Mig bekendt har Kreidler Service ikke tilbud på Athena-cylindre. Så vidt jeg kan se, er priserne uændret (40mm, 1.095kr, 44mm 1.298kr - sidstnævnte har ProTuna.dk i øvrigt til 1.199kr).
En Mahle på 6,25HK kører fint og lækkert - ingen tvivl om det - og den holder også et godt stykke tid, det er helt sikkert.
Men...
Skal jeg være helt ærlig, vil jeg stadig anbefale en 44mm Athena. Den kører som en 6,25HK Mahle, blot med et lidt bredere trækområde. Desværre må man give afkald på en smule af effekten ved lave rpm p.g.a. det aaalt for korte stempel - det kan dog afhjælpes en smule med en indsugningsforstærker.
Athenas belægning er i lige så god kvalitet som Mahles. Den eneste forskel er vinklen på honemærkerne, hvilket kan give problemer under tilkørsel.
Desværre har Athena valgt at bruge et relativt billigt Meteor-stempel. Det er ret følsomt overfor tilkørsel, så her bør man være sikker på, at dysen er for stor, når man starter.
Desuden er det vigtigt, at undgå både sejtræk og max. rpm. Kort fortalt skal motoren holdes i mellemområdet under tilkørsel, og man bør undgå at køre med max. rpm i længere tid de første 150km.
Hvis man kan nøjes med lidt lavere ydelse, er Athenas 40mm cylinder også et udmærket valg. Dog skal man være opmærksom på, at de ikke alle bliver leveret med den rette tolerance stempel, således den "klikker" når man drøner derudad.
Effekteangivelserne er lidt misvisende:
40mm = 5,3HK
44mm = 6,0HK
Heldigvis ligger skyllekanalerne "rigtigt", så man kan hente meget i ydelse, blot ved at ændre på udstødningskanalens bredde (øges til 62-64% af boringen).
Dermed skulle ydelsen svare nogenlunde til en 6,25'er fra Mahle.
Det er mine betragtninger, i hvert fald.