det end at den bliver forladt et sted I polen. Nu går jagten ind på polakken og cromfirmaet om de nu har oplyst korrekt adresse osv... :roll: håbløst!
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » lørdag, 13. april 2013 21:45

RMC Bagagebærer er nu fundet et helt andet sted i polen, selvom adressen var korrekt. :?
En venlig sjæl modtog pakken og fik fat i firmaet. Desværre var pakken beskadiget, men bagagebæreren er ok :-)

Nå så er man "back on track" og nu må det gerne gå lidt tjept, vejrudsigten siger højere temperaturer, og det kribler for at komme ud på "musse"
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » lørdag, 27. april 2013 20:26

Så er der ankommet billeder af bagagebæreren fra Polen, lige inden den afsendes. Jeg syntes selv det ser ok sprødt ud og tror at jeg umiddelbart vil være ganske tilfreds.
Hvis man selv giver i agt med at give nyt chrom, så skal man sørge for at rusten ikke er for dyb, da det bliver lidt for "groft" at se på.

Nå, men jeg glæder mig til at få den hjem :-)

Billede
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Casper-a » mandag, 29. april 2013 23:47

Ser det bare halv så godt ud som på billedet ville jeg hellere end gerne være stolt over at sætte det på maskinen :-) Det er sådan det skal se ud!
Casper-a
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: lørdag, 26. november 2011 11:19
Geografisk sted: Casper Andersen - 8500 Grenaa

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » tirsdag, 30. april 2013 21:21

Det er nemlig rigtigt! Det skal sku se ordentligt ud, jeg kan bare ikke nøjedes og mine øjne er desværre hysteriske med rust.
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » tirsdag, 11. juni 2013 08:20

Update 11. Juni 2013

Så lykkedes det endeligt at finde en RMC bagagebærer direkte fra Norge. en stor tak skal lyde fra Johny Hauge, som havde hørt mine bønner og "lige" havde en med. Efter lidt bytteri blev den endelig min, og der gik ikke lang tid før den blev monteret. Historien på den som blev forkromet I Polen, har nu fået et nyt liv hos vores Jesper Hansen.
Senest rettet af Svolde torsdag, 09. januar 2014 13:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 11. juni 2013 14:50

Den ser altså bare rigtig godt ud! Den mangler bare nummerpladen! :D

Til en 6,25'er ville jeg rykke udstødningen frem på forrøret, så spændebåndet sidder lige under midten af logoet i koblingsdækslet, men det afhænger af førerens temperament. :)

Vedr. forbremsen, vil jeg anbefale dig at vende bremsenøglen, så den kommer længere fremad. Når leddet til niplen sidder vinkelret eller er længere bagud, mister man trækmoment og reducerer bremsekraften.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » onsdag, 12. juni 2013 07:48

Hej Jesper

Det er noteret, nu er knæk udstødningen en replica så det kan jeg ikke gøre noget ved, så godt at den sad længere bagud end den lige model, men det er da til at leve med.
Tak for tippet med forbremsen, nu mangler jeg ikke det store bremseeffekt, men kan det trækmomentet gøre bedre, så gør jeg det.

der mangler dog lidt små ting, en lyskontakt som er pæn, er svær at finde. mangler også et nyt TT styr magen til den på billedet, der er en lille smule rust I svejsningerne, og du ved jeg er hysterisk med det ;-)
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf TFH » onsdag, 12. juni 2013 13:12

Hejsa.

Først stor ros til det flotte resultat med projektet, det er virkelig lækkert at se :D

Apropos styr, synes jeg din maskine fortjener "det rigtige" M-styr:

http://www.kreidlerparts.com/parts/57.0 ... ra-MLenker

med de svagt nedadbøjede endestykker. Dels for udseendets skyld, men der er sandelig også en verden til forskel, også hvad kørestilling angår. Dyrt, men dejligt.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 757
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » onsdag, 12. juni 2013 13:51

TFH skrev:Hejsa.

Først stor ros til det flotte resultat med projektet, det er virkelig lækkert at se :D

Apropos styr, synes jeg din maskine fortjener "det rigtige" M-styr:

http://www.kreidlerparts.com/parts/57.0 ... ra-MLenker

med de svagt nedadbøjede endestykker. Dels for udseendets skyld, men der er sandelig også en verden til forskel, også hvad kørestilling angår. Dyrt, men dejligt.


Torben, er det bare mig eller er de ikke ens?
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 12. juni 2013 20:55

Forskellen ligger i, at styrenderne peger en anelse nedad, når styrets bøjle flugter med cockpittet.

Det er for de fleste en langt bedre kørestilling, fordi man får drejet albuerne længere indad og dermed støtter naturligt i brystmuskulaturen.
TT-styret/M-styret fra T.Hansen giver tendens til, man spænder i nakke og skuldre.

Det er selvsagt svært at beskrive med ord... men forskellen er mærkbar.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf Svolde » lørdag, 15. juni 2013 07:40

kreidlerhansen skrev:Forskellen ligger i, at styrenderne peger en anelse nedad, når styrets bøjle flugter med cockpittet.

Det er for de fleste en langt bedre kørestilling, fordi man får drejet albuerne længere indad og dermed støtter naturligt i brystmuskulaturen.
TT-styret/M-styret fra T.Hansen giver tendens til, man spænder i nakke og skuldre.

Det er selvsagt svært at beskrive med ord... men forskellen er mærkbar.


Mit største problem med kørestillingen er at jeg får så ondt i lænden, så ved ikke om det rigtige M-styr kan hjælpe på det?
Brugeravatar
Svolde
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: fredag, 15. februar 2013 08:54
Geografisk sted: 9310 - Vodskov

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf TFH » lørdag, 15. juni 2013 09:06

På det rigtige M-styr er den svejsesøm, som på det billige styr "fanger rust", poleret væk, så det fremstår pænere og giver bedre forhold for chrom-belægningen, men hvis du ikke har det godt med at sidde foroverbøjet, burde du vel så investere i det originale, høje styr i stedet for at købe det samme igen?

Ingen er jo ens bygget, men jeg husker blot, at det flade M-styr, som også T.Hansen fører, gav mig problemer i nakke og skuldre på langfart, mens det nedadbøjede fik adskillige hundrede kilometer, i eet stræk, til at glide ubemærket forbi, og det samme har været gældende for det høje styr.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 757
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf kreidlerhansen » lørdag, 15. juni 2013 10:53

En anden detalje vedr. en foroverbøjet kørestilling:

Klem om tanken med knæene!

Det tvinger korsettet til at tage størstedelen af belastningen! Jeg er ikke selv for god til det, men hvis man kører tilstrækkeligt meget, kan det gøres til en vane. Ergo kører jeg ikke nok! :lol:
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Projekt RMC Elektronik´77

Indlægaf jonny » lørdag, 22. juni 2013 22:40

Det var en fornøyelse å beskue din flotte Kreidler! Det er en av de fineste jeg har sett ;-) Fint at du kunne bruke bagagebæreren... Takk for byttehandel! :-)

Mvh Jonny
jonny
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: søndag, 02. oktober 2011 21:21
Geografisk sted: Jonny Hauge - Senumstad, 4760 Birkeland, Norge

Næste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron