Side 1 af 1

Indlæg: mandag, 03. juli 2006 21:53
af ko_skater
det kan være din tænding! tjek om dine platiner står som de skal! hvad tændrør har du i?

Indlæg: tirsdag, 04. juli 2006 00:36
af TFH
Hej Søren.
Jeg troede ellers, du skulle til at rode med Kreidler? :D

Der kan være 117 ting galt med Maxien, men efter din beskrivelse ville jeg starte med at kigge på karburatoren.

Maxi P(edal) brugte 12mm Bing af den runde type, dysen skal være 54-56, og nålen skal stå i 2. hak fra oven.

Det kunne lyde som om motoren kører på for fed blanding, og hvis tændrøret er kulsort, er vi nok på rette spor.
Check under alle omstændigheder dysestørrelsen, nålens stilling og undersøg om chokerspjældet trækkes helt op når du giver gas, og om det bliver stående i topstilling, når du gasser ned.

Giv lige en tilbagemelding, når du har prøvet det.

Indlæg: tirsdag, 04. juli 2006 10:00
af TFH
Jamen så har jeg da været heldig med min diagnose. Chokerspjældet skal naturligvis blive stående i topstilling, så det er muligvis den lille fjeder, der griber omkring chokerpinden (som en ørentvists klo, i karburatorens topdæksel) der er knækket eller slap.
Problemet kan også skyldes, at chokerspjældet, af en eller anden grund, ikke trækkes helt i topstilling, og at fjederen derfor ikke falder i det hak, der som regel er på chokerpinden eller at pinden ikke er sat ind i chokerspjældets gaffel.
Test: Prøv at trække pinden helt op med håndkraft og se om den så bliver siddende. Hvis spjældet ikke følger med, er det sidstnævnte fejlmulighed.

Skal der skiftes nogle dele, lagerfører T. Hansen vist stadig alle stumper til karburatoren.

En lovlig Maxi skal have et ret "varmt" tændrør, f.eks. NGK B 4 H og elektrodegabet skal være 0,4-0,5mm.
Platingabet i åben stilling skal være omkring 0,4mm, og tænding skal ske 1mm før top.

Indlæg: tirsdag, 04. juli 2006 11:12
af TFH
Det er et særdeles godt og driftsikkert all-round tændrør, der stort set svarer til NGK B 6 HS.

Når du har løst karbuproblemerne og har kørt et stykke tid kan du jo lige tage et check på det. Hvis det er pænt lysebrunt, er der ingen grund til at skifte til et varmere.

Indlæg: tirsdag, 04. juli 2006 11:35
af TFH
Næh, det er jo noget småtteri at fuske med, men man kan da få et nyt topdæksel til den beskedne sum af kr. 59,-.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=72 ... 1709621277

Det skulle forøvrigt ikke undre mig om toppen til en 10mm Bing fra Kreidleren også passede.

Indlæg: tirsdag, 04. juli 2006 13:07
af TFH
Fordi et nyt topdæksel til karburatoren også har en ny fjeder til chokerpinden :D

Dysestørrelsen er fra fabrikken opgivet som 54-56 (12mm Bing karburator).

Indlæg: tirsdag, 04. juli 2006 13:40
af TFH
Der er et spring på 2 nr. mellem hver dyse, men prøv at tage chokerspjældet ud og se, hvordan den kører uden. Hvis den kører udmærket, er der ingen grund til at skifte. Den bruger måske bare en smule mere benzin. Hvis tændrøret stadig er sort efter f.eks. 100 km, bør du dog gå ned i dysestørrelse.

Indlæg: tirsdag, 04. juli 2006 20:47
af Gæst
Om ikke et par hundrede km, så i hvert fal en god lang tur, så motoren har været rigtigt gennemvarm. Den har så haft mulighed for at brænde det værste koks af tændrøret, så dets farve giver en ide om, hvorvidt den får for meget benzin eller ej. Tændrøret skal som sagt være lysebrunt, hvis maskinen kører med korrekt dyse. Mindre dyse lysere farve, større dyse mørkere farve.

Indlæg: søndag, 01. oktober 2006 10:15
af Gæst
Hej

Et andet godt sted og lede efter årsagen til røg fra en Maxi er ved simmeringene ved kumtappen, jeg har skiftet rigtig mange med et heldigt resultat til følge, og det er jo rimelig hurtig overstået på en Maxi :lol: