Aner ikke, hvornår de skiftede koblingsaksel og -nav, men direkte skifte findes med begge typer koblingsnav. Modellen med stråler er umiddelbart den bedste, hvis man ikke har kræfter til at spænde møtrikken ordentligt. Desuden hjælper det at bruge det rigtige låseblik, som bøjes ind på to sider af møtrikken.
Det direkte skifte føles umiddelbart mere præcist for en førstegangs-kører, men da man kan vænne sig til alt, er det fløjtende ligegyldigt.
Ja, de indirektes link-system bliver slidt og skal således holdes vedlige og til tider skiftes, men det direkte skifte æder O-ringen på gearskifteakslen, så motoren begynder at dryppe olie.
Ergo skal hele motoren pludselig pilles fra hinanden, og i den forbindelse skal der også skiftes pakninger, og så kan simmerringene lige så godt byttes til nogle nye etc.
Kort fortalt, begge dele er lige irriterende på længere sigt. Reelt er den eneste forskel, at du med direkte skifte uden videre kan montere en sidestøttefod. WAUW!
Mht. krumtap har jeg ingen reelt dårlige erfaringer, uanset mærke. Top Racing's duer i hvert fald - dog er der en tendens til, at den blanke model æder søle-lejet efter relativt kort tids kørsel, og jeg kender til yderligere tre tilsvarende oplevelser.
Underligt nok, da den egentlig er identisk med den ikke-polerede udgave, ud over selvfølgelig den blanke overflade.