Side 1 af 1

Hverdags Kreidler - hvilken opsætning?

Indlæg: onsdag, 16. maj 2007 20:57
af Brejne
Hey gutter :)

Nu er jeg sådan ved at være derovre hvor de 40km/t er LIDT kedelig.
I kender det sikkert godt, ellers kan de ældre herrer der jo også er herinde, nok snakke med om at man da gerne vil have sin maskine til at rende LIDT hurtigere :)

Men problemet er så bare at de gamle ikke er så glade for det, og derfor skal det helst være stort set usynligt :)

Jeg havde tænkt på en topfart på de 60-70km/t. Det er rigeligt når jeg skal bruge den til hverdagskørsel vil jeg mene.

Jeg vil gerne kunne beholde min standard udstødning på, men karburator og cylinder må selvfølgelig godt skiftes:)

Hvad vil I anbefale?

Og jeg har ikke tænkt mig at fjerne mødommen i cyllinderen, eller plane topstykket så meget at jeg tager halvdelen af køleribberne med.

Jeg vil sådan set ikke røre de dele jeg har på nu - de er originale og bliver passet på :)

Jeg håber på svar, gerne gode svar, som kan bruges. Men ubrugelige svar må I da også komme med, jeg vil nok bare ikke svare tilbage på dem.

Mvh Simon Brejne


Kreidleren : http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... p?ID=71635

Edit: Jeg har en opboret cylinder liggende på loftet. Den har en lille ridse i siden, men min kammerat siger den stadigvæk er brugbar. Kan der ske noget ved at sætte den på?

Indlæg: torsdag, 17. maj 2007 16:34
af kreidlerhansen
Hvorvidt du kan benytte den borede cylinder afhænger af, hvordan ridsen i cylinderen ligger. Hvis den er lodret, skal du ikke være voldsomt nervøs for, den river noget i stykker for alvor. Puds den lidt ned med korn 800, så skulle det gerne være i orden.
Så længe der ikke er skarpe kanter stempelringene kan gribe fat i, sker der sjældent nogen skade.

Dog vil jeg anbefale, at du fremfor at bruge et evt. org. stempel, køber et hos T.Hansen. HVIS ridsen alligevel skulle være af betydning nok til at kvæste stemplet, er det bedre, det går ud over et billigt af slagsen. Desuden er T.Hansens stempler fra K-Star ok i mindre tunede cylindre.

Hvis plomben kun er boret ud, skal du ikke forvente ret meget mere end 50-55km/t, idet cylinderen ikke er god for ret mange omdrejninger. Kombinér cylinderen med et planet topstykke, så du kan udnytte en lidt tungere gearing.

Grænsen for den org. 10mm Bing ligger omkring 60km/t. Enkelte kører lidt hurtigere, men der er langt imellem dem.


Min anbefaling er klart at gå efter et 2,9HK kit, altså cylinder, 14mm karburator med tilhørende luftfilter og studs. Din originale udstødning passer dertil og kittet støjer ikke ret meget mere end et lovligt af slagsen.
Dog tager det alligevel en sjat omdrejninger mere, hvilket er tydeligt at høre, hvis man blot er lidt trænet. Igen, her skader et planet topstykke aldeles ikke!

Her topper maskinen typisk omkring 55-60km/t. 2,9HK byder ikke på voldsomt mange omdrejninger, men optrækket er lækkert (0-55km/t små 40% hurtigere end en boret cylinder) og man får ofte lov at være i fred for myndighederne, såfremt motoren ikke støjer.


I sidste ende kan du nøjes med at investere i en 14mm Bing med luftfilter og studs og modificere den borede cylinder. Med en del arbejde kan den bliver god for 70km/t og dermed lægge sig op ad en 4,2HK cylinder.


Allersidste instans er selvfølgelig en 44mm Athena/Parmakit med 18mm Bing, tilhørende luftfilter og studs samt en 32mm udstødning. Det kører rigtig fornuftigt, og monterer du den skrå 32mm udstødning, får du en lækkert sprød men veldæmpet lyd. ;)


Der er masser af muligheder. Hvad har du lyst til? :P


Jeg har en 40mm Zeta-cylinder med stempel liggende, som er til salg for 600kr plus porto, i øvrigt, men desværre hverken forrør, udstødning, karburator eller studs dertil. Går du på jagt på brugtmarkedet, er det muligt at bygge et billigt, velkørende kit sammen.

Indlæg: mandag, 28. maj 2007 16:07
af Brejne
Mange tak for hjælpen :)

Det er altid godt at have i baghovedet, så man også kan hjælpe andre :)

Jeg prøvede med den borede cylinder, og sikke en lyd og bundtræk der kom ud af det. Jeg er meget godt tilfreds, og er helt sikker på at den godt kan trække en lidt lavere gearing, så jeg kommer op på 55km/t ifølge speedometeret :)

Endnu engang tak for hjælpen :)

Indlæg: tirsdag, 29. maj 2007 16:32
af kreidlerhansen
Så lidt :)

Indlæg: mandag, 19. november 2007 23:16
af J.Brandenborg
hejsa. jeg kan også varmt anbefalde 2,9 :D det er en tro svend

Indlæg: tirsdag, 20. november 2007 16:02
af Brejne
Det kan være der kommer et 2.9hk sæt på en dag jeg falder over et billigt et på et stumpemarkede eller lignende.

Nu er maskinen sat i vinterhi, så det bliver ikke før til næste sommer!

Indlæg: mandag, 03. december 2007 21:55
af J.Brandenborg
arhh en kreidler kan da køre året rundt ikke alt det pjat med jer!

Indlæg: mandag, 03. december 2007 21:56
af Brejne
Korrekt - en Kreidler kan køre året rundt, men min skal ikke så længe der ligger salt på vejene :)

Indlæg: tirsdag, 04. december 2007 16:32
af Fox
Jeg deler samme holdning som Simon, min 5 gear står også trygt og godt inde på værelset :D