[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Projekt Kreidler RMC Grand Prix '76 - endelig færdig

Projekt Kreidler RMC Grand Prix '76 - endelig færdig

Vis, hvad du kører rundt på.
**KUN Kreidlerrelaterede emner**

Redaktør: kreidlerhansen

Projekt Kreidler RMC Grand Prix '76 - endelig færdig

Indlægaf Rasmus » onsdag, 26. december 2012 19:27

Hejsa Kreidlerreg

Jeg har tidligere haft et emne herinde, hvor jeg søgte noget hjælp til diverse ting til mit projekt, som endelig er blevet færdig.

[i]Jeg vil lige dele min historie og processen gennem hele restaureringen, så for dem der er ligeglade kan i scrolle ned til billederne[/i] :D

Min Florett som jeg hentede på Fyn i Aunslev, ved en motorcykel forhandler den 18 Juni 2012.
Til at starte med var besværet bare, at finde ud af hvad satan det var for en maskine jeg havde fået fingrene i.
Et klistermærke på tanken sagde RS, men som jeg fik gravet stelnummeret frem under al malingen og fik hørt nogle eksperter, fandt jeg ud af,at det var en RMC GrandPrix fra '76.
Så var målet at finde ud af hvordan i alverden den skulle se ud og hvilken maling jeg skulle have fat i.
Min far og jeg gik igang med, at skille svinet ad og det viste sig jo at den var i langt ringere stand end først forventet.
Det viste sig, at man lige kunne ane noget orange farve rundt omkring på stellet, især ved kronrøret, så jeg søgte og fandt ud af, at det var en RAL farve med nummeret 2005.

Jeg havde heldigvis en god kammerat hvis far kunne hjælpe med at sandblæse hele maskinen, så det fik vi gjort og den fik et lag grunder.
Dernæst gik planen ud på, at få fat i noget maling i RAL 2005, og det var slet ikke nogen let sag.
Det var midt i efterårsferien, så der var ingen der havde åbent andet end den lokale farvehandler, han havde desværre ingen RAL 2005 til sprøjtepistol, men havde tilfældigvis nogle spraydåser liggende fra en tidligere bestilling.
Jeg fandt et farveskema og så gik det op for mig, at jeg egentligt ikke brød mig specielt meget om farven, den gik slet ikke til min smag, så dilemmaet stod mellem om man skulle bevare originalen eller lave en lækker knallert, som man selv ville nyde at køre på!
Jeg fik overbevist mig selv om, at jeg hellere ville have en knallert jeg nød at se på, og jeg havde tidligere inde på SG set en Kreidler i rød og sort tema, så det skulle min da også være, for det så bare knaldhamrende godt ud!
Maling til sprøjtepistol viste sig dog at være rigtigt dyrt, og det rækkede budgettet desværre ikke til, så jeg fandt mig nogle metallic røde spraydåser.
Jeg besluttede mig for, at for at lave prikken over i'et måtte jeg hellere anskaffe mig et par stjernefælge, så jeg fandt et par til ca. 500 kr inde på DBA i glasblæst tilstand.
Alting blev malet om og om igen, og det viste sig at jeg blev nødt til at noget mere maling, så det fik jeg også fat i og så var den del færdig.

Projektet gik lidt i stå pga. mangel på tid da jeg gik på efterskole. Jeg fik endelig genoptaget projektet og fik bestilt dele hjem fra Holland.
Knallerten begyndte endelig at tage form igen, det var godt nok som om den strittede lidt i mod, der var mange småting som slet ikke passede sammen, men lidt fingersnilde klarede også dette.

Det gik stadigvæk op af bakke og motoren blev monteret og den blev forsøgt startet, dog uden held. Det viste sig at svinghjulet ikke drejede med, og senere at den møtrik vi havde købt simpelthen var for elendig kvalitet og ødelagde både sit gevind og den lille tap der holdte svinghjulet fast.
THansen havde heldigvis både tap og møtrik, og vi prøvede forfra, dog med samme resultat.
Nu viste det sig at gevindet på krumptapakslen også var ødelagt pga. møtrikken. Ingen mennesker i Tønder eller omegn lå inde med en snitbakke til linksgevind, men ligesom vi havde spurgt det sidste sted vi anede der kunne være mulighed for at finde en sådan, viste det sig at der var en mand som tidligere havde knoklet med Kreidler og nu legede lidt med en ældre Porsche. Han foreslog at han da godt kunne kigge på den, og på det tidspunkt var frustrationen så stor at alt hjælp kunne bruges. Han prøvede lige så stille at slå gevindet fra møtrikken ud med en pinol pind og efter lidt tid og en masse tålmodighed og fingersnilde, fik vi fjernet de sidste stumper af møtrikken. Nu var det bare at få fat i en ny møtrik og prøve igen.
Møtrikken var ikke på lager og skulle først bestilles hjem, jeg fyldte samme dag 16 og fik jo derfor lov til at køre knallert :(
Nå, vi fik fat i møtrikken og fik lige så stille skruet møtrikken på krumtapakslen igen.

ENDELIG blev vi færdige og knallerten kunne køre. Den fik sin jomfrutur på små 60-70 km, og den kunne lige snige sig lige op på 38 km/t efter hastigheds målerne.
Den hopper af og til ud af 3 gear, men ellers kører den som en drøm!


Det har været rigtigt fedt, at knokle med, og det er helt sikkert ikke første gang jeg gør det. Nu ved jeg dog lidt mere om det hele, og kan godt se at det var et håbløst udgangspunkt jeg havde. Næste gang vil jeg nok være lidt mere kræsen!

Desuden vil jeg gerne lige benytte lejligheden til at takke min far mange gange, for at hjælpe mig med dette projekt, uden hans hjælp stod den der ikke idag.


Nå og så til billederne:

Den tilstand jeg købte den i:
[img]http://djdn3kxwvfqd0.cloudfront.net/album/fuldskaerm/238/1187909-kreidler-florett-rmc-grand-prix-76---restaurering[/img]

[img]http://djdn3kxwvfqd0.cloudfront.net/album/fuldskaerm/238/1187912-kreidler-florett-rmc-grand-prix-76---restaurering[/img]

Sådan står den og gør sig smuk og laber.
[img]http://djdn3kxwvfqd0.cloudfront.net/album/fuldskaerm/247/1231805-kreidler-florett-rmc-grand-prix-76---restaurering[/img]

[img]http://djdn3kxwvfqd0.cloudfront.net/album/fuldskaerm/247/1231808-kreidler-florett-rmc-grand-prix-76---restaurering[/img]

[img]http://djdn3kxwvfqd0.cloudfront.net/album/fuldskaerm/247/1231810-kreidler-florett-rmc-grand-prix-76---restaurering[/img]

[img]http://djdn3kxwvfqd0.cloudfront.net/album/fuldskaerm/247/1231812-kreidler-florett-rmc-grand-prix-76---restaurering[/img]

[img]http://djdn3kxwvfqd0.cloudfront.net/album/fuldskaerm/247/1231813-kreidler-florett-rmc-grand-prix-76---restaurering[/img]


[b]Flere billeder kan findes på mit fotoalbum på SG; [url=http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/diverse_scooter/93240-kreidler_florett_rmc_grand_prix_76___restaurering]HER[/url][/b]

Håber i har nydt synet af min lille baby, ligeså meget som jeg nyder at se og køre på den! :)
Rasmus
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: lørdag, 16. juni 2012 13:02
Geografisk sted: Rasmus Ishøi - 6372 Bylderup-Bov

Re: Projekt Kreidler RMC Grand Prix '76 - endelig færdig

Indlægaf Casper-a » mandag, 31. december 2012 01:12

Som du jo selv nævner, så er den ikke original, men den er heller ikke ødelagt ;-) Der mangler jo lige lidt småting hist og her, men egentligt så synes jeg den er blevet meget pæn. Den røde og sorte farver passer fint sammen og det ser ud til at det er gået godt med dit spraymaling :-) Tillykke med den!
Casper-a
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: lørdag, 26. november 2011 11:19
Geografisk sted: Casper Andersen - 8500 Grenaa

Re: Projekt Kreidler RMC Grand Prix '76 - endelig færdig

Indlægaf TFH » fredag, 04. januar 2013 23:16

Hej Rasmus.

Tillykke med resultatet - Det job er du sluppet godt fra, ikke mindst med spraydåse-lakeringen. Jo vist er autolak dyrt, men spraymaling er jo heller ikke gratis -(og så ryger der jo altid et par dåser mere end beregnet 8) ). Rigtig god fornøjelse med maskineriet.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Projekt Kreidler RMC Grand Prix '76 - endelig færdig

Indlægaf Rasmus » tirsdag, 08. januar 2013 16:31

Ja jeg har været rimelig heldig med malingen, jeg tror tålmodighed har været en stor faktor.
Desværre mangler der nogle småting, men eftersom det er meget svært at få fat i dele i Danmark til penge (Man skulle næsten tro det er den eneste indtægt THansen har) og fragt fra Holland jo heller ikke er gratis. Hvis jeg ikke allerede har nævnt det, så er det møgirriterende at malingen er meget tynd og derfor får det mærker så let som ingen ting :(
Nej rigtigt nok, det er ikke gratis, men jeg har nu en rimelig formodning om at jeg har sparet en god sjat :)
Rasmus
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: lørdag, 16. juni 2012 13:02
Geografisk sted: Rasmus Ishøi - 6372 Bylderup-Bov

Re: Projekt Kreidler RMC Grand Prix '76 - endelig færdig

Indlægaf Casper-a » onsdag, 09. januar 2013 10:51

Har du husket at give det klarlak? Det har altså stor betydning for styrken af lakeringen :-) Min gamle maxi havde jeg også selv malet, der var lakeringen kraftig nok. Den havde fået 1-2 lag basis farve og 2-3 lag maling samt 2-3 lag klarlak
Casper-a
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: lørdag, 26. november 2011 11:19
Geografisk sted: Casper Andersen - 8500 Grenaa

Re: Projekt Kreidler RMC Grand Prix '76 - endelig færdig

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 11. januar 2013 14:24

Den er da fiiiin! :)

Godt arbejde!
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S


Tilbage til Galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron