[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 117: Undefined array key "cached"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 118: Undefined array key "normal"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/db/dbal.php on line 119: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Undefined variable $Array
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 77: Trying to access array offset on value of type null
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Hvad er lovpligt?

Hvad er lovpligt?

Spørgsmål om indregistrering? Fyr bare løs! Se også FAQ.

Redaktører: TFH, kreidlerhansen

Hvad er lovpligt?

Indlægaf Brejne » fredag, 18. august 2006 16:00

Hey!

Jeg tænker på at min første MC skal være en Kreidler, og at jeg så vil begynde at lave en inden for et år, som så skal stå klar, når jeg bliver 18!


Men hvad er lovpligtigt?

Skal der være blinklys?
Skal der være bremselys både på forbremse og bagbremse, etc etc..

Håber at i kan give mig alle oplysninger omkring lys, hvor hårdt motoren må være pumpet, om det er lovligt med en fuldkåbe der ikke er beregnet til kreidler, og om man må putte ny baggaffel, og forgaffel på.

Og alt andet, har også interesse, hvis der er noget man bør vide, inden man går igang med "Projekt MC Kreidler"


Mvh Simon

Edit: Hvad med papirer. Skal der være papirer på Kreidleren?
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf TFH » fredag, 18. august 2006 23:50

Hej Simon.

Når du skal til syn og vurdering hos Told, bør din Kreidler fremstå som standard, hvis du vil undgå problemer, og lad være med at montere nogen form for ekstraudstyr, da det kan påvirke vurderingssummen, og dermed afgiften.
Det er sikkert ikke tilladt at montere en anden bagsvinger, og hvorfor egentlig? Akselafstanden må man i hvert fald ikke ændre.

Blinklys er ikke lovpligtigt på så små maskiner og heller ikke akku.

Maskiner fra 1974 og fremefter skal have bremselyskontakt, også på håndbremsen og blå kontrollampe for langt lys.
Du vil dog sikkert under alle omstændigheder blive rådet til at lave bremselys på håndbremsen for din egen sikkerheds skyld.

Hvis din Kreidler har kørt som knallert og i øvrigt har bogstaverne WJA stående foran stelnummeret kræves ingen papirer, da danske knallerter jo ikke er bebyrdet med registreringsattester.
Hvis du har hentet maskinen i udlandet, skal du være i besiddelse af de originale registreringspapirer.

I princippet behøver din Kreidler kun at kunne køre over 40 km/t for at kunne indregistreres som motorcykel, da 40 er minimumshastighed på motorvej.
Montér et cylinder-kit, der får den til at løbe omkring de oprindelige 80 km/t. Det kan kun give problemer at stille til syn med en hårdtpumpet motor. Dels roder man sig hurtigt ind i problemer med støjniveau og typegodkendelse, og dels er motorcykler formentlig også underkastet de samme procentvise tuningsbestemmelser, som er gældende for biler.

Forgaffel, hjul, dæk, bremser, horn og lys skal naturligvis opfylde de almindelige minimumskrav, som du kan finde i teoribogen.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Indlægaf Gæst » søndag, 20. august 2006 16:59

Mange tak for svarene!

Men jeg har dog stadigvæk et spørgsmål:

En 5gearet kreidler, har vel aldrig kørt som knallert i Danmark?
Skal jeg så have de originale papirer?

Mvh..
Gæst
 

^^

Indlægaf Brejne » søndag, 20. august 2006 17:01

Jeg havde så lige slettet mine cookies - så var logget ud..

Men det var mig der skrev indlægget ovenfor :)

Og så havde jeg tænkt mig at skifte bagsvinger - for at få skivebremse bagpå... Men dette er kun for udseendet, da std. 160mm jo bremser upåklageligt!
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf TFH » søndag, 20. august 2006 19:56

Nej, der kræves ingen papirer, og da du syner den for at køre på den som mc, blander myndighederne sig ikke i antallet af gear.

Hvorvidt det er tilladt at montere skivebremse på baghjulet, afgøres enerådigt af myndighederne.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Indlægaf Brejne » søndag, 20. august 2006 19:58

Ok mange tak!

Så blev jeg da lidt klogere, og dette må jeg hellere huske på:)
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Re: ^^

Indlægaf kreidlerhansen » mandag, 21. august 2006 02:17

[quote="Brejne"]Og så havde jeg tænkt mig at skifte bagsvinger - for at få skivebremse bagpå... Men dette er kun for udseendet, da std. 160mm jo bremser upåklageligt![/quote]

Nu skal en motorcykel ikke til periodisk syn, så det er da bare at trille til syn med den i standardtrim, og så bygge lige så pjattet om på den, bagefter.

I øvrigt er en af fordelene ved et hydraulisk skivebremsesystem, at det er lettere at doser bremsekraften, og således kan bremse tættere på grænsen til fuld blokering. På det punkt kommer kabeltrukne tromlebremser altså til kort. :)


Akkumulator er ikke lovpligtigt på små motorcykler under 100kg fra før 1978, hvis jeg husker helt korrekt. Så den kan man da slå en gnaven synsmand oven i hovedet med, indtil han kigger efter i lovskrifterne, så fremt han brokker sig over f.eks. manglende parkeringslys.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Re: ^^

Indlægaf Brejne » mandag, 21. august 2006 19:03

[quote="kreidlerhansen"]

Nu skal en motorcykel ikke til periodisk syn, så det er da bare at trille til syn med den i standardtrim, og så bygge lige så pjattet om på den, bagefter.[/quote]

Det var faktisk en god idé, men jeg havde jo tænkt mig at lave maskinen inden jeg blev 18 - så jeg havde noget at køre på. Ellers må jeg jo bare lave en version nu, og så smække motoren over på et andet stel når den skal synes, og så lave det om med hydrauliske bremser etc efter syn.. Det ville da være smart, for så ved jeg jo hvordan det skal laves, og så er der jo ingen problemer der :)

[quote]
I øvrigt er en af fordelene ved et hydraulisk skivebremsesystem, at det er lettere at doser bremsekraften, og således kan bremse tættere på grænsen til fuld blokering. På det punkt kommer kabeltrukne tromlebremser altså til kort. :)[/quote]

Det har du nok også ret i.. Men hvis ikke du var kommet med den idé, at bygge maskinen om efter syn, så havde jeg nu fastholdt tromlebremserne :)

Men jeg siger tak for jeres svar!

Hvis der er flere kloge folk ude omkring - så kom endelig med jeres svar på mine spørgsmål!

Mvh...
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf kreidlerhansen » tirsdag, 22. august 2006 17:34

Smide hvad over på et andet stel? Det stel, du triller til syn med, er det stel, den bliver registreret som motorcykel med - det går ikke bare at flytte rundt på nummerpladen. :)

Skrab stumperne sammen til skivebremseprojektet og få lavet bagsvingeren på et andet stel, så du ved, det virker. På den måde kan du flytte det direkte over, når maskinen engang er blevet synet.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf Brejne » tirsdag, 22. august 2006 21:15

[quote="kreidlerhansen"]
Skrab stumperne sammen til skivebremseprojektet og få lavet bagsvingeren på et andet stel, så du ved, det virker. På den måde kan du flytte det direkte over, når maskinen engang er blevet synet.[/quote]

Det var egentlig også det jeg mente :)
Men tak for hjælpen :wink:
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Endnu et spørgsmål

Indlægaf Brejne » onsdag, 23. august 2006 15:01

Ja, jeg kan jo ikke lade være med at komme med spørgsmål :)

Så har et mere:

Skal blok nummeret, og stelnummeret passe sammen? Eller kan jeg godt ´tage en 5gearet motor, og sætte på et stel, fra en oprindelig 3gears?

Mvh
Brejne
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: søndag, 13. august 2006 13:12
Geografisk sted: Aarhus

Re: Endnu et spørgsmål

Indlægaf kreidlerhansen » onsdag, 23. august 2006 17:26

[quote="Brejne"]Ja, jeg kan jo ikke lade være med at komme med spørgsmål :)

Så har et mere:

Skal blok nummeret, og stelnummeret passe sammen? Eller kan jeg godt ´tage en 5gearet motor, og sætte på et stel, fra en oprindelig 3gears?

Mvh[/quote]

Det er fløjtende ligegyldigt. Der skelnes ikke umiddelbart mellem de forskellige motorer, når man triller til syn eller skal betale afgift. Det anses næppe for værdiforringende kun at have tre gear i motoren, frem for fem af slagsen.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Site Admin
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 00:06
Geografisk sted: Jesper Hansen - 5260 Odense S

Indlægaf J.Brandenborg » mandag, 19. november 2007 23:08

Hejsa. hvor montere i den blå pære til fjernlys?
J.Brandenborg
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: torsdag, 26. maj 2005 21:21
Geografisk sted: Jannik Brandenborg - 3500 Værløse

Indlægaf TFH » tirsdag, 20. november 2007 00:05

Den midterste firkantede lampe mellem blinkindikatorerne er normalt den blå kontrollampe for fjernlys, men du kan naturligvis montere den, hvor det passer dig. Den skal blot være synlig for føreren.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

!

Indlægaf togam » torsdag, 11. september 2008 09:10

Hej Torben, du skriver i et af indlæggene, at "hvis den har kørt som knallert og har bogstaverne WJA", så kræves der ingen papirer og den kan indregistreres. Hvordan er det så med de danske MC stel der starter med 5 i stelnummeret? Står der ikke WJA foran dette og hvis de oprindelige MC registreringspapirer er bortkommet, kan det så stadigvæk lade sig gøre at få godkendt til en ny indregistrering og dermed et sæt nye registreringspapirer?
Brugeravatar
togam
 
Indlæg: 116
Tilmeldt: tirsdag, 17. maj 2005 21:14
Geografisk sted: Torben Skousen - 5230 Odense M.

Indlægaf TFH » torsdag, 11. september 2008 09:42

Ja, nu er du jo ved at få mig ud i tovene, så jeg kan kun svare ud fra min (sikkert tvivlsomme) logiske sans:
Bogstaverne WJA refererer til de danske myndigheders godkendelse af maskinen for kørsel som knallert, og jeg vil derfor ikke mene, at de findes på maskiner, der er importeret som motorcykel.

Om myndighederne kan/vil udstede erstatningspapirer, kan kun DE udtale sig om. Ud fra mit personlige kendskab til deres sædvanlige velvillige indstilling til den slags problemer :roll: vil jeg dog tro, at svaret vil være NEJ, men MÅSKE, hvis man fra en forhandler har oprindelig, udførligt specificeret dokumentation for købet?
Senest rettet af TFH fredag, 12. september 2008 10:37, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Indlægaf stoumann » torsdag, 11. september 2008 21:05

Hvis man er i den situation, så kan man jo bare anskaffe sig et knallert stel der står til skrot og tage stel nummeret derfra. Og så hugge det over i sit mc stel ikk? så burde der da vel ikke være nogen problemer, eller hva?
MVH Nilas.
Brugeravatar
stoumann
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: onsdag, 21. november 2007 22:23
Geografisk sted: Nilas Stoumann - 4623 Lille Skensved

Indlægaf TFH » fredag, 12. september 2008 10:35

Ja, og man kan da også bare røve en bank, hvis man mangler lidt håndører, og skyde en fyr, fordi han irriterer én. Gør man det, må man imidlertid også være forberedt på at tage evt. konsekvenser.

Man må ikke selv hugge stelnumre i et køretøj. Det skal der autoriserede folk til, men ingen forbyder dig at hælde alle stumper over på et andet stel.
Jeg mener dog at have læst et sted (det var vist i forbindelse med en Maxi) at man ved køb af et nyt unummereret stel, kunne forsyne stellet med det gamle nummer. Man skulle dog til stadighed opbevare delen med nummeret fra det gamle. Om det holder juridisk, ved jeg ikke.
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Indlægaf stoumann » fredag, 12. september 2008 18:43

[quote="TFH"]Ja, og man kan da også bare røve en bank, hvis man mangler lidt håndører, og skyde en fyr, fordi han irriterer én. Gør man det, må man imidlertid også være forberedt på at tage evt. konsekvenser.

Man må ikke selv hugge stelnumre i et køretøj. Det skal der autoriserede folk til, men ingen forbyder dig at hælde alle stumper over på et andet stel.
Jeg mener dog at have læst et sted (det var vist i forbindelse med en Maxi) at man ved køb af et nyt unummereret stel, kunne forsyne stellet med det gamle nummer. Man skulle dog til stadighed opbevare delen med nummeret fra det gamle. Om det holder juridisk, ved jeg ikke.[/quote]

jeg havde hørt snak om til træffet at hvis der ikke var et stelnummer i ens stel, så kunne man få en cykelsmed til at hugge et i, for han må godt..

og så tænkte jeg at man vel nok kunne gøre lign i denne situation.. men det er ikke noget jeg vil gøre mig klog på.. :wink:
MVH Nilas.
Brugeravatar
stoumann
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: onsdag, 21. november 2007 22:23
Geografisk sted: Nilas Stoumann - 4623 Lille Skensved

Indlægaf TFH » fredag, 12. september 2008 18:58

Citat:

"Man må ikke selv hugge stelnumre i et køretøj. Det skal der autoriserede folk til"....

Ja, en cykelsmed har autorisation til det, men han har også sine regler at gå efter, og de omfatter vist ikke det, vi snakker om her :D

I tidens løb er der vist nok et par autoophuggere, der ville ønske, de aldrig havde fusket med stelnumre!
Med venlig hilsen,

Torben,
KREIDLER REGISTER DK.
Brugeravatar
TFH
Site Admin
 
Indlæg: 789
Tilmeldt: onsdag, 11. maj 2005 21:53
Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Næste

Tilbage til Kreidler MC

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron