Side 1 af 1

Felt inställd förtändning?

Indlæg: lørdag, 15. juli 2006 20:15
af Anton
Kan en fel inställd förtändning orsaka att avgaserna vänder och går tillbaka genom vevhuset och ut igenom karburatorn för det gör det på mitt kit som står om i tråden under.
Om inte felt inställd förtändning. Kan det vara att parma cylindern är felt portad från fabriken?

Indlæg: lørdag, 15. juli 2006 22:41
af TFH
Hej Anton.

Mens du venter på svar fra en af "Parma specialisterne", vil jeg lige fylde ventetiden lidt ud. :D med et par generelle bemærkninger.

Der har tidligere været en del debat om tændingstidspunktet for højtydende cylindere. Af denne debat har jeg uddraget, at Kreidlermotoren ikke har behov for tidligere tændingstidspunkt end det fra fabrikken opgivne: 0,95mm før top.

Som inkarneret standardkører har jeg ikke den store erfaring med hverken uoriginale eller tunede cylindre, men jeg mener at kunne stå inde for, at da portenes åbningstid overlapper hinanden kan der ved (for) lave omdrejningstal (manglende flow) returneres mere olie/benzinblanding til luftfilterhuset end normalt, og at returbølgen fra en forkert afstemt udstødning i høj grad kan være synderen.

Sidstnævnte problem kan, alt efter hvilken udstødning man benytter, helt eller delvis afhjælpes ved forsøgsvis at flytte lydpotten henholdsvis frem eller tilbage over forrøret.
Tommelfingerreglen siger: højere omdrejningstal = kortere udstødning, altså fremad med potten, hvis motoren bliver kvalt på toppen.

Tommelfingerregler er imidlertid aldrig definitive. Jeg har eksempelvis hentet manglende 5-10 km/t på toppen med en standard 6,25 hk Mahle ved at rykke en replica lydpotte 3 cm. længere tilbage, og samtidig reduceredes oliemængden i luftfilterhuset. Med mindre en eller anden behjertet sjæl har en endegyldig løsning til din opsætning, må du igang med eksperimenterne.

Indlæg: lørdag, 22. juli 2006 22:44
af Anton
Tack så mycket Torben!

Jag har försökt åt det ena hållet och experimenterat med tändning och karburatur inställningar idag tills mina närboende blivit galna och imorgon ska jag försöka åt det andra hållet!
När jag sköt ljudämparen framåt märkte jag att den blev starkare på de högre varvtalen men dessvärre ännu svagare på de lägre.
Kan detta betyda att om jag drar ljuddämparen åt andra hållet blir det den motsatta effekten? Alltså stark på lågvarv och svag på de högre?

Förresten den ljuddämpare jag fick till mitt 9,5 hk kitt låg i ett jamarcol paket men ser inte ut som en expansionskammare och jag har petet med diverse stavar i den och tycker att det känns som ett avstämt avgasrör. Kan jamarcol tänkas göra avgasrör som är avstämda fastän att de inte ser ut så?
Ja du är ju original korer så du är kanske inte så insatt i det ämnet?

Vad kör du för original kit då?
1 hk eller 6,25 eller 5,3 eller något annat?
6,25 cylindern är väll en väldigt bra cylinder?
Jag har letat efter en sådan men har inte hittat någon som inte är begagnad!
Finns 6,25 cylindern till det lille boltavstande?
Var köper man i sådana fall en sådan?

Jag är inte intresserad av att köpa en sådan just nu men kanske om några år om jag aldrig får riktigt rätt på parma cylindern.

Tack och med vänlig hälsning Anton

Indlæg: tirsdag, 25. juli 2006 14:39
af kreidlerhansen
Anton skrev:Tack så mycket Torben!

Jag har försökt åt det ena hållet och experimenterat med tändning och karburatur inställningar idag tills mina närboende blivit galna och imorgon ska jag försöka åt det andra hållet!
När jag sköt ljudämparen framåt märkte jag att den blev starkare på de högre varvtalen men dessvärre ännu svagare på de lägre.
Kan detta betyda att om jag drar ljuddämparen åt andra hållet blir det den motsatta effekten? Alltså stark på lågvarv och svag på de högre?

