[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Ak, alle disse valg!

Ak, alle disse valg!

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

Ak, alle disse valg!

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 07. september 2011 10:27

I løbet af den forgangne sæson er jeg mildest talt gået tuningsamok med forskellige opsætninger, både 40mm og 44mm.

40mm Parmakit med to skylleboostere, som gik bravt nok sammen med en Homoet 6P-lignende udstødning. Den blev lavet 'for sjov' og solgt i løbet af en uges tid eller to.

44mm KT-cylinder og en SP60potte fra JTMX. Denne gang med tre boostere og en HØJ udstødningskanal. Den var jeg knap så heldig med, og kort fortalt åd den det meste af et stempel, fordi jeg ganske enkelt var for utålmodig og gav den fuld høne for tidligt.

Endnu en 44mm KT-cylinder kom hjem, da jeg fangede en på Ebay for lige over 800kr inkl. forsendelse. Tre boostere, squishband, membran, SP60 og 23mm Bing... men jeg var for ond ved udstødningskanalen, så den blev FOR hidsig! 14.000rpm på toppen er alligevel lovligt aggressivt!
Det var en speciel oplevelse at skifte til 5. gear ved 100km/t i 4. gear, men kørestilen blev mig for meget ret hurtigt!

Fik en 44mm KT mere i samme prisleje, og den blev udstyret med de sædvanlige to boostere + en tredelt udstødningskanal, som for forsøgets skyld lå så lavt som muligt - 24,8mm fra top! Fint bundtræk, max 12.500rpm på toppen med SP60, og skidtet trak sandelig en gearing på 14/33 op til 10.500rpm... Oprejst! Det er lige over 100km/t og 5. gear var anvendeligt helt nede fra 6.500rpm.

Nuvel...

I mellemtiden har jeg fået fingrene i en Mahle-cylinder, der er blevet boret op til 44mm og derpå udstyret med et Wössner-stempel. Boosterne er... heh... STORE og udstødningskanalen ligger ganske højt (21,8mm!). Squish-band'et i det medfølgende topstykke er ret mildt + squish-afstanden ikke kan justeres lavere end 0,75mm.
Det bærer lidt præg af, at der mangler kompression, men overordnet set kører det rimeligt - også med en standardudstødning.


Jeg er dog kommet i tvivl om, hvilken retning jeg egentlig vil.

Efterhånden er der adgang til MANGE sjove special-stumper. Bl.a. krumtappe med 42-44-46-48mm slaglængde, og både i Holland og Tyskland er tophastigheden i flere tilfælde kommet forbi 140km/t - en enkelt (Emilio's 'Black Mamba') har nået sindssyge 158km/t med en forstærket fuldkåbe og noget nær 90ccm...

Men er det ikke ved at være for meget?

Jeg vælger at gå baglæns og satse på mere old school 50ccm. Opsætningen bliver ikke en standard 6,25HK, men tanken er heller ikke 16.000rpm og en ny krumtap hveranden uge. En flok ekstra skyllekanaler, tre-delt og relativt lav udstødningskanal, membran, min Dell'Orto PHBG21-karburatoren og en frisk resonanspotte.
Dvs. en (forhåbentlig) frisk gademaskine, som ikke slår alting omkring sig ihjel, og som stadig har omdrejningspotentiale nok til at der er åbent for sjov på de snoede veje.

Årsag:

Konkurrencen på tophastighed er efterhånden blevet så latterlig, at den overskrider den fysiske grænse for, hvad stellet er dimensioneret efter. Jeg HAR opnået mit mål med betragteligt mere end 100km/t (12.800rpm i 5. gear, gearing på 14/33!)
Det hører til på en racerbane og matcher ganske enkelt ikke mit behov for at køre mange kilometer om året.
Læg dertil, at blot rimelige stempler i 60cc-klasser er relativt dyre og cylindrene som udgangspunkt ikke er helt gode nok - de er bl.a. plaget af skæve skyllevinkler, og det kan der da rettes op på... men én fejl og den er lige til at smide i skraldespanden!

Næh! TIlbage til det gode, gamle 50ccm, og så må den blive så god, som den kan blive. :)
/Jesper 'Kurveknækker' Hansen\

:mrgreen:
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron