MHKZ'en tænder tidligere ved lave omdrejninger (1,7mm før top) og senere (0,95mm ved 7.000rpm) ved højere omdrejninger.
Platintændingen ændrer ikke fortænding.
Teoretisk skulle den tidligere fortænding resultere i mere bundtræk, så der bør altså være en mærkbar forskel.
Jeg kan oplyse, at forskellen ER mærkbar. Ret væsentligt, endda.
Fra 7.000rpm er accelerationen den samme som med platintænding - det er næppe nogen overraskelse. Men ved lavere omdrejninger er der altså mere power, og trækområdet synes at starte lidt tidligere.
Valget af tænding er ikke så kritisk, hvis man kører med en standardcylinder, idet udstødningskanalens placering er forbandet "konservativ".
I min test-cylinder ligger udstødningskanalen 21,5mm fra top, hvilket er 1,5-2,5mm højere end en 5,8-6,25HK cylinder. Det betyder, at de ekspanderende gasser i forbrændingskammeret tidligere ryger ud i udstødningskanalen, og man mister derved bundtræk.
Med mere fortænding, antændes gasserne tidligere og når derved at udvide sig mere, inden de slipper gennem udstødningskanalen. Resultatet er *tadaaa* mere bundtræk.
Hvis man går efter spidsydelse og intet andet, er tændingsavance ikke nødvendigt, da man alligevel kun vil benytte selve trækområdet, hvor tændingen er 0,95mm fra top.
Satser man derimod på anvendelighed OG spidsydelse, hjælper den tidligere fortænding ved omdrejninger under 7.000rpm meget!
Jeg anbefaler MHKZ'en til alle motorer, men man kan snildt klare sig uden - altså, lige indtil man har haft det!