Förresten den ljuddämpare jag fick till mitt 9,5 hk kitt låg i ett jamarcol paket men ser inte ut som en expansionskammare och jag har petet med diverse stavar i den och tycker att det känns som ett avstämt avgasrör. Kan jamarcol tänkas göra avgasrör som är avstämda fastän att de inte ser ut så?
Ja du är ju original korer så du är kanske inte så insatt i det ämnet?

Vad kör du för original kit då?
1 hk eller 6,25 eller 5,3 eller något annat?
6,25 cylindern är väll en väldigt bra cylinder?
Jag har letat efter en sådan men har inte hittat någon som inte är begagnad!
Finns 6,25 cylindern till det lille boltavstande?
Var köper man i sådana fall en sådan?

Jag är inte intresserad av att köpa en sådan just nu men kanske om några år om jag aldrig får riktigt rätt på parma cylindern.

Tack och med vänlig hälsning Anton



Kortere forrør = mindre bundtræk, mere effekt ved høje omdrejninger.
Længere forrør = mere bundtræk, mindre effekt ved høje omdrejninger.

Ovenstående er en god tommelfingerregel, som kan bruges indenfor visse grænser. Forrøret kan også være for kort, hvilket resulterer i en masse omdrejninger, men ingen effekt - svært at forklare, men det er meget tydeligt, når man oplever det.

Der er tale om den forchromede udstødning med et "knæk" på midten, ikke sandt? Den er som sådan ikke afstemt efter nogen bestemt maskine, idet der er tale om en universal-udstødning. At den så kører godt med dine stumper er bare lækkert. :)

Lyddæmperindsatsen (de to stykker plade med et par små rør imellem) fungerer som en refleksionsvæg. Hvis den har den rette afstand fra cylinderen, kører motoren godt og er "eksplosiv" i sin karakteristik.


Du må ikke forvente at få bundtræk og masser af spidseffekt på så lille en motor. Det handler om at finde ud af, hvad man ønsker. Enten vil man have bundtræk og nøjes med 75-80km/t eller spidseffekt og 85-95km/t. Ved at afstemme udstødning, karburatorstørrelse, kompressionsforhold, porttider etc. kan man finde den gyldne middelvej.
Det mener jeg netop man gjorde, da man landede på 6,25HK og 85-90km/t med Kreidleren og alle de andre maskiner i den klasse. Der har man det bedste kompromis med 50ccm. 10ccm ekstra øger ikke tophastigheden nævneværdigt, men man opnår lidt mere effekt gennem hele registeret.

Indlæg: onsdag, 26. juli 2006 09:14
af TFH
re.:
Vad kör du för original kit då?
1 hk eller 6,25 eller 5,3 eller något annat?
6,25 cylindern är väll en väldigt bra cylinder?
Jag har letat efter en sådan men har inte hittat någon som inte är begagnad!
Finns 6,25 cylindern till det lille boltavstande?
Var köper man i sådana fall en sådan?

Hej igen.

Jeg har de fleste typer: blæserkølet 1 hk, 2,9 hk, 4,3 hk, 5,3 hk, 5,8 hk og fartvindkølet 1 hk, 1,2 hk, 2,9 hk, 5,3 hk, 5,8 hk, og 6,25 hk. 2,9'eren og 6,25'eren til både stor og lille pin-bolt afstand.
Jeg kører normalt på 6,25 fartvindkølet og 5,8 blæserkølet på mine MC'er monteret med henholdsvis 20 og 18mm Bing karburatorer.

Cylinderne produceres ikke længere (det kommer måske?) så man må ud på brugtmarkedet, hvis man skal have fat i dem. Man KAN dog stadig af og til være så heldig at finde et fabriksnyt eksemplar af de store cylindere, men prisen er derefter :cry:

Indlæg: lørdag, 29. juli 2006 12:21
af Anton
Hej Torben.

Tack för dina utförliga svar.
Det var intressant att läsa.
Det är alla sorters original cylindrar va?
Men jag har sett en 12 hk 40mm mahle cylinder på skåde reservdele vad är det för cylinder?
Jag förstår att den inte är massproducerad men den duger väll inte för racing heller?

Tack för hjälpen med tändningspunkt och avstämningshjälpen ännu en gång/ Anton