Side 1 af 1

Van veen

Indlæg: onsdag, 27. august 2014 19:11
af Kubbi
Hej med jer.

Jeg går og overvejer at bygge en hurtig Kreidler med vandkølet cylinder. Mit spørgsmål er hvad skal jeg være opmærksom på mht. til de vanskøtte cylinder når man finder sådan en de kalder van veen? Er der kun EN slags eller hvordan? Er hvordan er de vanskølet cylinder? Er de fine nok?

Kasper Jensen

Re: Van veen

Indlæg: onsdag, 27. august 2014 20:38
af kreidlerhansen
Ehm... har du evt. en øvre grænse for, hvad det må koste?

Ordet 'bare' findes ikke i denne sammenhæng, hehe!

Re: Van veen

Indlæg: torsdag, 28. august 2014 16:16
af Kubbi
Øhh... Har ikke skrevet "bare" mit spørgsmål lød på om der var flere slags vandkøket cylinder? Eller om der kun er en slags til Kreidler? Mit spørgsmål gik ikke ud på prisen, er godt klar over de er dyre.

Re: Van veen

Indlæg: torsdag, 28. august 2014 18:17
af kreidlerhansen
Sådan var det nu heller ikke ment. :) Jeg forsøgte blot at antyde, det er en kompliceret affære, idet disse Van Veen-cylindre ikke hænger på træerne. Desuden er de kompromisløst indrettet, og dermed reelt uegnet til gadebrug.

Den bedste ombygning går på at benytte en 50mm/80cc Derbi-cylinder, som dog kræver, at man enten bygger om til drejeventil eller får monteret et membranhus lige bag det forreste motorophæng. Her er 15-25HK reelt indenfor rækkevidde. Krumtaphuset skal fræses betragteligt for at få plads til de 54mm brede skørter, og der skal tilføjes aluminium ved pakfladen, idet skyllekanalerne rager et godt stykke forbi.

Jeg overvejede at opstøve en halv-smadret Derbi-cylinder og ofre tiden og pengene på at få svejset den, så indsugningen kom til at sidde i cylinderen. Men de små, vandkølede cylindre synes jeg ikke klæder Kreidleren, så jeg har droppet tanken. Det burde være muligt at finde en, som er tilpas billig og ok til, man kan ofre et lag frisk nikasil, når man er klar med indsugningen.


I den billigere ende har vi så Stage6 Racing til lodret Minarelli (bl.a. Yamaha BW's), som reelt kun kræve en flok tyndere pindbolte + en udfræsning af blokken (til 51,2mm) samt en spacer (4-4,5mm) og en smule kreativitet ift. at få flikket en studs på. Fordelen her er, at man kan nøjes med at plane 0,4-0,7mm af et RMC-topstykke, da stempeltoppen er helt flad. Dermed opnås et fornuftigt kompressionsforhold på 13,8:1 med passende squish-areal nær 33%.
Med 'den billigste' scooterudstødning i sportsklassen er 10HK en ganske let affære at finde og med en veldesignet udstødning er 15HK ved ~11.000rpm endda muligt.
Bevares, det er ikke lige så eksotisk som vandkøling, men det er nok for de fleste, hvis man ikke lige vil køre sprint.


Hvis det SKAL ligne en original, mener jeg at Thorsten Stroh er leveringsdygtig i cylindre - han har i hvert fald topstykker. :) Prisen kender jeg ikke.

http://shop.dihs-service.de/product_inf ... cts_id=268

Re: Van veen

Indlæg: torsdag, 28. august 2014 21:04
af Kubbi
Tak for svar. Det var et kanon svar. Der er lidt at tænke over

Re: Van veen

Indlæg: fredag, 29. august 2014 20:46
af kreidlerhansen
Kubbi skrev:Tak for svar. Det var et kanon svar. Der er lidt at tænke over


Det var så lidt.

Reelt er der så mange muligheder, at man kan ende med at tænke så meget over sagen, at man aldrig kommer i gang.

Hvis den skal være hurtig og udseende er ligegyldigt, så gå i gang med den luftkølede scootercylinder.

Skal det virke og absolut være vandkølet, så er Derbi-cylinderen vejen frem.

Den kompromisløse vej er ubetinget en replica-cylinder, som trods alt vil se bedst ud.