Til selve træffet gik det fint nok, så længe vi holdt os fra bykørsel, og den spadserede godt og grundigt derudad.
På hjemturen var den gal igen - nøjjjjj, hvor den var gal igen. Max. 8.000rpm, hvilket betød 65-70km/t når det gik godt.
Dagen i går gik med at rode med den nye motor, jeg har investeret i. Tændingen blev monteret, og hvor motoren tidligere godt kunne ta' de nødvendige omdrejninger indtil den havde kørt 5-10min, var den nu helt gal.

Men siden jeg nu var overbevist om, at alt andet var i orden og på plads, måtte det briste eller bære.
Ifølge fabriksspecifikationerne skal den elektroniske tænding stå 1,7mm før top indtil 7.000rpm, hvor tændingsretarderingen træder i kraft og rykker den til 0,95mm før top.
Ankerpladen blev rykket til yderpositionen, således tændingen ikke kan stå ret meget tidligere. Og sikke da en forskel!
Ikke alene er der mere bundtræk at ta' af, men firtakten, hakken og sprutten er umiddelbart forsvundet! Jeg nåede 85km/t i 4. gear, inden jeg var nødt til at vende om.
Ikke fordi den kørte dårligt eller lød underligt, næææh... Ledningsnettet gik til de evige jagtmarker, angiveligt fordi min lyskontakt er defekt. Lyset blev pludselig reduceret til 5% af den sædvanlige styrke, hvilket de første 15 bilister var så flinke at informere mig om - den ene var så flink blot at lade fjernlyset køre for fuldt blus, endda.

Resultatet er et par smeltede ledninger i lygtehuset, og jeg er således nødt til at pille hele molevitten fra hinanden. Hvem ved, hvad der ellers er brændt af?

Humlen ved det hele er, at tændingstidspunktet hele tiden har stået for sent, til trods for jeg fulgte fabrikkens angivelser. Forskellen er markant og risikoen er nødvendig at løbe, når man kører med uoriginale stumper.
Opsætningen...
5g RS-motor
Parmakit 60cc/44mm, Super Breitwand med boosterkanaler.
Standard topstkke
Bing 1/23/19 (tomgangsdyse 60, nålen i 2. hak fra oven, hoveddyse 78 )
Homoet 6P-udstødning
Gearing, 14/34