Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf kreidlerhansen » søndag, 26. august 2012 20:40

24/8-2012

Jeg har længe ønsket at gå fra dette port-setup:

Billede

Til dette:

Billede

Jeg har ellers slået mig til tåls med...:

Billede

Og det har fungeret ok. De to boostere samt generelt bredere kanaler gør absolut en forskel! Og udstødningen forbliver i det mindste koksfri:

Billede


Men lodret Minarelli (Yamaha BW's o.a.) har jo flere kanaler, plads til en større prop og squishband-topstykket følger med for samme pris som en REPLICA-cylinder til Kreidleren koster... vel at mærke inden man har købt et bare rimeligt stempel!

Skørtdiameteren på Kreidlermotoren er knap 50mm, mod scootermotorens 51mm... Desuden er der kun plads til et 42mm stempel i fuld længde i Kreidlermotoren, så jeg har været ond mod en i-forvejen-ikke-særlig-pæn blok:

Billede

Og resultatet:

Billede

6mm pindbolte skal lige indkøbes. Der er lavet en bundplade i 4mm alu-plade, som så kommer til at tjene som overgang til de større skyllekanaler.

Længere nåede jeg ikke, før en hveps satte en stopper for mere arbejde. :(

Billede


25/8-2012

Ja, jeg kom da lidt videre!

Spacer + pindbolte monteret. På pindboltene har jeg ført et par stumper 8mm alurør (boret op til 6,2mm indvendigt) over som styr, så cylinderen ikke kan rykkes rundt. Jeg prøvede lidt frem og tilbage, indtil cylinderen linede op med krumtaphuset og endte med kun at benytte to rørstumper:

Billede

Spaceren næsten klar!

Billede

Billede

Cylinder og top løst monteret - bemærk at overkanten af cylinderen flugter fint med det øverste motorophæng:
Billede
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 28. august 2012 02:08

27. August 2012:

Spaceren blev slebet til, men jeg må blankt erkende, den ikke bliver så perfekt, som jeg ville have den til. Resultatet begrænses kort og godt af både min tålmodighed (den skal jo helst køre i går!), værktøjet og ikke mindst min erfarig med forarbejdning af et stykke metal, så det bliver til 'noget'. Jeg kan altid lave en ny og drage nytte af erfaringerne fra mit første (!) forsøg!

Nuvel...

Indsugningen i cylinderen set i retning mod krumtappen - der er vist rigeligt hul igennem:
Billede

Det funky nåleleje - målene er 12x18x15mm, buret i hærdet alu og med løse INA-ruller. Buret skal smøres ind i fedt, så rullerne hænger ved, og rullerne kan heldigvis ikke ryge gennem buret:
Billede

Stempel og cylinder monteret - det ser da fint ud med højden på kanalerne ift. stempeltoppen:
Billede

Et org. topstykke vil blive monteret på længere sigt - dette er derfor kun et modelfoto:
Billede

De to 6mm gevind i yderkanten (øverst venstre/nederst højre) af topstykket er beregnet til skruerne, som holder det blanke blæsedæksel:
Billede

Der er forskel, men ikke alverden. Den største udfordring bliver at finde en indehaver af en drejebænk, som kan/vil/tør påtage sig opgaven:
Billede


Jeg fik spændt spacer, cylinder og top på efter begge låseclips var sat i stemplet. Squish-udmåling!!! Jeg lignede vist et kæmpe spørgsmålstegn, da squish-afstanden viste sig at være hele 1,25mm - det er 0,5mm over den anbefalede max-afstand, og ifølge 'vejledningen' på det hollandske forum, skal spaceren egentlig være 4,3mm tyk = hele 0,3mm tykkere end min!
Av, ja så var gode dyr rådne... gode råd dyre! Endda UDEN toppakning!!!
Svedperlerne fortrak sig dog, da jeg målte de anvendte bundpakninger (en på hver side af spaceren), som viste sig at være 0,65mm tykke mod de gængse 0,2mm papirpakninger, som jeg har vænnet mig til ifm. Super Breitwand-pakningerne.

PYHA!!!

Under første udmåling var cylinderen altså hævet:
0,65mm + 0,65mm + 4mm = 5,3mm

Jeg klipper selv mine pakninger ud af 0,4mm pakningspapir, herefter! Det er tidligere målt til at kollapse til 0,25mm, og toppakningen er i 0,2mm alu.

Med de kommende pakninger ser det straks bedre ud:

0,25mm + 0,25mm + 0,2mm + 4mm = 4,7mm

5,3mm - 4,7mm = 0,6mm

1,25mm - 0,6mm = 0,65mm squish-afstand!!!


Se, det er jo slet ikke så ringe endda! ;)


Udstødning? Jojoh, jeg faldt da lige over et godt tilbud på en Stage6 Pro Replica, som kort fortalt er en scooterudstødning i sportsklassen. Et par youtube-timer har afsløret, at den typisk lader motoren dreje op til ca. 10-11.000rpm sammen med Top Performances Trophy, som cylinderkittet hedder.

Fotos? Ingen jeg vil være bekendt før i morgen, da ingen af dem, jeg har taget, giver indtryk af andet end rodet på mit arbejdsbord! Men jeg kan afsløre, at udstødningen er til Piaggio-motoren, som bruges på Gilera/Vespa/Piaggio.
Årsagen er, at disse udstødninger følger omtrent samme sti ind under stellet som Kreidlerens forrør. Ulempen er, at forrøret på scooteren så drejer bagud i stedet for fremad, men man skal altså kun lægge ét snit, dreje røret 70-90 grader og derpå svejse det sammen igen = mindre arbejde og dermed færre potentieller f*ck-ups!

Knækket på endepiben skal rettes ud, og det bliver gjort ved ganske enkelt at save det helt af og ersatte bøjningen med en rørstump i samme diameter.


Hvorfor en udstødning i sportsklassen?!

Jeg er ikke umiddelbart på jagt efter høje omdrejninger! Desuden er konusserne knap så stejle og korte på en sportspotte, så rent logisk bør trækområdet være en sjat bredere eller i det mindste bliver mellemområdet lidt mere effektivt, og motoren vil derfor virke mindre hysterisk. Nåja, teoretisk tankespind, men det skal da prøves!

Udstødningen kan ses hos speedline:

http://www.speedline.dk/da/scooter/stag ... 9116603-cr

Og ja, den skal selvfølgelig prøves sammen med min 40mm membran-styrede KT-cylinder! For det første KUNNE det jo være et fint alternativ til den hidsige Homoet 6P (~12-12.500rpm) eller endnu vildere SP50/SP60 (13-14.000rpm), og for det andet medfører det, at overgangen fra scootercylinderen også kommer til at matche en original Kreidler-udstødning!

More to come...
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf Casper-a » onsdag, 29. august 2012 13:50

Det ser godt ud og det bliver da spændende at se hvad sådan en cylinder kan præstere på en Kreidler.

Cylinder og stempel er jo noget billigere, så helt galt kan det jo ikke gå ;-) Du må lige få lagt en video ud når den kører.
Casper-a
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: lørdag, 26. november 2011 11:19
Geografisk sted: Casper Andersen - 8500 Grenaa

Re: Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 29. august 2012 23:39

Casper-a skrev:Det ser godt ud og det bliver da spændende at se hvad sådan en cylinder kan præstere på en Kreidler.

Cylinder og stempel er jo noget billigere, så helt galt kan det jo ikke gå ;-) Du må lige få lagt en video ud når den kører.


Den kan det samme eller lidt mindre end på en scooter, vil jeg tro. Flow'et er ringere i Kreidler-blokken, tror jeg - skyllekanalerne passer trods alt helt ad pommern til! På den anden side har de nyere krumtappe en slaglængde på hele 40mm ift. scooterens 39,2mm
Kreidleren havner således på 69,397cc mod scooterens 68,001cc... Nej, det' gaaaas! Der er næppe skyggen af forskel pga den lidt længere slaglængde.

Mit mål er at se, hvad der sker ved kørsel med standardudstødning, først og fremmest. Måske den famøse Boss-udstødning til 35mm forrør, som Yamahaerne ofte er blevet udstyret med? Og ellers skal jeg jo prøve med den dersens scooterpotte, som jeg har investeret i.

Tingene står lidt i stampe, da jeg er strandet ved montering/placering af studsen. Den stammer fra et Stage6-kit, og den er faktisk perfekt i sin udformning, men med den fede undtagelse, af den kommer til at dække for én af monteringskruerne! :lol:
Jeg har en idé om, hvordan jeg kommer uden om det problem, da jeg er ret opsat på at bruge denne studs.
Den tillader trods alt, at jeg kan lave en studs til både de originale karburatorer, så de sidder korrekt under motorskjoldet, samt brug af en mebran, som er stor nok til selv en 28mm karburator!


Til gengæld har jeg fået maskinen vasket, ordnet bagbremse, spændt forgaflen op, klargjort mit skivebremsesstem (ikke monteret), lavet en batterikasse OG ladet batteriet op. Jeg mangler så at få skiftet simmerringe i min forgaffel + montere bælgene i samme ombæring.

Der er nok at se til! oo>
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf Casper-a » torsdag, 30. august 2012 20:43

Kører skal den vel nok komme til :-) Men er der ikke rigeligt med gods i kreidler blokken til du kan fræse skyllekanalerne stører? D
Casper-a
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: lørdag, 26. november 2011 11:19
Geografisk sted: Casper Andersen - 8500 Grenaa

Re: Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 31. august 2012 10:46

Casper-a skrev:Kører skal den vel nok komme til :-) Men er der ikke rigeligt med gods i kreidler blokken til du kan fræse skyllekanalerne stører? D


Der er gods nok på tændingssiden, men ikke på den anden side. Der kan bortslibes et par milimeter, men pakfladen reduceres til næsten ingenting, og det duer jo ikke. Skal den laves rigtigt, er det nødvendigt at lægge 10x10x20mm i den øverste del af højre kanal på blokken.
Den slags kan man selvfølgelig betale sig fra, men jeg forsøger at holde omkostningerne ned. Desuden er dette IKKE en jagt på maksimal ydelse ved 14.000rpm. Den skal bare tøffe fornuftigt og være stabil/slidstærk.

Grundidéen er at opleve forskellen ved en 'modernisering' af motoren (bedre portdesign + membran) inkl. den større boring. Den kommer først og fremmest til at køre med den originale udstødning eller tilsvarende. Ikke noget med en vanvittig ekspansionsudstødning og innerrotortænding! ;)

Jeg er fortrøstningsfuld ift. flowet, uanset blokkens indretning; Jeg holder på, at trykforskellene i motoren nok skal flytte gasserne i den rigtige retning! Desuden var resultatet af det første, hollandske projekt (Luc Foekema og Nico Besseling v/creanotive.nl) ret godt. Omtrent 15HK@11.800rpm med Stage6 Racing, 24mm Mikuni og en FTT7012-udstødning (70 = motorvolumen og 12 = max RPM).

Den skal nok køre! :)

Bundpakninger er hugget ud, men jeg må vist acceptere, at der skal 0,2mm papir til. Squish uden toppakning er 0,6m og topstykket kræver toppakning for at slutte tæt. Den medfølgende toppakning er i 0,5mm stål, og den trykkes stort set ikke sammen, så jeg har lidt mere arbejde foran mig. Småtig, men ikke desto mindre arbejde! :P

Læg dertil studs og udstødning... den er beregnet til næste sæson, så det haster ikke. Min 50cc KT er stadig under bearbejdning - den kører lækkert, men den skyller ikke helt perfekt. Koks-sommerfuglen på stempeltoppen er der NÆSTEN:

Billede

Pokkers til arbejde at ændre skyllekanalerne til at skylle ind over stemplet, men mellemområde og især spidseffekt har fået lidt ekstra. 85km/t stabilt/oprejst kørestilling i 4. gear og 95 i 5. gear med en tromle, hvor belægningen lige rører ved tromlen foran. 5. gear kræver derfor, jeg ligger ned over tanken, men det er fint nok!
Portene matcher ikke blokken, kompressionen er lidt for lav pga for tyk bundpakning og stemplet skal egentlig være 39,95mm, så der bør være lidt mere at hente!
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 31. august 2012 10:53

Nåja, og så er der plads til at gøre boosterne i min KT50 en tand bredere, samt åbne dem ind i indsugnigskanalen og lave gennemboringer direkte til hovedskyllekanalerne, fordi det er en membrancylinder...

To ekstra udstødningskanaler er der også plads til, men det er en blandet fornøjelse at lave dem. Med mit værktøj/min tålmodighed er succesraten for ringe! Jeg ville ellers gerne... nogle gange må man acceptere sine begrænsninger. På den anden side går den fint med kun én udstødningskanal.
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf Casper-a » fredag, 31. august 2012 12:39

Så kan jeg godt se det næsten ikke kan betale sig at fræse for meget i kreidler blokken. Men der er da nok at gå igang med :-)
Casper-a
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: lørdag, 26. november 2011 11:19
Geografisk sted: Casper Andersen - 8500 Grenaa

Re: Scootler: Kreidlermotor med scootercylinder

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 20. februar 2013 20:43

Om potten er køn eller ej (på Kreidleren) vil jeg ikke komme nærmere ind på...:

Billede

...men den skal liiiige rettes til... ;)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S


Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster