[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Homoet 6P, test.

Homoet 6P, test.

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

Homoet 6P, test.

Indlægaf kreidlerhansen » torsdag, 25. maj 2006 03:48

Torben Skousen har været så venlig at låne mig sin Homoet 6P, og jeg tænkte, at det var i nogles, hvis ikke alles, interesse at lære den lidt bedre at kende.

Der findes to modeller; en med dæmperuld og en som er "mekanisk dæmpet" via nogle snedigt inddelt kamre. Førstnævnte brummer hvor den anden snerrer og "ringer" en del mere.
Der er her tal om modellen med dæmperuld, og den kendes på den lange, tynde dæmper, hvor den anden model er kortere og dæmperdelen er en del tykkere.
Personligt kan jeg bedst lide den tynde model, men smag og behag vil jeg ikke diskutere.

Beklageligvis kører jeg ikke med en standardcylinder - langt fra, endda. Men det skal ikke hindre mig i at forsøge at beskrive den ændrede motorkarakteristik.

Kittet er sammensat således:

44mm/60ccm cylinder fra Parmakit (SB-model, modificeret med to booster-kanaler + let ændret udstødningskanal)
Org. RS-topstykke (med pakning, i øvrigt)
23mm Bing
Standard luftfilterhus MED luftfilterelement
5g RS-motor
Bosch MHKZ
Gearing på 13/35

Alle hastigheder er målt pr. korrekt indstillet cykelcomputer, må jeg heller tilføje. Mit speedometer ligger på ca. 105km/t ved 90km/t.

En sjat af bundtrækket er hoppet op i selve trækområdet, hvilket vil sige at sejtræksevnen er let forringet. Det er dog stadig muligt at Kreidler-cruise af sted med 6.000rpm, men vil man accelerere, er det svært ikke at gå et gear ned. ;)

I første og andet gear er der ingen problemer med at runde 12.000rpm - jeg har endda overdrejet maskineriet til 13.000rpm en enkelt gang i andet gear (godt og vel 60km/t), hvilket er 100% nyttesløst, idet der ingen kræfter er så langt oppe i registeret. Det viser blot, at potten ikke sætter nogen videre begrænsning på det område.
Effekten fra 8-11.000rpm er steget markant i.f.t. tidligere, og 90km/t er forbandet let at ramme. Det lykkedes ligefrem at runde og holde 79km/t (fjerde gear) i modvind, der ville være passende, hvis man boede i Esjberg!

Da jeg er glad for acceleration, er det absolut et plus, at motoren kan overdrejes så meget, at skiftet fra første til andet gear ikke tvinger motoren udenfor trækområdet. For at opnå den bedste acceleration, er jeg således tvunget til at pine den ud til 12.000rpm, men det er trods alt kortvarigt og sjældent (hehe :P), den bliver udsat for den slags tortur.

Alt i alt, der findes ikke en bedre udstødning på markedet til Kreidler, så vidt jeg ved, hvis man altså går efter spidseffekt og den billigste løsning, udover hjemmearbejde.


Min cylinders porttimings er liiige milde nok til at udnytte pottens fulde potentiale. Motoren peaker allerede omkring 9-9.500rpm og effekten daler derefter let, indtil ca. 11.500rpm. Herefter er det kun for omdrejningernes skyld, man lader motoren strække heeelt ud.

Tophastigheden har jeg endnu ikke målt, da der ganske enkelt var for meget trafik og alt for meget blæst til, jeg kunne opnå et realistisk resultat. Men et forsigtigt gæt vil være 95km/t, hvor jeg som regel måtte finde mig i 85-90km/t på en god dag.


+'er

Bedste potte på markedet for ren ydelse
Veldæmpet - alt taget i betragtning siger den ikke et kvæk
Motorkarakteristikken - absolut race-præget
Lavet i temmeligt tyk plade - relativt stille, yderst fornuftig holdbarhed
Pasform - ingen monteringsproblemer af nogen art


-'er

Prisen - €110-120 + moms + forsendelse
Ikke tilgængelig i Danmark - endnu?
Motorkarakteristikken - nogle foretrækker bundtræk, hvilket er forståeligt
Kedeligt design - gi' os da en model med løs dæmper eller/og en forchromet udgave. :mrgreen:
4P kan med lidt snilde (og et svejseapparat) komme til at yde det samme - kun mellemstykket og forrøret er anderledes
Der er sådan set kun dén at vælge mellem.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron