Til syn med Kreidleren

Styretøj, dæk, bremser og lys skal naturligvis være i orden. Man må være forberedt på lidt diskussion om evt. manglende parkerings/positionslys, men da der på små-motorcykler ikke er krav om akkumulator, finder jeg det kravet usagligt. Må man gå fra et motorkøretøj med startet motor? og skulle nærlysets glødetråd brænde over, slår man over på fjernlyset og banker lygten ned, så man ikke blænder modkørende.
Parkerings/positionslys har iøvrigt kun været originalmonteret på sidste series MC'er (med den firkantede forlygte) aldrig tidligere, og denne serie var så også monteret med akku og blinklygter. Blinklygter må gerne afmonteres. da der ikke er krav om sådanne på små-motorcykler. Monteret, skal de naturligvis virke efter loven.
Fra 1974 er der krav om blå kontrollampe for fjernlys og generelt kan man få en bemærkning om manglende kontakt for bremselys på forbremseklingen, men det er en finesse, der også først sent er dukket op, og findes KUN på nyere modellers originalgreb for skivebremse.
Hvis Kreidleren skal indregistreres som veterankøretøj SKAL DET FREMGÅ AF SYNSRAPPORTEN, AT DEN ER I ORIGINAL STAND. Punktet fremstår på en intern del af rapporten, som ikke kan ses på det udskrift, vi får udleveret. Er køretøjet ikke registreret som værende i original stand, skal man hele Toldvæsenets gammeldags procedure igennem med vurdering og eventuel betaling af registreringsafgift.
Til sidst nævner jeg lige, at Kreidleren som MC også må køre på motorvej, og for at den kan indregistreres, skal den derfor, som et absolut minimum, kunne køre 40 km/t.
Man skal også være opmærksom på, at minimumhastigheden på motorvej er forskellig fra land til land. Hvis man smutter en tur over grænsen til Tyskland, er minimumhastigheden på motorvej eksempelvis 60 km/t.
Parkerings/positionslys har iøvrigt kun været originalmonteret på sidste series MC'er (med den firkantede forlygte) aldrig tidligere, og denne serie var så også monteret med akku og blinklygter. Blinklygter må gerne afmonteres. da der ikke er krav om sådanne på små-motorcykler. Monteret, skal de naturligvis virke efter loven.
Fra 1974 er der krav om blå kontrollampe for fjernlys og generelt kan man få en bemærkning om manglende kontakt for bremselys på forbremseklingen, men det er en finesse, der også først sent er dukket op, og findes KUN på nyere modellers originalgreb for skivebremse.
Hvis Kreidleren skal indregistreres som veterankøretøj SKAL DET FREMGÅ AF SYNSRAPPORTEN, AT DEN ER I ORIGINAL STAND. Punktet fremstår på en intern del af rapporten, som ikke kan ses på det udskrift, vi får udleveret. Er køretøjet ikke registreret som værende i original stand, skal man hele Toldvæsenets gammeldags procedure igennem med vurdering og eventuel betaling af registreringsafgift.
Til sidst nævner jeg lige, at Kreidleren som MC også må køre på motorvej, og for at den kan indregistreres, skal den derfor, som et absolut minimum, kunne køre 40 km/t.
Man skal også være opmærksom på, at minimumhastigheden på motorvej er forskellig fra land til land. Hvis man smutter en tur over grænsen til Tyskland, er minimumhastigheden på motorvej eksempelvis 60 km/t.