Nej, det havde ikke noget med din video at gøre, men det er ikke en måned siden, jeg gjorde et medlem opmærksom på det ny vægtforhold
En velsmurt kæde kan forøvrigt også give sluteffekten et godt løft. Efter en regnfuld tur gennem Tyskland nægtede min RS kategorisk at køre mere end 45 km/t, da den kom ned i sydfrankrigs varme, tørre klima. Efter en grundig behandling med symaskineolie fordobledes tophastigheden, og jeg havde en sort/rød oliestribe fra venstre hæl til kanten af styrthjelmen
Min Kreidler kører ikke hurtigere, hverken med den ældre MkhZ eller stjernetændingen, begge fra Bosch. Det er imidlertid praktisk, at de er vedligeholdelsesfri, og at man ikke oplever åndenød fra platinerne ved høje omdrejningstal.
Førstnævnte giver perfekt lys hvis man kører uden akku, mens stjernetændingen kræver akku, fordi hjælpespolen afgiver så stor spænding, at pæren i baglygten får et meget kort liv. Hjælpespolen skal holde akku'en opladet, og man føder så baglyset fra akku'en.
Jeg kører med elektroniske tændinger på flere af mine maskiner, fordi jeg nu engang har dem, men jeg kører lige så gerne med den gamle platinstyrede RS/TM tænding med ekstern tændspole, for bedre køling af denne.
Standard tændspolen, der er monteret i tændingshuset, bliver MEGET varm ved høje omdrejninger, og det vil formentlig skade den i længden.