[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Koppling, ev utbytta motordelar till Kreidler

Koppling, ev utbytta motordelar till Kreidler

Cylindermodificering, valg af cylinder og justering af karburator.

Koppling, ev utbytta motordelar till Kreidler

Indlægaf Anton » søndag, 09. marts 2008 13:10

Hej

Nu har det äntligen blivit dags att starta med projektet "Kreidler med drejeventil"

Eftersom att Kreidlern kommer till att ha 16-17 Bakhjulshästkrafter undrar jag ifall ni vet vilken typ av koppling jag borde ha?
Den som är original är aningen för klen för den effekten då min gamla koppling slirade med endast 8 bakhjulshästkrafter.

http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... ductId=339
Skulle den kunna vara att föredra^^?

I övrigt undrar jag även vilka delar i övrigt jag bör byta ut? vevaxeln behövs inte bytas, men jag tänker på lager mm?

Skulle man eventuellt kunna få hjälp av Jesper eller Torben för en Restaurering av motorn ifall någon av er känner för det?

Mvh//Anton
Anton
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søndag, 11. marts 2007 23:17
Geografisk sted: 261 62 Glumslöv - Sverige

Indlægaf Anton » mandag, 10. marts 2008 21:23

Motorn är nerplockad sedan igår.

Det var jag och min far som plockade isär den, vi har rengjort motorblocket och vi ska svarva upp diametern i vevhuset för att få plats med 70cc-cylindern.
Vi ska även gjuta in Drejeventilen inom ett par veckors tid och efter det är det dags att sätta ihop motorn och växellådan igen.
Vid det tillfället ska vi ha bestämt oss vilken koppling vi ska ha och även ifall vi ska byta ut några speciella delar i växellådan för att motorn ska tåla påfrestningarna för den höga effekten.

Ifall det är någon av er som har erfarenhet av: http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... ductId=339
Skulle det vara trevligt att höra om den är bra.

MVH//Anton och Christer
Anton
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søndag, 11. marts 2007 23:17
Geografisk sted: 261 62 Glumslöv - Sverige

Indlægaf Twinsport » tirsdag, 11. marts 2008 09:05

Hej Anton

Jeg har ikke selv erfaring med den koblingsskål som du linker til. Jeg kan se at man dermed har mulighed for at tiløje én ekstra koblingsplade, men den procentvise forøgelse fra 5 til 6 plader er jo kun 20%, så hvis du allerede har problemer med 8 heste vil du få massive problemer med 17! Jeg synes du skal ombygge til tørkobling først som sidst. Det er måske en smule dyrere, men hvis du går efter 16-17 baghjulsheste skal du altså have det rigtige grej..

/Steen
[img]http://www.lokke.dk/steen/kreidler/2-stroke.JPG[/img]
Brugeravatar
Twinsport
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: mandag, 16. maj 2005 13:59

Indlægaf Anton » tirsdag, 11. marts 2008 18:56

Tack för svaret Steen.

Maskinen jag har med 8 hk är en 3g och den har väll bara 4 kopplingslammeller?
Maskinen jag ska trimma är en 5g som har 5 lammeller? I sådana fall är ju vinsten på 50% (från 3g-motorn) medan effekten i motorn fördubblas.

Jag vet inte riktigt om sambandet mellan slirningen på kopplingen och motoreffekten är proportinell men om den är det borde denna kopplingen slira mer.
Anton
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søndag, 11. marts 2007 23:17
Geografisk sted: 261 62 Glumslöv - Sverige

Indlægaf kreidlerhansen » fredag, 28. marts 2008 03:58

[quote="Anton"]Tack för svaret Steen.

Maskinen jag har med 8 hk är en 3g och den har väll bara 4 kopplingslammeller?
Maskinen jag ska trimma är en 5g som har 5 lammeller? I sådana fall är ju vinsten på 50% (från 3g-motorn) medan effekten i motorn fördubblas.

Jag vet inte riktigt om sambandet mellan slirningen på kopplingen och motoreffekten är proportinell men om den är det borde denna kopplingen slira mer.[/quote]


Den originale kobling med 5 lammeller i en 5g motor bør kunne klare 12-14HK, hvis ikke langt mere. Prøv at søge på 'Kreidler s&s' på youtube.com og se nogle af de maskiner, som bliver målt på rullefelt.

Rion's crosser går ganske godt, og den slipper ikke i koblingen.
http://www.youtube.com/watch?v=KQEz5NJItBk

Hvad jeg har oplevet er, at enten er lammellerne blevet gamle og hårde, eller tallerkenfjederen (koblingsfjederen) er blevet træt. Når alt andet er i orden, og koblingen stadig slipper, ligger fejlen dér.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Anton » søndag, 30. marts 2008 21:25

Hej Jesper.

Vi har eventuellt löst problemet med kopplingen då vi har byggt ut kopplingen för en 6:e lamell.
Min far har svetsat ihop 2st kopplingskorgar (både inre och yttre) som vi sedan kapat av på en högre höjd. Därmed kan vi få i den sista 6:e lamellen.

MVH
Anton
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søndag, 11. marts 2007 23:17
Geografisk sted: 261 62 Glumslöv - Sverige


Tilbage til Voldsom Kreidler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster

cron