Cylinderen fra mopedspeed er også en KT.

Men når nu man kan så tvivl om resten af stumperne og potentielt skal bytte dem ud, alligevel, er der ingen grund til at investere i andet end cylinderen. Medmindre man lige vil eksperimentere lidt!

Jeg kan ikke genkende de max. 2.000km for nikasilen. Måske det gælder med KT's eget stempel, som i allerhøjeste grad er skrot?
Parmakit er langt det bedste valg, siges det. Jeg har blot valgt KT indtil videre, da jeg eksperimenterer mere, end jeg kører - dermed er de ~1.000kr i prisforskel værd at tage med.
Hvis man så opnår sit ønske for trækkraften med KT-cylinderen, kan man få lagt frisk belægning i og vide præcis, hvad man får. Prisforskellen mellem Parmakit og denne fremgangsmåde er forholdsvis beskeden.
Ralf Waldmann tilbyder et indsugningskit med membran og 28mm OKO-karburator sammen med en Parmakit-cylinder og et stempel af bedre kvalitet. Det er også værd at tage med i overvejelserne.
10-12HK er ikke direkte svært at opnå, og følgende sammenstykning vil jeg næsten vædde med kommer et pænt stykke forbi 10HK:
42mm slaglængde
44mm boring (skyllekanaler 32mm fra top, boostkanaler forbundet med indsugning, udstødning 22,5mm fra top)
Topstykke med tilpasset forbrændingskammer (squishband, squishafstand 0,7mm, 13:1 kompressionsforhold)
Membranindsugning med 24-28mm karburator
SP60-udstødning eller Homoet 6P SPI60... eller noget helt tredje.
Det burde faktisk ende mellem 12-14HK mellem 10-11.000rpm og med max 12.500rpm.
Det kræver dog et skrapt tændingssystem for at følge med i længden over 10.000rpm. Selv de bedste og dyreste bliver belastet en del mere ved høje omdrejninger, så den post kan i sig selv blive en dyr fornøjelse i længden. Kokusan er mere eller mindre udelukket pga. dårligt afbalancerede og decideret ovale svinghjul.
Hovedlejer og krumtap skal desuden tjekkes langt oftere, men det er en del af spillet!
Til en dagligdagsmaskine havde jeg i dag nok valgt:
42mm slaglængde
44mm Parmakit
Topstykke tilpasset Meteor-stemplet
Membranindsugning
21mm Dellorto/20-23mm Bing og standard luftfilter
Original udstødning, Kiesler GP3 Touring eller Homoet 4P SPI60
Vedvarende omdrejningstal sjældent over 10.000rpm og så går det fint med en Kokusan Evo.

90km/t under de fleste omstændigheder og 100-105km/t på en god dag, uden motoren skal splittes ad hver 3-5.000km.
Men du har helt ret i, der er lang vej, endnu, når motoren endnu ikke er landet!