Sommeren 2012
Fandt jeg denne i Padborg, hvis det nogensinde skulle blive til et køretøj i det hele taget igen, så måtte det koste blod, sved og ikke mindst penge.
Missionen er sat, jeg drager fra det kolde Vendsyssel med trailer mod Padborg, hvilket er en helt naturlig ting at køre med i "hjemlandet".
Nå ja, når man som knægt af flyvepladsen i Padborg, så er der altid adgang til fribilletter til Padborg park, så kunne man jo ligeså godt smutte forbi og se et ræs.
Langt ude på landet i en ældre lade, boede en ældre "drengerøv". Jeg kunne godt se at med den tid der skulle lægges i denne, så blev det sandelig lidt op ad bakke. Men stædig som jeg er, så tog jeg udfordringen op, handlede dette stykke vidunder til en billig penge og dragede mod nord.
[b]Vidunderet[/b]
[img]http://www.ms-konsult.dk/02-foto%202.JPG[/img] [img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/186472714/2012-06-24%2014.59.28.jpg[/img]
[b]Stellet[/b]
Efter en del adskillelse, iblødsætning og tæven med hamre, kunne jeg ane et stel der faktisk var i en meget god forfatning. Ofte har jeg set at beslaget til bagskærmen er rustet væk, men helt clean her.
Stellet blev sendt til en sandblæser. Efterfølgende videre til en Autolakerer som havde et gammelt farvekort og maskine der kunne blande VW Ischa L99M farven. Her blev stellet spartlet for de værste kratere, grundet og lakeret i den flotte grønne farve. Nå ja, 3 gange klarlak ovenpå også.
Nå, men hjem i garagen med den og se det nærmere ud.
[img]http://www.ms-konsult.dk/06-IMG_0353.JPG[/img]
[b]Motoren og lidt ekstra
[/b]
Nu gik jagten ind på at finde de rigtige stumper. Gul & Gratis samt DBA blev støvsuget for stumper i en enhver kaliber. Ofte røg der lidt mere med, men dette må blot sælges løbende, pga til stor gene for konen i huset
Motoren blev fundet, den helt rigtige 5 gears med direkte skifte. Nye lejer, pakninger, simmeringe og kobling. Dog manglede den motornummer, men som Jesper herinde har forklaret, kan det skyldes at den er fra Schweiz eller bare har fået en ny blok på et tidspunkt, uden at man tævede numre i.
[img]http://www.ms-konsult.dk/20-IMG_0393.JPG[/img]
[b]Tanken[/b]
Efter en længere tids søgen efter en tank, som ikke er bulet eller kromen halvvejs er på vej af, måtte jeg opgive. Det er fuldstændigt umuligt at finde en tank som er respektabel nok, til mine kritiske øjne.
Jeg støder så på en gut på E-bay,
http://www.kreidler-dealer.de Han fortæller han mig at han renoverer og forkromer netop disse tanke. Ud fra billederne som han havde, vovede jeg pelsen med at sende EUR 470,-
ned til ham, og da pakken endelig ankom, blev den flået op som et lille barn på sin fødselsdag imens jeg nynner sagte, "my precious"
[img]http://www.ms-konsult.dk/1-IMG_0415.JPG[/img]
[b]El-Systemet[/b]
Nå men som dagene går kommer man unægtelig til det punkt hvor der skal laves ledningsnet. Som udlært Radiomekaniker, måtte jeg nok hellere svinge loddekolben og se at komme i gang.
Der skal trækkes kabler i krympeflex, laves diodebro, blinklysrelæ osv. osv.
Og efter en 4 timer, så blev det hele konnekteret og sørme, det virkede første gang
Og ja, som mange sikkert har opdaget, så er det ikke et tørbatteri jeg har monteret, som forefandtes tidligere. Årsagen skyldes, at med et bly-akku behøver jeg ikke at bygge ladekredsløb, for at lade. Det skal man faktisk på de gamle Ni-Cd batterier. Og med den spændingsvariation der er fra svinghjulet, ødelægger det batteriet mere end det gavner. Desuden er Bly-Akku meget billigere at indkøbe og lader med 7,2V.
Blinkrelæet, der fandt jeg et nyt af de helt rigtige store gamle mekaniske Bosch 6V 2 polet i alu kappe, præcis som original. Jeg overvejer dog at bygge et elektronisk, idet temperaturen giver for store tolerancer i rytmen, 85 p/m.
[img]http://www.ms-konsult.dk/35-IMG_0439.JPG[/img]
[img]http://www.ms-konsult.dk/34-IMG_0438.JPG[/img]
[b]De sidste manøvrer[/b]
Nå, men der er nu ikke noget så skønt som et ledningsnet der virker, så nu begynder det stille og roligt at tage form.
På med tanken
[img]http://www.ms-konsult.dk/36-IMG_0440.JPG[/img]
Sidekasser og sæde.
[img]http://www.ms-konsult.dk/39-IMG_0443.JPG[/img]
[b]Status 24. marts 2013[/b]
Selvom den ser nogenlunde ud nu, så mangler der stadig en del. RMC bagagebærer, som er utrolig svær at opdrive, samt den store baglygte. Herefter skal Bing 20 mm karburator dyses ind.
Holder tråden i live men forventer at den er klar til sommer
[b]Status 26. marts 2013[/b]
Eftersom jeg ikke har eller ejer tålmodighed til at vente på at finde en bagagebærer som er i pæn stand, har jeg valgt at sende den gamle til Polen for re-forkromning. Koster spidsen af en jetjager, men det går bare ikke uden den helt rigtige RMC bagagebærer.