[quote="Ronni H"]Boost-Bootle, indsugningsforstærker, expansions beholder den har mange navne.
jeg vil prøve at forklare lidt om hvordan den virker
Hvis du sidder og drikker en sodavand med et sugerør, skal du suge for at få væsken op i sugerøret og til slut munden. Du er altså nødt til at skabe et undertryk for at der kan komme væske ind i din mund. Når du så holder op med at suge tømmes sugerøret med det samme. Det giver også sig selv at desto længere sugerøret er desto mere længere tid går der at du får væske i munden. Det er også tydeligt at et tykkere sugerør er lig med mere tryk for at få væsken op. Det optimale er at du stopper væsken i at løbe tilbage ved at sætte tungen på sugerøret, og derved skabe et vakuum, så du ikke skal bruge ret meget energi på at suge væsken op til munden igen.
I motoren sker der nøjagtigt det samme. Når stemplet er på vej op skabes der et vakuum der suger luft og derved også benzin ned i cylinderen. Når det så er forbrændt og stemplet er i bund stopper suget og det uforbrændte benzin løber tilbage i karburatoren. Man skal altså have skabt den optimale situation, ligesom tungen der stopper sugerøret.
På sin indsugningsstuds, sætter man så indsugningsstudsen fra Boost-Bootlen. Der sker det at under vakuum dannelsen inde i cylinderen bliver Boost-bootlen suget tom så den også er indbefattet af vakuumet. Når suget så stopper og benzinen normalt løber tilbage til karburatoret bliver den suget ind i Boost-Bootlen. Når der så igen bliver suget kan moteren suge benzinen fra Boost-Bootlen og derved opnå en kortere vej med benzinen. Det medfører at der kommer mere respons på gassen, eller hurtigere flere omdrejninger. Det vil sige at det forbedre optrækket helt op til 3/4 dele gas. Det forbedre ikke topfarten overhovedet, det er kun for personer der vil have optræk.
ved ikk om det hjalp, men de findes i utallige udformninger og til forskellige priser.

[/quote]
Uh, hvor jeg hader MotoLine - undskyld mig, men den forklaring har jeg alle dage ment var mere forvirrende, end den gavner. Primært fordi beskrivelsen passer bedre på en membran (tungen der lukker sugerøret i indsugningen), end den passer på en boost-bottle.
Indsugningsforstærkeren/boost-bottle/whatever...
Uden boost-bottle bliver en del af gasserne skubbet tilbage gennem karburatoren. De suger derved en smule mere brændstof op gennem dysen og blandingen bliver federe. Når motoren igen suger gennem karburatoren, ryger disse gasser over dyserøret en gang mere og suger yderligere brændstof med op - blandingen bliver derved endnu federe og resultatet er en forringet gasrespons.
Der skabes et vacuum i beholderen, som suger returgasserne fra indsugningen til sig, når stemplet er på vej nedad. Det vil sige, de IKKE ryger tilbage gennem karburatoren, og i princippet vil det sige, at blandingen bliver mere mager ved lave omdrejninger.
Forskellen kan mærkes op til mellemregisteret, hvor den stempelstyrede indsugning igen kan følge med, fordi stemplet når at lukke af for indsugningen, før gasserne har tid til at "vende om".
Det har ikke en bønne at gøre med, hvor meget man drejer håndtaget. Det har noget at gøre med, hvor mange omdrejninger motoren tager vs. indsugningsperiodens varighed.
Motoren kan sagtens trække forbi 5.000rpm, blot fordi man kun drejer håndtaget 50% og ikke 75%.
Dysevalget kan vi kun gisne om, desværre.

Der er kun én måde at finde frem til den rette størrelse på, og det er ved at prøve sig frem. Af samme årsag vælger jeg konsekvent at anbefale en original karburator, da man med en sådan har nogle grundindstillinger at gå ud fra.
Når først cylinder, karburator, udstødning og luftfilter er uoriginale, er det som at starte med en helt ny maskine, som intet har tilfælles med den gamle. Derfor har man kun tålmodighed som sit våben i kampen mod gasresponsen.
[img]http://www.scooter-dele.dk/image/prod/232600_1_b.jpg[/img] << Et billede, som ikke forklarer alverden. Men så kan du da se, hvordan sådan en nogenlunde ser ud.
