Ja, men kan undre sig længe over, hvorfor producenterne ikke kan få sig selv til at lave boostere i cylindrene til Kreidler, når de kan til de andre modeller.
Du kan meget vel have ret i, at Athena laver indsugningskanalen så lille for at undgå slid på stemplet, når det er nødt til at være så kort. At de så fjerner yderligere 3mm er mystisk, idet vi alligevel ikke kan udnytte så lang en varighed på indsugningsforløbet.
Tværtimod ville ydelsen gå i vejret, hvis de holdt op med det pjat.
Stempelringens åbning sidder heldigvis så langt til den ene side, at man med fordel kan vende stemplet. Selv om der måske bliver åbnet ganske lidt for udstødningskanalen, når stemplet er i top, vil det ikke have videre indflydelse på effekten.
Måske benytter de sig af originale designs i deres støbeforme? Dem må der findes tegninger af, som man kan købe rettighederne til at bruge. Det ville i hvert fald forklare, hvorfor der ikke findes cylindre med booster-kanaler og andet godt.
Jeg kører med et RS-topstykke til SB-cylindrene. Forbrændingskammeret er af en eller anden grund 42mm i diameter.
Deck clearance vil jeg tro er mellem 1,2-1,7mm, taget på øjemål, så det vil kræve at topstykket sænkes ned i cylinderen for at modvirke tændingsbanken. Det er sådan set den største ulempe ved Meteor's 44mm stempler.
Topstykket jeg brugte til Athena-projektet er et standard til 6,25HK med lille pindboltafstand. Den form for squishband er meget almindelig, men designet er også tilsvarende svært at modificere. En drejebænk er ikke specielt nyttig i den sammenhæng.
SB-topstykket har også tændrøret siddende off-center. Hvis man skal lave det perfekte forbrændingskammer med squishband, skal man svejse aluminium i og gå i gang med at fræse.
Min Athena accelererede forresten ret så voldsomt, og der var masser af effekt op til 12.000rpm. Men forsøgte jeg at gå højere op i omdrejninger, skete der ikke andet, end den tog nogle flere omdrejninger, uden skyggen af mere effekt.
Måske fordi stemplet "vibrerer", som du også er inde på.
Interessant snak er det, under alle omstændigheder.
Også selv om emnet er lidt bedrøveligt.