Side 1 af 1

Skift af karburator 10mm -> 14mm

Indlæg: onsdag, 12. juni 2013 12:55
af krede550
Hej alle,

Lige i øjeblikket er min RMC 3 gears konfigureret sådan, at den har en 2,9hk cylinder og en 12 tands gearing. Tændingen åbner platinerne med 0.4 og ankerpladen har skruerne i midten af hullerne. Med min 10mm karburator går den virkeligt godt - på lige vej uden modvind trækker den op til 7000 rpm og kører 50-51 på gps. Samtidigt trækker den meget harmonisk - jeg kører for det meste under 40km/t i trafikken. Med gashåndtaget i bund går den op på 8000 rpm (altså når den står i frigear)

Nu har jeg så sat en 14mm karburator på med en dyse 74 - såvidt jeg kan se er det den originale dyse, altså bing #74.

Lige umiddelbart trækker den op på 7000 rpm i frigear med 14mm karburatoren, hvor den så 4 takter (med kold motor).

Kan jeg regne med, at dén tændingsindstilling der kørte godt med 10mm karburator, også kører godt med 14mm karburator?

På forhånd tak..

Krede550

Re: Skift af karburator 10mm -> 14mm

Indlæg: onsdag, 12. juni 2013 21:53
af krede550
Efter at have tænkt i løbet af dagen, vil jeg gerne omformulere mit spørgsmål..

Hvilke trin, i hvilken rækkefølge bør jeg gå igennem for at få stillet min motor optimalt?

Skal jeg prøve forskellige dyser, når jeg nu har læst i et indlæg herinde, at dyse #74 er den rette til en 14mm og 2,9hk cylinder?

Eller skal jeg give mig i kast med tændingen - 0,6-0,8 mm fortænding, platiner på 0,4 (mener jeg at have læst et sted ).

Dyser eller tænding - hvad gør man først?

Jeg har heldigvis prøvet at opleve hvordan motoren kan gå med min 10mm karburator - så jeg har en fornemmelse af, hvornår den går godt med min 14mm karburator.

Tak.. :-)

Re: Skift af karburator 10mm -> 14mm

Indlæg: onsdag, 12. juni 2013 22:40
af kreidlerhansen
1,5-1,8mm fortænding til en 2,9'er! Platinafstanden er god nok :)

Den burde klare 13/36 uden større besvær. Alternativt 12/34 som er en smule lettere.

Forvent en tophastighed på 55km/t uden større besvær. :)