Side 1 af 1

Vilken Cylinder ska jag utgå ifrån?

Indlæg: torsdag, 06. december 2007 18:33
af Anton
Hej allesammans,

Nu är det så att jag ska bygga en 70cc kreidlermotor med drejeventil.

Eftersom att det inte finns några färdiga bolt on 70cc-cylindrar till Kreidler så hade jag tänkt borra upp en vanlig Superbreitband-cylinder och sätta i hemmasvarvat foder i den.

Vad jag undrar är vilken utav breitbandcylindrarna som har mest gods?
Jag har en 2,9hk cylinder som jag eventuellt hade kunnat borra upp, är det lika mycket material i den som i t.ex. 60cc parmakit? Hur stora kanalerna osv är spelar egentligen ingen större roll då jag ska bygga om den till 5-6 spolkanaler och 2 avgasportar ändå.

Ifall det är lika mycket material i 2,9hk cylindern som i de övriga undrar jag om det eventuellt skulle kunna vara till fördel att använda 2,9hkcylindern då den är 30 år gammal och eftersom att det antagliggen inte finns så mycket spänningar kvar i metallen, det håller kanske bättre helt enkelt då?

Mvh//Anton

Indlæg: onsdag, 16. januar 2008 11:03
af Anton
Ingen som vet?

Jag har iallafall bestämt mig för att beställa hem en 44mm parmakit/athena cylinder till brett bultavstånd nu iallafall.

MVH//Anton

Indlæg: onsdag, 16. januar 2008 11:41
af kreidlerhansen
70ccm er 47,6mm, og hvis du bruger en SB-cylinder, kan du bruge nøjagtig den model, du har lyst til, når du skal sætte en ny foring i.

2,9-cylindrene har lidt mere gods omkring skyllekanalerne, så hvis du har planer om at fræse der, kan det muligvis være en fordel.

Indlæg: onsdag, 16. januar 2008 17:48
af Anton
Menar du att de serieproducerade 70cc-cylindrarna har en borrnining på 47,6?

För jag ställde nyss upp det i en ekvation och då fick jag diametern på borret till 47,38mm (Hvis slaglängden är på 39,7mm?) men jag ska ha ca 69cc så att jag kan borra om den ifall cylindern skulle skära.

Vad menar du med SB-cylinder? Stor bultavstånd?

Så du hävdar för övrigt att det inte spelar någon större roll ifall jag använder en Parmakit/athena eller en 2,9/6,25hk? I sådana fall är det alla tiders

Tack för svaret,
MVH //Anton

Indlæg: torsdag, 17. januar 2008 17:30
af kreidlerhansen
Anton skrev:Menar du att de serieproducerade 70cc-cylindrarna har en borrnining på 47,6?

För jag ställde nyss upp det i en ekvation och då fick jag diametern på borret till 47,38mm (Hvis slaglängden är på 39,7mm?) men jag ska ha ca 69cc så att jag kan borra om den ifall cylindern skulle skära.

Vad menar du med SB-cylinder? Stor bultavstånd?

Så du hävdar för övrigt att det inte spelar någon större roll ifall jag använder en Parmakit/athena eller en 2,9/6,25hk? I sådana fall är det alla tiders

Tack för svaret,
MVH //Anton


Undskyld, det er min fejl - 47,6mm er på scooterne, der har 39,2-39,3mm slaglængde. ;) Så du skal satse på 47mm.

Lille pindboltafstand, fartvindkølet = Breitwand
Stor pindboltafstand, fartvindkølet = Super Breitwand = SB

Hvilken cylinder, du end bruger, bliver resultatet lige godt.

Kunne du evt. være interesseret i en cylinder, der allerede har booster-huller ved udstødningen? Jeg har en liggende, der er slidt og ødelagt i belægningen - den ville være ganske brugbar i et projekt, der alligevel ender med en ny foring.

Indlæg: torsdag, 17. januar 2008 18:59
af Anton
Tack för infot

Jag har en 2,9hk liggendes som jag hade tänkt utgå ifrån men det är möjligt att jag eventuellt är intresserad, vad skulle du i sådana fall ta betalt för den?

Dock vet jag inte om det hjälper mig att den redan har boosterkanaler eftersom att tvåtaktstrimmaren som ska hjälpa mig inte sagt någonting om en delad såkallad twinport, jag tror vi ska en enda stor avgasport.

MVH

Indlæg: torsdag, 17. januar 2008 19:13
af kreidlerhansen
Anton skrev:Tack för infot

Jag har en 2,9hk liggendes som jag hade tänkt utgå ifrån men det är möjligt att jag eventuellt är intresserad, vad skulle du i sådana fall ta betalt för den?

Dock vet jag inte om det hjälper mig att den redan har boosterkanaler eftersom att tvåtaktstrimmaren som ska hjälpa mig inte sagt någonting om en delad såkallad twinport, jag tror vi ska en enda stor avgasport.

MVH


Jeg kan prøve at sende dig et par billeder og måle portene i cylinderen - så kan I altid finde ud af, om den kan bruges til noget. Jeg synes bare, det er synd, den ligger og er ubrugelig.
Så vidt vides er det en såkaldt 'TH-cylinder' som har været brugt til 50cc speedway, så den er sikkert godt for 14.000rpm eller mere.