Sådan var det nu heller ikke ment.

Jeg forsøgte blot at antyde, det er en kompliceret affære, idet disse Van Veen-cylindre ikke hænger på træerne. Desuden er de kompromisløst indrettet, og dermed reelt uegnet til gadebrug.
Den bedste ombygning går på at benytte en 50mm/80cc Derbi-cylinder, som dog kræver, at man enten bygger om til drejeventil eller får monteret et membranhus lige bag det forreste motorophæng. Her er 15-25HK reelt indenfor rækkevidde. Krumtaphuset skal fræses betragteligt for at få plads til de 54mm brede skørter, og der skal tilføjes aluminium ved pakfladen, idet skyllekanalerne rager et godt stykke forbi.
Jeg overvejede at opstøve en halv-smadret Derbi-cylinder og ofre tiden og pengene på at få svejset den, så indsugningen kom til at sidde i cylinderen. Men de små, vandkølede cylindre synes jeg ikke klæder Kreidleren, så jeg har droppet tanken. Det burde være muligt at finde en, som er tilpas billig og ok til, man kan ofre et lag frisk nikasil, når man er klar med indsugningen.
I den billigere ende har vi så Stage6 Racing til lodret Minarelli (bl.a. Yamaha BW's), som reelt kun kræve en flok tyndere pindbolte + en udfræsning af blokken (til 51,2mm) samt en spacer (4-4,5mm) og en smule kreativitet ift. at få flikket en studs på. Fordelen her er, at man kan nøjes med at plane 0,4-0,7mm af et RMC-topstykke, da stempeltoppen er helt flad. Dermed opnås et fornuftigt kompressionsforhold på 13,8:1 med passende squish-areal nær 33%.
Med 'den billigste' scooterudstødning i sportsklassen er 10HK en ganske let affære at finde og med en veldesignet udstødning er 15HK ved ~11.000rpm endda muligt.
Bevares, det er ikke lige så eksotisk som vandkøling, men det er nok for de fleste, hvis man ikke lige vil køre sprint.
Hvis det SKAL ligne en original, mener jeg at Thorsten Stroh er leveringsdygtig i cylindre - han har i hvert fald topstykker.

Prisen kender jeg ikke.
http://shop.dihs-service.de/product_inf ... cts_id=268