[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
KREIDLER REGISTER DK's FORUM • Vis emne - Olie additiv til gearkassen?

Olie additiv til gearkassen?

Teknisk assistance fra medlem til medlem.

Redaktører: TFH, kreidlerhansen

Olie additiv til gearkassen?

Indlægaf TFH » fredag, 10. august 2018 22:17

Så har det igen rykket lidt i min nostalgiske sjæl. Årsag? Transmissions resonanser fra stel og tank.

Jeg har i år trukket min 66'er frem i lyset. Den har stået stille et par år med afmonteret tank, der er ved at blive klargjort til lakering, en ting jeg aldrig fik gjort, da jeg renoverede den.

Midlertidigt forsynet med en reserve ægge-tank fra lageret, kom den igen frisk og veludhvilet på landevejen, hvor den efter lidt opvarmning som sædvanlig elegant passerede 80 km/t, ingen problemer overhovedet.
Det har imidlertid altid undret mig, at netop denne maskine har en irriterende tendens til at forstærke de uundgåelige resonanser fra transmissionen, og det skyldes ikke motoren. 66'eren har haft 3 monteret, og den aktuelle
5g har også været på besøg hos et 70'er projekt, hvor den kørte så tyst, som en Kreidler motor nu engang kan.

At det er ægge-tanken, der er den store forbryder, afsløres forholdsvis nemt. Resonanserne reduceres med mindst 50%, når man klemmer knæene godt mod knæpuderne, og med tanken 2/3 fyldt er problemet ikke så stort.

Da det imidlertid kunne være rart at få støjen fra selve motoren dæmpet, tænkte jeg mig tilbage til 50-60'erne. Det var jo additivernes tid, disse små mirakelmagere, der kunne rense en motor, reducere koksdannelse, forbedre
ydelse, benzin økonomi og oliens smøreegenskaber ved høj belastning m.m.

Hvem husker ikke Billede (Scientifically Treated Petroleum) hvis logo var at finde på enhver respektabel racer. Produkterne har muligvis virket i denne branche, men for menigmands husmandsracere har virkningen sikkert været begrænset. Ikke desto mindre hældte jeg sidst i 60'erne oceaner af STP i benzinen på min FIAT 850 Special i håb om rene karburatordyser.

Et af produkterne fik jeg imidlertid dengang stor glæde af, Molykote, et olieadditiv på grafit basis (molybdændisulfid). Jeg blev præsenteret for stadset, da mit fædrene ophav fik besked på at hælde en sjat i benzinen, da hans ny Mercedes skulle tilkøres, og når man dyppede fingrene i det, kunne man godt mærke, at det hér var noget, der smurte.
Da min knallert-æra begyndte, så jeg, at man kunne få en type specielt til at blande i 2-taks benzin, så det kom i Quickly'en, og det virkede - cylinderstøjen reduceredes markant, og jeg brugte det også med held som almindelig smøreolie. Jeg husker bl.a., at den gamle rustne, knirkende lås på køkkendøren blev som ny.

Altså gik jeg i sidste uge på jagt efter et brugbart MoS2 additiv til Kreidleren. Den specielle type til at blande i 2-takt benzinen eksisterer ikke længere, og man skal for alt i verden ikke blande benzinen med noget olieprodukt, der ikke udtrykkeligt er angivet som beregnet til 2-taktere!!!! 2-takts olie skal jo kunne forbrændes uden større efterladenskaber, og for motor- og gearolie gælder det modsatte: holdbarhed over for alle tænkelige påvirkninger.

Tilbage var så at finde et additiv til gear olien. Hér er der imidlertid et problem. Vi kører med vådkobling, og der er ligesom ingen ide i at hælde super smøremidler ind mellem koblingens friktionsplader. Det bliver også direkte frarådet af flere producenter, Molykote nævner ikke problemet, angiver blot forskellige blandingsforhold uden nærmere forklaring, men LiquiMoly giver tydeligt grønt lys for tilsætning af max. 2% af deres produkt til gearolien på MC med vådkobling.

Det måtte prøves, og på nettet fandt jeg frem til leverandøren KN-Auto, Brørup, , der ville levere til pakkeshop for sølle kr. 45,-

Billede

2 procents blanding - så er vi med den 5g's 3,5dl almindelig gearolie i småtingsafdelingen, 7ml. Hen på apoteket (på Kreidler, naturligvis) efter injektionssprøjter, uden kanyler :lol: , men med målangivelse på siden, og hjemme igen fik motoren så sit fix, i første omgang kun 5ml. Da oliepåfyldningsskruen er placeret lige ud for koblingen, fik motoren lov til at løbe lidt i frigear, så koncentratet kunne fordeles i olien, FØR jeg åbnede koblingen.

Efter et minuts tomgang vovede jeg mig så ud på en prøvetur, hvor det efter en halv snes km. viste sig, at koblingen stadig "bed" som den skulle, men reklamens løfte om reduktion af mekanisk støj blev ikke indfriet. Jeg kunne i hvert fald ikke høre forskel, hvilket selvfølgelig kunne skyldes den lave blandingsprocent af hensyn til vådkoblingen? På et område skete der dog noget positivt, der kunne henføres til bedre smøring: gearskifte foregik helt klart lettere.

I skrivende stund regner det voldsomt, men ved først givne lejlighed får maskineriet de sidste 2ml tilført, og der skal da også eksperimenteres videre - hvis koblingen skulle begynde at gøre knuder, kan friktionspladerne vel renses med bremserens.

Jeg vender tilbage.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da både jeg og flere af Kreidlernes kæder var ved at løbe tør for kædefedt, og portoudgiften var den samme, benyttede jeg chancen for at prøve endnu et af LiquiMoly's produkter:

Billede

Det er (også) noget herligt, giftigt stads :mrgreen: og trods etikettens advarsler, kunne jeg ikke dy mig for at teste det på et par fingerspidser. Det fedter godt, og når opløsningsmidlet er fordampet, efterlades en sej, næsten tør hinde, som hverken koldt eller rimelig varmt vand kunne fjerne, og der var sågar stadig en rest efter behandling med ufortyndet opvaskemiddel. Den skal kæderne nok få fornøjelse af :D og med en følsom finger på sprayflaskens ventil, vil de 300 ml kunne række til mange kæder.
Brugeravatar
TFH
Site Admin

Geografisk sted: Torben Hansen - 5260 Odense S.

Re: Olie additiv til gearkassen?

Indlægaf mriisj » tirsdag, 11. september 2018 18:26

Hej Torben, meget fin gennemgang, tak for det :)
Riis
MC: Kreidler RS 1968
Knallert: Puch VZ50 Flagskib
Projekter: Kreidler RS Elektronik 1979, Kreidler RS Elektronik 1975, Puch MS50 1976
mriisj

Geografisk sted: Michael Riis Jensen - Venslev, 4243 Rude

Indlægaf TFH » tirsdag, 11. september 2018 18:46

Velbekomme :D . Går det ellers fremad med projekterne? Nu er det jo ved at være tid for indendørs arbejde.
Brugeravatar
TFH
Site Admin

Indlægaf TFH » tirsdag, 11. september 2018 19:41

Gearkassen har fået tilført de sidste 2ml., uden at koblingen glider, men jeg må nok konstatere, at behandlingen ikke har haft indflydelse på de traditionelle "Kreidler-motor-lyde", raslen fra kobling og lettere hylen fra primærdrevet. Sådan "siger" en Kreidler nu engang!

På ét punkt er der dog sket en ændring, som må kunne henføres til bedre smøring: Gearskifte er helt klart begyndt at glide lettere. Det er min venstre storetå glad for :D , og derfor kommer der Liqui Moly i alle mine 8 gearkasser!
Brugeravatar
TFH
Site Admin

Indlægaf mriisj » tirsdag, 18. september 2018 22:39

Torben jeg købte det samme set som dig så jeg vil teste det på en af mine motorer når tiden kommer dertil og fedtet skal testes på kæderne, jeg bruger normal Motul motorcykel kædespray som jeg har god erfaring med.

Ja det går fremad med projekterne, alt er nu malet og jeg har lige fået poleret mine løbere i klarlakken op på 1979 RS stellet så det er nu klart til at blive skruet på, 1975 stellet er færdigmodificeret til RS og alt er også her færdiglakeret, jeg tænker at lave en tråd her og på knallertforum omkring modificering af stellet og opbygningen af denne :)
Riis
MC: Kreidler RS 1968
Knallert: Puch VZ50 Flagskib
Projekter: Kreidler RS Elektronik 1979, Kreidler RS Elektronik 1975, Puch MS50 1976
mriisj

Geografisk sted: Michael Riis Jensen - Venslev, 4243 Rude

Tilbage til Teknisk Brevkasse